Nové SUV je o dost níž s cenou než evropská konkurence. A to je výhoda, kterou lze v této třídě a v této době jen těžko ignorovat.
V první polovině roku se pozornost fanoušků dostupných aut upnula k tomu, co Fiat nazval návratem k jednoduchosti. A snad také k praktickému každodennímu ježdění. Zájem a pozornost tomu odpovídají. Grande Panda se stala jedním z nejviditelnějších modelů na trhu. Potvrzuje, že když se turínská značka opřená o zázemí koncernu Stellantis rozhodne trefit do vkusu mas, umí to velmi přesně. Především v momentě, kdy k technice s rozumnými náklady přidá dostupnost v ceníku a jednoduché rozhodování u konfigurace.
SUV od Fiatu a s názvem Panda, to musí mít přece úspěch
Za redakci AutoŽivě mohu říct, že Fiat tahle auta umí. Myslím malá auta. I ta, co vzniknou tím, že se malá auta přifouknou. Čekat dneska od Fiatu dokonalý sedan by bylo asi nemístné. No řekněte, copak vám se Tipo líbí? Ale cokoli, co vznikne na základu Pandy, by mělo mít úspěch. Tedy pokud se dodrží osvědčený recept a jen se upraví podle aktuální situace a doby. Hybridní Grande Panda zůstává u země i cenově, protože startuje na 459 900 Kč. To je hranice, na niž se dostává i zákazník, který nechce hrát loterii s ojetinou a raději sáhne po voze s tovární zárukou a bez překvapení v servisní knížce.
Právě tohle je jeden z důvodů, proč se o tomto modelu mluvilo v první polovině roku tolik. Mimochodem první, co do oči uhodí při kliknutí na model na webu Fiatu, je informace o sedmileté záruce. Tak proč ne. Jenže trh občas nabídne možnost, která běžnému radaru uniká. Přesto dává v součtu parametrů překvapivě silný smysl, zejména pokud jde o provozní náklady, univerzálnost. Plus pocit, že za dané peníze se toho dostává víc než obvykle. Přesně do tohoto prostoru vstupuje SUV, o němž se zatím tolik nepsalo, a přitom má kombinaci vlastností, které v praxi hrají prim. Míří podle mého názoru právě do segmentu, kde je Panda. Proto ten italský úvod.
Název automobilky je zvláštní, název modelu také žádná slává
Jde o DFSK Glory 500. Model stojící na opačném pólu mediální pozornosti než zavedená jména. Ale s racionálním mixem hodnot, který se obtížně ignoruje. Proč? Protože značka DFSK, zkratka pro Dongfeng Sokon, patří do skupiny SERES. Tedy k jednomu z významných hráčů globálního automobilového průmyslu. To samo o sobě dává určitý klid ohledně zázemí a ambicí výrobce. Glory 500 se prezentuje jako kompaktní SUV, které se snaží namíchat decentní eleganci s nadprůměrným uživatelským komfortem. Přidává k tomu technologickou výbavu, jež se nesnaží ohromit samoúčelnými efekty. Slouží k tomu, aby se auto používalo snadno, předvídatelně a bez zbytečné únavy.
Právě v tom se schovává přidaná hodnota na každodenní trase mezi městem a okreskami, kde se projeví rovnováha mezi klidným naladěním, dobrým filtrováním nerovností a jistotou v reakci na povely řidiče. Chci zůstat nad věcí a objektivní, ale nedaří se mi to. Slyším Dongfeng, tuším Čínu za rohem a jsem obezřetný. Já prostě věřím zavedeným značkám, a není to slepá hloupost. Každý někdy začínal. Jen prostě ve věku rychlokvašek neskáču hned radostí z každé novinky. Zpět k autu. V interiéru je patrná snaha o rozmáchlejší prostorové řešení. Pětice cestujících se usadí bez pocitu, že někdo musí dělat kompromisy v kolenou nebo nad hlavou.
Cena by měla padat hluboko pod dosud zavedené normy
Materiály nepůsobí lacině a na pohled i dotyk drží kvalitu, která pomáhá tomu, aby kabina ani při delší jízdě neunavovala. A k tomu se přidává velkorysý zavazadlový prostor, jenž bez potíží zvládne rodinný náklad, nákup nebo víkendové vybavení. To je přesně ta kombinace vlastností, kterou od SUV této velikosti dává smysl očekávat. Důležitou součástí celkové logiky Glory 500 je nabídka s pohonem na LPG, která se opírá o jasný argument ve prospěch levnějšího provozu. Plyn tradičně snižuje náklady na kilometr a přináší reálný efekt v dobách, kdy se ceny pohonných hmot vyvíjejí nevyzpytatelně.
Navíc odstraňuje dilema mezi tím, zda jezdí převážně krátké úseky ve městě, nebo delší trasy mimo něj. Právě dualita benzínu a plynu zaručí, že se i v proměnlivých scénářích drží účty na uzdě. Pokud k tomu výrobce přidá na našem trhu i akční cenu, vznikne kombinace, která se na papíře tváří jako příznivá matematika. A to se tady děje. Tedy ne u nás. Díval jsem se, za kolik by se dalo Glory 500 koupit. Po přepočtu z eur je to asi 404 000 Kč.
Je to exotika, ale český zákazník povolí pod tíhou ceny
To je tedy níž než zmíněná Grande Panda. A to je rozdíl, který je v této třídě a v tomto segmentu těžké přejít. Obzvlášť když už v základu figuruje právě LPG a kdy součástí balíčku je i záruka v délce 5 let nebo do nájezdu 100 000 km. Hranice, která pokryje typické rodinné využívání vozu na několik let dopředu a minimalizuje rizika spojená s nečekanými výdaji. Je tu jedno ale. Nejde o data z našeho trhu.
Tedy cena Pandy ano. Ale Glory 500 je sice avizováno na webu dovozce, ale cenu jsem tam nikde neodhalil. Pokud jsem jen špatně hledal a vy ji znáte, budu moc rád za komentáře pod článkem. Jinak se těším, až se tuzemská cena ukáže a s ní i skutečnost, jak moc daleko od italské ikony neznámá novinka bude.