Nechávat doklady v autě za stínítkem je chyba. Pojištění v ten moment přestává platit v plném rozsahu

Nechávat doklady od vozidla v kabině se nevyplácí. Řidič sice techničák neztratí a nezapomene, riziko velkých nákladů je ale nemalé.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
                   

Zlozvyk anebo nutné zlo? Nechávat doklady od automobilu v zaparkovaném voze, tedy ukládat takzvaný malý technický průkaz za stínítko, se děje relativně často. Zejména majitelé, kteří mají více aut, tím řeší to, že se nedostanou doklady od jednoho auta do jiného vozu. Nebo že nedojde k jejich ztrátě. Má to svou logiku, ale není to dobře. Co je Osvědčení o registraci vozidla část I.?

Nechávat doklady je špatné, v několika ohledech

Za relativně komplikovaným názvem se právě ukrývá obecně známý malý „techničák,“ tedy doklad se základními údaji o autě. Je tam uvedena značka a model, popřípadě varianta. Dále registrační značka, provozovatel vozidla a základní technické údaje jako objem motoru, výkon, barva, počet míst k sezení. Také nejvyšší rychlost a poměr výkonu a hmotnosti. Velice důležitý je také uvedený identifikátor, takzvané VIN, to je jedinečné číslo, které musí souhlasit s čísly vyraženými přímo na automobilu.

iZdroj fotografie: Jiri Matejicek / Creative Commons / CC BY-SA

Některé doklady od automobilu nepatří do vozu vůbec, a to je takzvaný velký technický průkaz, tedy Osvědčení o registraci vozidla část II., kde jsou uvedeny všechny technické údaje. Ten, pokud by byl v autě a došlo k jeho odcizení, zloděj má polovinu práce usnadněnou. „Zažil jsem, jak přijel k nám do servisu člověk s automobilem s platnými doklady,“ říká servisní specialista pan Pavlíček, který pracuje v dílně zaměřené na evropské a japonské vozy. 

Kradené vozidlo s doklady policie bez hlášení nepozná

„Nedalo se poznat, že šlo o vůz kradený. Řidič sice neměl klíčky a tvrdil, že je ztratil a musel nastartovat tím, že si pohrál s dráty. Ale měl malý i velký techničák.“ Doklady od vozidla jsou základ a pokud není auto hlášené na polici jako kradené, nelze jeho odcizení vůbec zjistit. „Auto ale vypadalo podezřele, podle toho, co bylo ve voze, vše ukazovalo spíše na ženu, řidičku,“ vzpomíná pan Pavlíček, „tak jsme i přes předložené doklady zaujali velmi obezřetné stanovisko.“ 

To, že kradené auto nepozná ani policie, je fakt. Dokud není nahlášené v registru kradených vozidel, a řidič má platný doklad, není šance krádež odhalit. Takže pokud je auto ukradeno, zloděj najde za stínítkem doklady a majitel je třeba týden na dovolené, má zloděj dost času na to, aby auto, když ne přihlásil na sebe, tak bezpečně kamkoli převezl.

S komplet doklady má zloděj jediný problém, podpis

V případě, že by došlo k odcizení automobilu, včetně malého i velkého technického průkazu, projde auto hravě i STK. Tam se nikdo na nic neptá, stačí doložit doklady, zaplatit a auto projde evidenční kontrolou. Zajistit si platnou zelenou kartu může kdokoli na jakékoli auto, ani pojišťovna nezjišťuje, kdo je majitel. S technickým průkazem lze vůz snadno pojistit. Jedinou překážkou před přehlášením auta na zloděje je plná moc s úředně ověřeným podpisem.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Pokud zloděj dokáže tento problém překonat, dejme tomu padělkem, původní majitel přijde o auto, ani neví jak. Problém pak nastane pro původního majitele, i když má auto pojištěné a chce žádat kompenzaci škody po pojišťovně. Některé instituce to neřeší, jiné ale mají v podmínkách, že pokud nastane odcizení auta včetně dokladů, dojde ke krácení pojistného. To může dosáhnout v případě nových a drahých aut klidně do výše stovek tisíc korun. Jakkoli nejde o přestupek, nechávat doklady od vozidla přímo v autě se prostě nemusí vyplatit.

Necháváte doklady v autě?

Diskuze Vstoupit do diskuze
87 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články