Policie si nebude brát servítky a ten, kdo spáchá jeden konkrétní čin, přijde o řidičák. A to až do konce života.
Jak snadné je přijít o řidičský průkaz? Nerad bych maloval čerta na zeď, ale možnosti, že řidič přijde na místě o své oprávnění, tady jsou. V České republice je několik situací, ve kterých může policie okamžitě zabavit řidičský průkaz. Opatření se neuplatňuje u každého přestupku, ale existují konkrétní situace, kdy může policista na místě rozhodnout, že vám řidičský průkaz odejme. Nechci zabíhat do detailů, ale není to o tom, že vás zastaví kvůli tomu, že vám nesvítí světlo, a skončí to tím, že přijdete o řidičský průkaz.
Kdo se napije, může přijít o řidičák, u nás v ČR až na tři roky
Jednou z hlavních situací, kdy může dojít k okamžitému zabavení řidičského průkazu, je řízení pod vlivem. Pokud při silniční kontrole dechová zkouška nebo test prokážou pozitivní výsledek, policista má právo průkaz na místě odebrat. V případě „tekutého zla“ se jedná o hladinu nad 0,3 promile, to už je považováno za závažné ohrožení bezpečnosti. Řidiči, kteří mají méně než 0,3 promile, obvykle dostanou pokutu nebo varování, avšak odebrání průkazu se neuplatňuje. Ovšem u „tvrdšího materiálu“ je situace přísnější, protože jakákoliv detekovaná hladina v krvi může vést k okamžitému odebrání řidičského oprávnění. Tohle je asi jasné.
Existuje ale i možnost, že řidič přijde o řidičský průkaz, přestože „nic neudělal“. Další situací, kdy policie může řidičský průkaz odebrat, je totiž podezření na zdravotní nezpůsobilost řidiče. Pokud policista během kontroly usoudí, že řidič není fyzicky nebo psychicky schopen bezpečně řídit vozidlo, může na základě tohoto podezření provést nezbytné kroky. Tento případ se nejčastěji týká řidičů, kteří vykazují příznaky únavy, zmatenosti nebo jsou pod vlivem léků ovlivňujících schopnost řídit. Zpátky ale k tomu, když řidič vědomě poruší pravidla.
Okamžité odebrání průkazu se může týkat také vážných dopravních přestupků, jako je například překročení rychlosti o více než 40 km/h v obci nebo o 50 km/h mimo obec. V těchto případech je rychlost považována za natolik nebezpečnou, že policista může rozhodnout o zajištění řidičského průkazu na místě. Zabavení řidičského průkazu hrozí také v případě, že řidič způsobí dopravní nehodu, při níž dojde k vážnému zranění nebo škodám. Celý proces má samozřejmě svá pravidla, policista o zabavení řidičského průkazu vystaví potvrzení. Není to o tom, že řekne řidiči, že mu zabavuje řidičský průkaz, a jen tak si ho strčí do kapsy.
Návrh zní jasně, zabavovat řidičské průkazy do konce života
Pak následuje další šetření, další kroky, typicky ve správním řízení. Pokud se ukáže, že řidič nic neudělal, je mu průkaz vrácen. Pokud je prokázána vina, může na čas řidič o průkaz přijít. Výraz „na čas“ je v rámci tohoto článku důležitý. Nejdelší doba, na kterou v České republice může být řidičský průkaz odebrán, je 36 měsíců. Tedy tři roky. Pak může řidič znovu řidičský průkaz získat. I to zahrnuje specifické postupy, o těch ale není třeba teď mluvit. Skutečně mě zajímá čas, na který je řidičský průkaz takzvaně zabaven. Tři roky, je to hodně nebo málo? U našich sousedů 36 měsíců evidentně nemusí stačit.
Polsko se totiž rozhodlo zpřísnit přístup k řízení pod vlivem a zvažuje nové, přísné změny v legislativě. Podle návrhů budou provinilým řidičům při vážných nehodách s oběťmi hrozit doživotní zákazy řízení, a pokud způsobí smrtelnou nehodu, bude to považováno za „vraždu na silnici“. Tyto kroky mají přímý cíl snížit počet nehod způsobených řidiči pod vlivem, které se podle statistik v posledních letech stále množí. Polská vláda se údajně snaží reagovat na alarmující nárůst tragických dopravních nehod, kdy podíl nehod způsobených řidiči pod vlivem výrazně vzrostl. Ministerstvo spravedlnosti chce proto přistoupit k přísným návrhům, které mohou na dlouhou dobu změnit tvář polských silnic.
Z úmrtí se stane vražda na silnici a viník to právem odnese
Klíčovým bodem je zavedení tzv. „vraždy na silnici“ – pokud řidič pod vlivem zaviní smrtelné zranění, bude čelit obvinění s vysokými tresty, včetně možnosti doživotního zákazu řízení. Jde o přeformulování statutu toho, když dojde k úmrtí na silnici. To by v případě řízení pod vlivem bylo považováno za vraždu. Vláda také navrhuje zvýšit minimální tresty odnětí svobody pro vážné dopravní přestupky, kde figurují návykové látky. Součástí návrhu je, že řidič pod vlivem se okamžitě stává podezřelým z vraždy, pokud dojde k fatální nehodě. Tato úprava by se měla vztahovat na všechny smrtelné nehody, při nichž bude řidič pozitivně testován.
Jedním z argumentů zastánců tohoto zákona je to, že řidič si je vědom rizik, když sedá za volant pod vlivem, a tím pádem nese přímou odpovědnost za následky. Kromě doživotního zákazu řízení, který by měl mít především preventivní efekt, se diskutuje i o vyšších pokutách a přísnějším vymáhání těchto pokut. V současné době již Polsko patří mezi země s tvrdými zákony vůči řidičům pod vlivem, tento návrh ho zjevně posune ještě dále. Co myslíte, mělo by podobné opatření začít platit i u nás?