Nové digitální SPZ už jsou oficiálně v oběhu: Jaké benefity řidiči dávají, kolik stojí, jak vypadají? Toto je budoucnost nejen v ČR

Jako agent 007, James Bond, který si mohl měnit SPZ za jízdy? Nové registrační značky fungují jako displej, zobrazit na nich jde cokoli.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Není to tak dávno, co jsme psali o tom, že v USA vymysleli speciální digitální registrační značky. V zásadě nejde o nic zase tak převratného, je to prostě jakýsi displej, na kterém jsou zobrazovány údaje o vozidle, tedy v tomto případě zejména písmena a čísla dané registrační značky. Bylo jen otázkou času, než se konceptu chopí nějaká automobilka a zařadí digitální SPZ do svého portfolia. Právě se to stalo.

SPZ na přání už tady máme, ale digitální s GPS je novinka

Automobilka Ford jako první na světě zařadila do své příplatkové výbavy digitální registrační značky. Tento krok není jen estetickým vylepšením, ale přináší podle automobilky i výrobce značek celou řadu praktických výhod. Jak jsem zmiňoval, už v roce 2018 představila společnost Reviver na autosalonu v Detroitu takzvanou RPlate. To je monochromatický displej zobrazující evidenční číslo vozidla. Pilotní projekt odstartoval v Kalifornii.

Začala platnost nových digitálních SPZ. Lze na nich zobrazit jakýkoliv text pomocí aplikace v telefonu

iZdroj fotografie: Reviver

Následně byly digitální poznávací značky schváleny i v Arizoně, Michiganu a Texasu. Ford proto zjevně usoudil, že je ten správný čas, aby nabídl digitální značky jako součást oficiální nabídky. A to rovnou ve svých třech stovkách prodejen v USA. Digitální značky díky variabilitě nabízejí řadu funkcí, které klasické plechové nebo plastové tabulky nabídnout nemohou. Existují dvě verze digitálních značek.

Naléhavé: Každý, kdo má na autě tuhle SPZ, dostane astronomickou pokutu. Policie se s vámi mazat nebude

První, bezdrátová verze, umožňuje denní a noční režim a personalizované zprávy ve spodní části značky. To je užitečné například pro firemní flotily. Také obsahuje systém proti krádeži – pokud je vozidlo odcizeno, na značce se objeví nápis „Stolen“, tedy „Ukradeno“. Tato verze stojí přibližně v přepočtu z dolarů 13 000 Kč. Dražší verze s kabelem a GPS navíc nabízí trasování, počítadlo kilometrů a vzdálený přístup k údajům o poloze, což je ideální pro správu firemních vozových parků. Tato verze stojí zhruba dvojnásobek oproti základní variantě.

Platíte za tabulku a měsíčně paušál za to, že ji používáte

Je to dobrý byznys, protože pořizovací poplatek není to jediné, co musí řidič platit. Majitelé digitálních značek musí také počítat s měsíčními poplatky za jejich provoz. Bezdrátová verze stojí ročně v přepočtu 2 000 Kč, zatímco dražší verze s GPS stojí dvakrát tolik. Společnost Reviver, která značky pro Ford dodává, tvrdí, že jejich digitální značky fungují spolehlivě i v extrémních teplotách, ať už v tuhých mrazech, nebo při vysokých teplotách. Digitální značky nejsou jen o informaci ve stylu klasické SPZ.

Nové digitální „chytré SPZ“ budou za měsíční poplatek 200 Kč. Přinesou ovšem klíčové výhody

iZdroj fotografie: Policie ČR

Jsou tady i další možnosti, třeba plně přizpůsobitelné bannerové zprávy. Mohlo by to fungovat tak, že by ostatní řidiči viděli nějaké obecně šířené informace na těchto digitálních značkách. Ano, už je to dost Velký bratr. Ale kdo chce kam, pomozme mu tam. Další zajímavou funkcí je možnost využívat poznávací značku jako virtuální peněženku. Je to digitální přístroj, takže by to mohlo usnadnit placení parkovného nebo digitálního mýta. Ve výsledku třeba někdy i placení za tankování paliva.

Co třeba natankovat a odjet? Bez vystupování, zaplatí SPZ

Samozřejmě se i tady vynořuje možnost zneužitelnosti. Všechno se dá „hacknout“. Jak je to s rozšířením digitálních SPZ? Ačkoli ne všechny státy v USA umožňují vydávání digitálních značek, jejich používání je legální ve všech státech USA, v Kanadě i Mexiku. Jinak řečeno, ne všude ji můžete na auto sám za sebe nasadit, ale všude s ní můžete po Státech legálně jet. Dobrá, stále mluvím o USA, je tedy možné mít tyto značky i u nás? Ne.

iZdroj fotografie: Reviver

České registrační značky mají jasně definovaný formát, navíc je vlastní stát, a ne majitel vozidla. Jde o plechovou tabulku s předepsaným formátem, navíc jde to lisovaný kus s plastickým písmem. Třeba v jiných státech, kde jsou tabulky plastové, už by to bylo teoreticky jednodušší, třeba ve Francii nebo Británii. Tam nejsou značky plastické, ale rovné. Nicméně zpět k ČR. V teoretické rovině by mohl být displej v rozměrech české registrační značky.

Na SPZ nastříkají WD-40, legálně se tak vyhýbají pokutám z dopravních přestupků? Vyzkoušeno na redakčním autě

To je jen otázka výroby. Musel by to řešit samozřejmě zákon. Zřejmě by musely značky nedigitální i digitální vypadat co nejpodobněji. Teoreticky se dá na displeji zobrazit cokoli. Ale řidič by nemohl počítat s tím, že si tam sám za sebe může něco psát. Viděl bych reálně třeba na výběr něco z přednastaveného výběru, do prostoru pod písmeny a čísly. Tam, kde jsou dnes typicky reklamní loga značek aut a prodejců. Ale změnit si sám sobě číslo? To ne.

Máte na autě podobnou nebo stejnou SPZ? Bohužel si koledujete o problémy, musíte ji okamžitě vyměnit

Respektive jak už jsem naznačil, veškeré digitální zařízení se dá prolomit, tak by to možná šlo i tady, ale bylo by to nelegální. Asi jako vyměnit klasickou tabulku za jinou nebo si ji přelepit. Budou tedy digitální SPZky i u nás? V nejbližší době ne. Nejsou o tom žádné oficiální zprávy. A dokud nebude mít stát zájem na tom, aby to tak bylo, nic se nezmění. Do doby, než státu dojde, že by s digitálními registračními značkami mohl občany více špiclovat, se nic dít nebude.

Chtěli byste digitální SPZ s takovými výhodami?

Zdroj: RPlate
Diskuze Vstoupit do diskuze
83 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články