Nechávat doklady v zaparkovaném autě je velký prohřešek. Může stát stovky tisíc a řidič nezmůže nic

Kdo nechává doklady od vozidla v zaparkovaném autě, hraje si s ohněm. Pokud by došlo ke krádeži, nemusí dostat z peníze z pojistky, zcela zbytečně.

i Zdroj fotografie: abcMedia (vlastní tvorba)
                   

Existují jasné povinnosti, které má řidič, usedne-li za volant automobilu a rozjede se na pozemních komunikacích veřejné dopravní sítě. To „veřejné“ je důležité, není problém, aby například sedl za volant auta čtrnáctiletý kluk bez řidičského průkazu. Pokud to bude na uzavřeném závodním okruhu. Podstatné jsou povinnosti, které máme všichni, kdo se setkáváme na silnicích, jde o povinnost mít s sebou patřičné doklady. Toto lze rozdělit na dvě úrovně, doklady řidiče a doklady od vozidla. Bez některých se neobejdete, jiné byste naopak měli nechávat doma.

Bez řidičáku nejezděte, bez občanky můžete

Každý řidič u sebe musí mít řidičský průkaz, osvědčení o registraci vozidla a zelenou kartu. Policie při kontrole potřebuje ověřit totožnost řidiče, paradoxně k tomu není nutný občanský průkaz. Tomu se budeme věnovat v jiném samostatném článku. Bez řidičského průkazu to nejde, když jej řidič zapomene, hrozí mu pokuta do 2 000 Kč na místě a do 2 500 Kč ve správním řízení. A to i když si policista umí ověřit, zda člověk řidičák má nebo nemá. Potřebné doklady k vozidlu jsou osvědčení o registraci vozidla, a pak dokad o uzavření povinného ručení u pojišťovny, takzvaná zelená karta.

Zelená karta - nesprávný odstín i

Osvědčení o registraci vozidlo může být pro některé řidiče neznámé, stačí však říct, že hovorově se mu říká malý technický průkaz a všem je jasno. Zcela přesně se malý průkaz nazývá Osvědčení o registraci vozidla část I. Na dokladu jsou základní údaje o vozidlu, značka a model, popřípadě varianta. Dále registrační značka, provozovatel vozidla a elementární technické údaje. Typicky objem motoru, výkon, ale také barva, počet míst k k sezení, nejvyšší rychlost a poměr výkonu a hmotnosti. Samozřejmě také VIN, unikátní číslo, které musí souhlasit s identifikátory uvedenými přímo na vozidle.

Velký technický průkaz do auta nepatří

Velký technický průkaz je pak logicky Osvědčení o registraci vozidla část II., a tam už jde o mnohem podrobnější technickou dokumentaci. Jakýsi rodný list automobilu, ať už jde o detailní technické údaje, ale také datum první registrace. Kromě provozovatele je tam uveden i vlastník vozidla. A to nejenom ten současný, ale i ti předchozí. Velký technický průkaz dokumentuje historii jednotlivých přihlášení a odhlášení vozidla na Registru vozidel. Součástí dokumentu jsou také kolonky pro záznamy o provedených technických prohlídkách, včetně délky jejich platnosti. 

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pokud platí, že malý techničák sebou řidič musí vozit, u velkého lze říct, že ten by naopak vozit s sebou neměl. Osvědčení o registraci vozidla část II. by mělo být uloženo doma u soukromých osob, popřípadě v bezpečí sídla firmy u podnikatelů a právnických osob. Vozit je v autě je nebezpečné stejně jako nechávat malý techničák v autě za stínítkem nebo v přihrádce u spolujezdce. Mohou totiž nastat situace, kdy je tento zvyk, poměrně rozšířený u mnoha řidičů, důvodem k omezení pojistného plnění pojišťovnou. A také nahrává do karet zlodějům aut.

Ukradené auto s doklady je pro zloděje zlatý grál

Někteří řidiči nechávají malý technický průkaz v autě, když je zaparkují, a to je špatně. Při odcizení auta to usnadňuje práci zloději, který vůz ukradl. Pokud se navíc ukrývá typicky v plastovém pouzdře vedle techničáku i zelená karta, je zle. Policista, který řidiče-zloděje s ukradeným autem zastaví, nemá šanci zjistit, že je auto ve skutečnosti kradené. Dokud není nahlášeno a zavedeno do registru kradených vozidel. To znamená, že pokud zloděj ukradne auto a najde v kabině malý technický průkaz a zelenou kartu, policejní hlídka při kontrole nemá sebemenší důvod, aby auto považovala za kradené.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Velký technický průkaz snad nikdo v autě nevozí a pokud ano, tak je to téměř jako kdyby zlodějům nabízel plnou součinnost s převodem vozu. Ukradený automobil lze snadněji „legalizovat“ a prodat. Neznamená to, že kdo má malý i velký technický průkaz, je majitelem vozidla. Ale rozhodně to má, jedná-li se o zloděj aut či překupníka kradených aut, jednodušší. Padělat velký techničák není úplně snadné, má-li lump k dispozici originál, stačí si pořídit doklady, které už nejsou na falzifikaci tak komplikované. 

Na STK se nikdo neptá, oba techničáky stačí

Pro legální převod auta je nutná evidenční kontrola. Na STK však u „evidenčky“ nikdo nic neřeší, oba techničáky stačí pro povedení celého procesu a vystavení patřičných dokumentů. A kdo s autem na STK přijel a doklady předložil, na to se nikdo neptá. Ani nemusí, je zcela běžné, že různí zástupci, komerční správci vozového parku a další pověření lidé zajištují služby spojené s evidencí a převodem. Povinnost dotazovat se na jejich totožnost STK nemá. Jedinou překážkou pro podvodníka, který by měl oba doklady a kradené auto, je plná moc od vlastníka vozidla.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Některé pojišťovny to neřeší, některé však ano a mají v podmínkách, že pokud je vozidlo ukradeno a vlastník nemá doklady od vozidla, může dojít ke krácení pojistného plnění. To znamená, že ten, kdo nechává malý technický průkaz v autě a o auto přijde, v závislosti na pojišťovně může přijít o peníze, které by jinak dostal zaplacené. Vyplatí se jednak při sjednávání havarijního pojištění číst detailně komplet celou smlouvu a ideálně se konkrétně na tento detail makléře zeptat. A pokud je tam taková podmínka, počítat s ní a doklady v autě nikdy nenechávat. Nemusí se to vyplatit.

Co vy, necháváte doklady v zaparkovaném autě?

Zdroj: Policie
Diskuze Vstoupit do diskuze
83 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články