Proč jsou v autě instalovány opěrky hlavy? Dopravní expert prozradil pravý důvod, není to kvůli pohodlí

Opěrka hlavy vyrobená z tvrdého materiálu a daleko vzadu za hlavou neplní komfortní funkci. A ani nemá, její podstatou je ochrana krční páteře.

i Zdroj fotografie: Uživatel HergDrive / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Opěrky hlavy jsou v některých autech vyrobené z docela příjemných materiálů, u některých sedadel jsou však tvrdé, nepohodlné a poměrně vzdálené od místa hlavy řidiče. Položit si zátylek na opěrku je pak nepohodlné, řidič se musí poměrně zaklánět a řízení je nepříjemné. Část majitelů aut v důsledku neví, z jakého důvodu to tak je a řeší, jestli není nevhodná hlavová opěrka důvodem k reklamaci nového auta.

Nejde o pohodlí, ale o bezpečnost

To zjištění je leckdy nemilé, zejména na dlouhé cestě, kdy řidiče bolí krční páteř a chtěl by si uvolnit napětí s tlak opřením hlavy směrem dozadu. Některé opěrky hlavy jsou z tvrdé gumy, a tak daleko, že očekávané relaxace nepřichází. A ani nemá. Opěrky hlavy není v autě pro to, aby si o ni řidič opíral hlavu a odpočíval. K čemu tedy slouží? Primární smysl není ani v tom, že si na ně zezadu řidiči mohou věšet tašky či oblečení.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pokud jsou zezadu hlavových opěrek instalované háčky nebo ramínka, ani v tomto případě není podstatou odkládání svršků či nákupu. A hlavním důvodem není ani instalace obrazovek pro projekci filmů. Hlavním důvodem je bezpečnost. Hlavová opěrka má ochránit řidiče v případě dopravní nehody a nárazu ve směru podélné osy auta. Při čelním nárazu jde tělo řidiče setrvačností nejprve dopředu a pak, po zastavení bezpečnostním pásem a vlivem dynamiky nehody, se tělo začne pohybovat vzad.

S opěrky hlavou jde o prevenci zranení páteře

Při silném nárazu zezadu, typicky pokud auto stojí a narazí do něj jiné, jedoucí, za ním, auto je uvedeno trhnutím dopředu, tělo řidiče zůstává setrvačností na místě. Hlava v obou případech pak s ohybem v krční páteři letí směrem dozadu. Protože je hlava velmi těžká, při udělení hybnosti pak podle fyzikálních zákon „ztěžkne“ ještě víc, a hrozí masivní poškození páteře, invalidita, dokonce smrt. Opěrka zabrání hlavě, aby se na krku vylomila dozadu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Opěrka hlavy předejde poškození obratlů a míchy. U některých aut jsou vyrobené ze skutečně na dotek nepříjemných materiálů, ale svůj úkol, i z tvrdé gumy, plní správně. A to je, i přes druhotné funkce držáků či nosiče displejů, hlavní a nejpodstatnější smysl opěrek hlavy. Posunovat si je přímo za hlavu, naklánět a dělat z nich rádoby komfortní doplněk, je nebezpečné, pro správnou funkci musí být opěrka v určité vzdálenosti od hlavy.

Jak používáte opěrky hlavy vy?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
87 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články