Pozor na to, co si dáte do auta, stačí jedna chyba, jedna drobná věc a člověk přijde na pokutě o desítky tisíc korun, ani neví jak.
Co vozíte v autě? Myslím nad rámec povinné výbavy, která je dnes už skutečně okleštěná na pár zásadních věcí. V zimě startovací kabely, v létě lahev s vodou. Základní sadu nářadí. Jednoduchý kompresor zapojovaný do zapalovače. To jsou věci, které napadnou mě. V redakci AutoŽivě jsme se shodli, že tohle je takové minimum nad rámec povinnosti. Když se člověk zamyslí nad tím, co všechno může v autě vézt, většinou si skutečně představí běžné věci jako lékárničku, výstražný trojúhelník, reflexní vestu nebo třeba hasicí přístroj.
Existuje povinná výbava auta, ale také výbava doslova zakázaná
Jenže málokdo by čekal, že existuje předmět, jehož přítomnost v autě může znamenat nejen tučnou pokutu, ale dokonce i trvalé odebrání řidičského průkazu. Přesně to se teď řeší ve Francii, kde se úřady rozhodly zakročit proti jednomu fenoménu, který se v posledních letech rozšířil nejen mezi profesionálními řidiči, ale i mezi běžnými motoristy. Týká se to i českých řidičů, takže pozor na to, pokud tam jedete na dovolenou. Nejde o žádnou drobnost, pokuta v přepočtu 37 500 Kč a trvalé zrušení řidičáku, to už je trest, který dokáže zkomplikovat život i těm nejotrlejším řidičům.
O co vlastně jde? Řeč je o antiradarech a rušičkách radarů, tedy zařízeních, která mají za úkol znemožnit měření rychlosti policejními radary nebo laserovými pistolemi. Tady musím odbočit a vysvětlit dva pojmy. Jeden je tzv. antiradar, to je pasivní zařízení, které upozorňuje na měření. A pak je tady tzv. rušička, která aktivně znemožňuje samotné změření. Ve zmiňované Francii jde o přístroje, které se dají pořídit na internetu nebo v některých specializovaných obchodech.
Francouzské zákony jsou nekompromisní a rušičky radarů jsou zde považovány za naprosto nepřípustné. Zákon jasně říká, že jakékoli zařízení, které aktivně zasahuje do práce policejních radarů nebo laserů, je zakázané. A nejde jen o samotné používání, trestá se už držení takového přístroje v autě, bez ohledu na to, jestli je zapnutý nebo ne. Policie má právo při silniční kontrole zkontrolovat nejen interiér vozu, ale i zavazadlový prostor, a pokud najde rušičku, následuje okamžitě zabavení přístroje, pokuta se může zdvojnásobit na 75 000 Kč v přepočtu, pokud řidič porušuje zákon opakovaně. Je to velmi přísné. Tamní zákon zakazuje antiradary, rušičky nejenom zapnuté, ale v autě jako takovém i ve vypnutém stavu.
Zakázané jsou někde i aplikace, které upozorňují na měření
Jinde to je horší, třeba v Německu jsou zakázané i aplikace, které upozorňují na policejní hlídky, které měří. Znovu do našich končin. U nás nejsou antiradary zakázané. Tedy pasivní detektory, které upozorňují na přítomnost měření. Aktivní rušičky ale ano. Pasivní antiradar je zařízení, které pouze přijímá signály vysílané policejními radary nebo lasery a včas na ně upozorní řidiče. V praxi to znamená, že pokud se blížíte k místu, kde je umístěn radar nebo laserový měřič, antiradar zachytí jeho signál a dá vám vědět, že je čas sundat nohu z plynu.
Nezasahuje ale nijak do samotného měření, pouze vás informuje o tom, že v okolí je aktivní měřicí zařízení. To je zásadní rozdíl oproti aktivní rušičce, která funguje úplně jinak. Aktivní rušička je zařízení, které nejenže detekuje signál radaru nebo laseru, ale zároveň vysílá vlastní signál, který má za úkol zmást nebo úplně znemožnit měření rychlosti. V praxi to znamená, že pokud policie zaměří vaše auto laserovým měřičem, rušička vyšle zpětný signál, který měření naruší nebo znemožní.
V ČR jsou antiradary povolené, ale rušičky jsou nelegální
Výsledkem je, že policista nedostane žádný, případně dostane nesmyslný údaj o rychlosti a měření je neúspěšné. Právě v tomto bodě se láme chleba, protože český zákon k těmto dvěma typům zařízení přistupuje naprosto odlišně. Pokud se podívám do zákona č. 361/2000 Sb., konkrétně do § 3 odst. 3 písm. a), je zde jasně uvedeno, že řidič nesmí používat zařízení, která znemožňují nebo ovlivňují funkci technických prostředků používaných policií ke kontrole dodržování pravidel silničního provozu. To znamená, že aktivní rušičky jsou v Česku jednoznačně zakázané.
Řidič je nesmí používat. Ale může je vlastnit. Je to to samé, jako mít je namontované v autě? Ne. To už může být o pokutu, pokud zařízení není homologované, pak nemá na autě co dělat. Některé systémy spojují (homologované) parkovací asistenty s funkcí rušiček. Takto je mít v deaktivovaném stavu na autě je v pořádku. U nás, v ČR. Ale přejet s takto vybaveným autem třeba do Rakouska, to už si člověk říká o malér. Závěrem to řeknu jinak. Nejenom Francie, ale i Německo, Rakousko a další evropské země se staví k antiradarům a rušičkám velice kriticky.