Expert nedoporučuje dodržovat servisní interval výměny oleje. Ani pokud pravidelně doplňujeme nový

Mnoho řidičů tápe v oblasti dolévání a výměny motorového oleje. Když je často olej doplňován, zda je zapotřebí respektovat pravidelný servis a měnit celou náplň.

i Zdroj fotografie: Myke Waddy / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Moderní automobily milují kvalitní olej, bez maziva nemohou správně fungovat. To nemohly pohonné jednotky ani v minulosti. Dá se říct, že dnes jsou motory hodně citlivé jak na kvalitu, tak na mazací vlastnosti jako takové. Je správné, když motorista dodržuje předepsané intervaly výměny motorového oleje. Ovšem lze také poměrně často vysledovat, že olej mizí během provozu a někdy musí provozovatel auta olej dolévat.

V určitých případech je pozvolná ztráta oleje normální

U některých značek a modelů je to méně obvyklé, u jiných je to naopak poměrně časté. Nadšenci jezdící s kovanými motory Subaru WRX STI by mohli vyprávět. Nicméně jaké je přijatelné množství oleje, které se ztratí mezi intervaly výměny? Během provozu automobilu dochází ke spotřebovávání oleje a ztráta jednoho litru na 10 000 až 15 000 kilometrů je považovaná za normální.

iZdroj fotografie: Depositphotos

V nadměrně zatěžovaných agregátech může docházet k masivnějším ztrátám. Příkladem je výše uvedené Subaru, ale klidně také Porsche 911 či všechny další modely, které tráví značnou část života na závodním okruhu nebo v rámci vysoce dynamické jízdy. Tam může jít klidně o pokles stavu 1 litr oleje na 5 000 km, ale i méně. Pak je v rámci každého případu uvedené ztráta maziva považováno za přijatelnou a nezakládá důvod k panice či obavám o nesprávné fungování motoru.

Dolévat motor po litrech je správné, bez něj to nejde

Otázkou je, zda měnit olej, pokud řidič dolévá tak často, že v teoretické rovině dolije mezi intervaly výměny stejné nebo dokonce větší množství oleje, které by řešil v rámci pravidelného servisu. Zeptali jsme se specialisty na servis evropských a japonských automobilů, dlouholetého automechanika pana Pavlíčka. „Dolévat olej během provozu, mezi intervaly výměny, je určitě správné,“ vysvětlil odborník. „Zejména pokud jde o sportovní auto, kde je spotřeba oleje evidentně vysoká.“

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Je běžnou praxí, že někteří řidiči sebou vozí v autě litrovku oleje, právě pro případ, že by potřebovali množství dolít. Navíc jsou zvyklí měřit a kontrolovat stav oleje před každou sportovní jízdou a také po jízdě, zejména na závodním okruhu. Tam i během okruhové akce, mezi jednotlivými koly. „To, že řidič dolévá olej“, pokračuje expert Pavlíček, „ale neznamená, že by neměl měnit olej pravidelně, kompletně. Jakmile dojde čas na pravidelný servis, měl by tento proběhnout tak, jak je zvykem, s kompletní výměnou jak náplně, tak souvisejících periferií.“

Pravidelný servisní interval se někdy vyplatí zkrátit

Olej totiž stárne, degraduje, a mění se jeho vlastnosti. Takže když řidič dolévá stále nový a nový olej po litrech, je to sice v pořádku, protože má v systému potřebné množství. Ale bez kompletní pravidelné výměny by nastala situace, že by nedošlo k pročištění celého systému.Že by motor pracoval s olejem takříkajíc od nuly, od zcela nového stavu,“ upřesňuje mechanik Pavlíček, „bez komplet výměny by stále v oběhu byla část starého oleje, ještě staršího, a litr nové kapaliny by nijak zásadně neprospěl.“

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

S výměnou celé náplně ze systému odejdou usazeniny, dojde k pročištění systému, výměně filtru. To při postupném dolévání neplatí. Během dynamické či agresivní jízdy je olej spotřebováván více než za normální běžné jízdy a je v pořádku doplňovat po litrech. Ale stejně tak se hodí klidně zkrátit povinné intervaly a podle servisního experta Pavlíčka je vhodné kompletní výměnu maziva udělat častěji než doporučuje servisní předpis. I když je to nákladnější v porovnání s předepsanými servisními intervaly, není od věci časté „litrové“ dolévání proložit na polovinu zkrácenými pravidelnými kompletními výměnami. Motor tak zůstane dlouho v bezvadném stavu.

Doléváte pravidelně olej?

Diskuze Vstoupit do diskuze
138 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články