Dokonce i výrobci navrhují, abyste tento integrovaný systém v automobilech raději vypnuli | AutoŽivě

Dokonce i výrobci navrhují, abyste tento integrovaný systém v automobilech raději vypnuli

Cílem funkce start-stop je šetřit palivo kdykoliv to je možné. Proti němu se však stále častěji staví odborníci i samotní výrobci vozidel.
i Zdroj fotografie: Unsplash.com

Názory na tento systém se různí. Zatímco někteří ho uznávají, jiní jím přímo opovrhují a někomu je zkrátka ukradený, protože by stejně vypínal motor při každém stání na červenou. Jenže když se proti této myšlence postaví i jeden z nejvýznamnějších výrobců náhradních dílů na světě, je na zvážení, zda-li je užitek start-stop vyšší než škody. I když dojde k úspoře malého množství paliva, stoupá neúměrně opotřebení motoru.

iZdroj fotografie: Unsplash.com
Integrovaný systém auto-stop

Motor je zatěžován až 10krát více

Na problematiku nedávno upozornila firma Federal-Mogul, která patří k největším výrobcům náhradních dílů (a před pár lety se připojila ke koncernu Tenneco). Tvrzení lze tedy považovat za důvodná, nejde jen o názor dalšího samozvaného odborníka. Podle jejích inženýrů dojde za „život auta“ bez start-stop k nastartování motoru asi 50 000krát, zatímco s tímto systémem stoupá počet zhruba desetinásobně.

i

Názory na tento systém se různí. Zatímco někteří ho uznávají, jiní jím přímo opovrhují a někomu je zkrátka ukradený, protože by stejně vypínal motor při každém stání na červenou. Jenže když se proti této myšlence postaví i jeden z nejvýznamnějších výrobců náhradních dílů na světě, je na zvážení, zda-li je užitek start-stop vyšší než škody. I když dojde k úspoře malého množství paliva, stoupá neúměrně opotřebení motoru.

Integrovaný systém auto-stop

Motor je zatěžován až 10krát více

Na problematiku nedávno upozornila firma Federal-Mogul, která patří k největším výrobcům náhradních dílů (a před pár lety se připojila ke koncernu Tenneco). Tvrzení lze tedy považovat za důvodná, nejde jen o názor dalšího samozvaného odborníka. Podle jejích inženýrů dojde za „život auta“ bez start-stop k nastartování motoru asi 50 000krát, zatímco s tímto systémem stoupá počet zhruba desetinásobně.

Důvodem opotřebení je i špatné mazání

A k ještě častějšímu startování dochází v hybridech. K největším problémům prý dochází ve vozech se slabou baterií, neboť dojde k jejímu rychlému vybití, zatímco nabíjení je pomalé. To může zapříčinit nedostatečnou startovací sílu a tedy i větší opotřebení jednotlivých komponentů. Výrobci to sice řeší vývojem stále odolnější materiálů, přesto však dochází k vyššímu mechanickému tření.

Důvodem opotřebení je i špatné mazání

V momentě, kdy dojde k vypnutí motoru, začne olej stékat ze stěn agregátu dolů a promazávání nebude dostatečné. Při jednom zastavení to lze přejít, ale ve městě, kde někdy trvá stání na semaforu déle než přejezd mezi dvěma křižovatkami, není dobré problém přehlížet. Klikový i vačkový hřídel, ložiska i ojnice se nadměrně třou, a po nastartování motoru zase chvíli trvá, než dojde ke 100% promazávání.

Motor je zatěžován až 10krát více

Mechanici z Federal-Mogul ukázali i poškozené klikového hřídele, což je sice extrémní případ, ale stále k tomu dojít může. A problémem nejsou ani startéry, ty jsou na větší zátěž uzpůsobeny. Dále dodávají, že problémy nejsou se systémem start-stop nějak zásadní, ale v dlouhodobém měřítku se jedná o tichého zabijáka. Proti zbytečnému opotřebení agregátu má pomoci nový materiál „irox“ vyvinutý za účelem minimalizování tření.

Důvodem opotřebení je i špatné mazání

A k ještě častějšímu startování dochází v hybridech. K největším problémům prý dochází ve vozech se slabou baterií, neboť dojde k jejímu rychlému vybití, zatímco nabíjení je pomalé. To může zapříčinit nedostatečnou startovací sílu a tedy i větší opotřebení jednotlivých komponentů. Výrobci to sice řeší vývojem stále odolnější materiálů, přesto však dochází k vyššímu mechanickému tření.

Důvodem opotřebení je i špatné mazání

V momentě, kdy dojde k vypnutí motoru, začne olej stékat ze stěn agregátu dolů a promazávání nebude dostatečné. Při jednom zastavení to lze přejít, ale ve městě, kde někdy trvá stání na semaforu déle než přejezd mezi dvěma křižovatkami, není dobré problém přehlížet. Klikový i vačkový hřídel, ložiska i ojnice se nadměrně třou, a po nastartování motoru zase chvíli trvá, než dojde ke 100% promazávání.

iZdroj fotografie: Unsplash.com
Motor je zatěžován až 10krát více

Mechanici z Federal-Mogul ukázali i poškozené klikového hřídele, což je sice extrémní případ, ale stále k tomu dojít může. A problémem nejsou ani startéry, ty jsou na větší zátěž uzpůsobeny. Dále dodávají, že problémy nejsou se systémem start-stop nějak zásadní, ale v dlouhodobém měřítku se jedná o tichého zabijáka. Proti zbytečnému opotřebení agregátu má pomoci nový materiál „irox“ vyvinutý za účelem minimalizování tření.

65 lidí právě čte
Zobrazit další články
Co si myslíte o článku?
5/5 (81%) 1302 hlasů
Nahlásit chybu