Tenhle dopravní přestupek uděláte dřív nebo později na Jižní spojce i vy: Bez výjimky. Už tušíte, co mám na mysli?

Rozdíly mezi jednotlivými typy řidičů jsou, každá skupina dělá odlišný druh chyb a přestupků. Společným jmenovatelem je místo činu.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
                   

Pražská Jižní spojka je místo, které ukazuje více než které jiné, jak řidiči jezdí. Jaké dělají chyby, jaké mají návyky, jak se chovají za volantem. Je to nejvytíženější komunikace u nás. Kumulace motorových vozidel je tady extrémní, extrémní je i přehlídka toho, co řidiči dělají nebo nedělají. Velkým problémem na Jižní spojce jsou zejména řidičky a řidiči, kteří se neumí rozhodovat a otálejí s jakoukoli akcí. Neumí se připojovat z připojovacího pruhu, neumí dodržovat vzdálenost mezi automobily.

Vytížená komunikace odhaluje na dřeň řidičské přestupky

Když auta jedou rychlostí skutečně pouhých patnáct až dvacet kilometrů v hodině, nechávají si 500metrové odstupy. To není o jedné řidičce, o jednom řidiči, je to můj dlouhodobý výzkum, založený na desítkách a stovkách pohledů do ostatních aut. Po této komunikaci jezdím denně několikrát, a i kdybych nechtěl, všechno tohle vnímám. Nejsem žádný slídil, prostě jen vidím a vnímám, co se děje. Ten samý typ řidičů aut také absolutně ignoruje motorkáře.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Musím s určitým uspokojením říct, že tu a tam vnímám pokusy o vytvoření záchranářské uličky. Pokud jsem v minulosti psal, že se toto neděje, tak s odstupem dnů jako kdyby se občas řidiči o vytvoření záchranářské uličky snažili. Problémem je, když uličkou jedou motorkáři. A nevšímaví řidiči se rozhodnou předjíždět. Pošlou to do uličky, resp. jakkoliv a bezmyšlenkovitě přejedou z pruhu do pruhu. Stačí, když vidí volné místo.

Registrační značky na přání? „Na autech je mají nevyrovnané ženy a muži s nevyvinutým sebevědomím“

Motorkáři pak mají opravdu co dělat, aby se udrželi v sedle. Dobrá, zde se hodí zmínit i motorkáře. Je „zbytečné“ (a právě proto jezdí na motorce), aby stáli v koloně. Rozměry a agilita vozidla dovolují souvislou jízdu. Nicméně jízdu po dělící čáře mezi pruhy policie považuje za přestupek. Lze asi teoreticky přijmout fakt, že kdyby jel motorkář v pruhu a při každém předjetí auta dal blinkr, bylo by to legálnější. Ale také více nebezpečné.

Chybují i motorkáři

Nicméně vychovávat motorkáře k tomu, aby stáli v koloně, by bylo jako házet hrách na zeď. Dalším problematickým místem je ukončení třetího pruhu. Řazení se do dvou, když se z jednoho stává vyhrazený pruh. Řidiči, ale obvykle zejména řidičky, se řadí už půl kilometru předem, a zbytečně vytvářejí zácpu. Aby bylo jasno, tohle není zamyšlení proti ženám či mužům. Jen analýza poměrně dlouhého „průzkumu“.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Existuje i jiný druh prohřešků, u naopak aktivních a asertivních řidiček a řidičů. Jde zejména o nedodržení bezpečné vzdálenosti, omezování a ohrožování. Často lze vidět, jak si tito zkracují a urychlují cesty kolem kolony přes čerpací stanice. Jezdí pruhem vyhrazeným pro IHS. V daném místě je to ale velmi riskantní s ohledem na pokuty. Policie velmi často stojí na konci pruhu a tam řidiče zastavuje a pokutuje. Kdo to ví, cpe se z vyhrazeného pruhu před poslední zatáčkou, která toto místo kryje. Opět nic bezpečného. Faktem je, že na Jižní spojce dřív nebo později udělá chybu každý. Bez výjimky.

Jak jezdíte po obchvatu vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
109 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články