Proč jsou v autě instalovány opěrky hlavy? Dopravní expert prozradil pravý důvod, není to kvůli pohodlí

Opěrka hlavy vyrobená z tvrdého materiálu a daleko vzadu za hlavou neplní komfortní funkci. A ani nemá, její podstatou je ochrana krční páteře.

i Zdroj fotografie: Uživatel HergDrive / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Opěrky hlavy jsou v některých autech vyrobené z docela příjemných materiálů, u některých sedadel jsou však tvrdé, nepohodlné a poměrně vzdálené od místa hlavy řidiče. Položit si zátylek na opěrku je pak nepohodlné, řidič se musí poměrně zaklánět a řízení je nepříjemné. Část majitelů aut v důsledku neví, z jakého důvodu to tak je a řeší, jestli není nevhodná hlavová opěrka důvodem k reklamaci nového auta.

Nejde o pohodlí, ale o bezpečnost

To zjištění je leckdy nemilé, zejména na dlouhé cestě, kdy řidiče bolí krční páteř a chtěl by si uvolnit napětí s tlak opřením hlavy směrem dozadu. Některé opěrky hlavy jsou z tvrdé gumy, a tak daleko, že očekávané relaxace nepřichází. A ani nemá. Opěrky hlavy není v autě pro to, aby si o ni řidič opíral hlavu a odpočíval. K čemu tedy slouží? Primární smysl není ani v tom, že si na ně zezadu řidiči mohou věšet tašky či oblečení.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pokud jsou zezadu hlavových opěrek instalované háčky nebo ramínka, ani v tomto případě není podstatou odkládání svršků či nákupu. A hlavním důvodem není ani instalace obrazovek pro projekci filmů. Hlavním důvodem je bezpečnost. Hlavová opěrka má ochránit řidiče v případě dopravní nehody a nárazu ve směru podélné osy auta. Při čelním nárazu jde tělo řidiče setrvačností nejprve dopředu a pak, po zastavení bezpečnostním pásem a vlivem dynamiky nehody, se tělo začne pohybovat vzad.

S opěrky hlavou jde o prevenci zranení páteře

Při silném nárazu zezadu, typicky pokud auto stojí a narazí do něj jiné, jedoucí, za ním, auto je uvedeno trhnutím dopředu, tělo řidiče zůstává setrvačností na místě. Hlava v obou případech pak s ohybem v krční páteři letí směrem dozadu. Protože je hlava velmi těžká, při udělení hybnosti pak podle fyzikálních zákon „ztěžkne“ ještě víc, a hrozí masivní poškození páteře, invalidita, dokonce smrt. Opěrka zabrání hlavě, aby se na krku vylomila dozadu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Opěrka hlavy předejde poškození obratlů a míchy. U některých aut jsou vyrobené ze skutečně na dotek nepříjemných materiálů, ale svůj úkol, i z tvrdé gumy, plní správně. A to je, i přes druhotné funkce držáků či nosiče displejů, hlavní a nejpodstatnější smysl opěrek hlavy. Posunovat si je přímo za hlavu, naklánět a dělat z nich rádoby komfortní doplněk, je nebezpečné, pro správnou funkci musí být opěrka v určité vzdálenosti od hlavy.

Jak používáte opěrky hlavy vy?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
99 lidí právě čte
Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Jaderná ruská superzbraň torpédo Poseidon. Může jít o hrozbu, nebo jen bluf, který brnká Západu na nervy
Události247.cz
Události247.cz
Ukrajina válku vyhraje, pokud se jim podaří jedna věc
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Neodymové magnety jsou větším pomocníkem, než byste čekali!
adbz.cz
adbz.cz
Nebezpečné chyby při skladování hub. Češi jsou na to experti, přitom by stačilo použít selský rozum