Dva způsoby, jak nastartovat auto, pokud v něm není baterie

Pokud vám z nenadání vypoví službu baterie, můžete auto nastartovat i bez ní. Možností existuje několik, i když některé vyžadují trochu zkušeností.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Úvod: Většina motoristů za svoji praxi a provozování svého plechového miláčka, jistě již někdy zažila stav, kdy přišla k autu a ono prostě nechtělo úplně spolupracovat. Tou úplnou spoluprací nebylo to, že nešlo odemknout nebo že na vás váš oblíbený plecháček nezablikal, ale to, že po vsunutí klíčku do zapalování, karty do čtečky, nebo jen při otočení či stisku tlačítka, prostě a jednoduše nenaskočil.

Auto lze nastartovat i jinak, ale nejdříve trochu teorie

Nenastartoval. Kdesi zespodu vozu se ozvalo v lepším případě pokusné roztočení motoru, v horším případě jste slyšeli jen cvaknutí startéru a pak bylo ticho. Ideálně se to stává v situacích, kdy někam spěcháte, někde máte být na čas nebo prostě teplota klesne více pod mínus hodnoty a ideálně začne sněžit. To aby Vás poskakování okolo auta ještě více pobavilo tanečky na sněhu. Co tedy udělat v takovéto situaci?

iZdroj fotografie: Depositphotos
U starých vozů bylo roztlačování běžnou záležitostí.

Zavolat odtahovku? Volat na pomoc sousedy? Zkusit využít jiný způsob dopravy? Objednat taxi? Je vlastně nějaký univerzální klíč na nastartování nepojízdného auta? Pojďme si zkusit projít pár zajímavých návrhů. Nechme teď realitu pokusů a úspěšnost daného pokusu stranou a pojďme trochu zaexperimentovat a vyzkoušet čistě teoreticky i jiné alternativy jak nahodit plechového miláčka.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Tradiční (a nejlepší) způsob k oživení autobaterie.

V první řadě si řekněme, že baterie, či jakýkoliv jiný zdroj elektrického napětí je pro funkci automobilu a tedy vlastně i jakéhokoliv stroje, ať už se jedná o autobus, nákladní vůz, motorku, bagr apod. nezbytná součást. Je to něco podobného jako byste se chtěli koupat bez vody. Ano můžete se vykoupat ve vlastním potu, ale to není nic, za co by Vás manželka, partnerka pochválila. Nemluvě, když po takové „koupeli“ ulehnete do čistě povlečené postele. Tolik tedy k úvodu a pojďme rozebrat jednotlivé varianty.

Jiný zdroj k nastartování automobilu

Jiným zdrojem se logicky myslí jiný bateriový zdroj. Vzhledem k tomu, že drtivá většina automobilů jezdí s baterií o napětí 12 V (Voltů, neplést s Watty – jednotka výkonu), tak je určitě rozumné podívat se po stejném napětí. Nemělo by to být více jak 13 V ani výrazně méně, tedy třeba 10 V. Alternátor, který zajišťuje funkci nabíjení baterie, taky dává kolem 13 V při dobíjení. Je to ale krátkodobá výchylka a tím se baterii nijak neuškodí. Našli jsme tedy zdroj 12 V.

Čistě náhodou jste v kufru auta měli aku šroubovák na 12 V s kapacitou 3,0 Ah (Ampérhodina – kapacita baterie). Výborně, teď už jen chybí dva dráty, které propojíte se stávající vybitou baterií v autě. Měly by to být silnější dráty, ne drátky na osvětlení LED lampičky na stole. Musíte zjistit, kde na baterii je + (plusový) pól a – (minusový) pól. To je klíčové, protože jinak dojde ke zkratu.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Důležité je zvolit správnou kombinaci zdroje a vodičů.

Pokud toto vše máte, můžete zkusit nastartovat. Řekněme si rovnou, že podobný pokus je možný provést s úspěšností u baterie, která je jednak plně nabitá (baterie z aku šroubováku), a také připojena k baterii v autě, co není vyloženě na nule. Tedy aspoň měla chuť otočit startérem (tzv. točí, ale nechytá). V případě, že je autobaterie úplně vybitá, tedy nepohne se startérem, nejde pustit třeba ani rádio, tak vám nic jiného než výměna, dobití nebo startovací kabely s asistencí jiného vozu (který má baterii v pořádku), nezůstane.

Pokud se tak ovšem již stalo a vlivem třeba v dnešní době karantény, jste nemohli 2 a více týdnů s autem jet, nezoufejte. Baterie nemusí být úplně ztracená. Vymontujte ji, nechte ji dobít do plna nebo pomocí startovacích kabelů nastartujte a s vozidlem jeďte. Jeďte alespoň 20 km, ať je možné baterii dobít úplně. Během této jízdy vypněte systém start-stop. Mohl by Vám taky udělit na první křižovatce pěknou stopku.

Startování vozu pomocí roztlačení

Ano tato verze přichází v úvahu, ovšem pouze u automobilů s manuálním řazením – u těch s automatickou převodovkou toto řešení nefunguje. Baterie musí být opět v autě na svém místě. Tento pokus je v dnešní době docela brán za, no řekněme, výstřední. U tohoto pokusu je třeba mít na vědomí, že jednak potřebujete dosáhnout určité rychlosti, tedy alespoň 10 km/h, a jednak potřebujete slušnou dráhu před vozem, a pokud se první pokus nepovede, musíte mít i prostor pro zastavení.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Dříve to bylo běžnější, startovat auta roztlačením (viz film „Vrchní, prchni!“, i když Velorex nejde označit za auto – omlouvám se všem fanouškům), dnes je to složitější. Vynechejme teď to, že dnešní auta jsou o pořádného průměrného Američana těžší, ale jsou taky složitější, a tam kde byla dříve mechanická návaznost, je dnes elektromotorek s mini převodovkou, která se velmi ráda poškodí. Za to my jako uživatelé samozřejmě nemůžeme, my vývoj neprovádíme.

Alternativní způsob startování auta (pouze teoretická úvaha!)

Toto je asi nejbizarnější pokus, o kterém jsem přemýšlel, a berme ho s rezervou. Existují sice pokusy, kdy se něco podobného podařilo, ale přesto… Jak bylo již v historii prokázáno, tak galvanický článek vzniká na základě ponoření dvou poločlánků do elektrolytu. Galvanický článek potřebujeme, protože v něm vzniká elektrické napětí a naším elektrolytem bude v tomto případě ovoce. Podle měření na voltmetru by mělo být napětí jednoho ovoce (pomeranč) cca 0,45V.

Jednoduchým počtem zjistíme, že pro dosažení napětí 12 V potřebujeme 26,6 ks pomerančů. Nebudeme zahazovat zbylých 0,4 pomeranče a využijeme celých 27 ks. Předpoklad je ten, že čím větší pomeranč, tím lépe by měl posloužit pro pokus. Všech 27 ks je třeba mezi sebou propojit, k čemuž použijeme ideálně nějaké hřebíky a měděný drát. Do každého pomeranče je třeba vpíchnout oba dva tyto polovodiče, které je pak zapotřebí mezi sebou propojit drátem.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pokud se chystáte k takovému pokusu, nejspíše budete mít k dispozici i voltmetr, kterým zjistíte, zdali to tak skutečně je. Toto je čistě teoretický pokus. Nemyslím si, že by bylo možné dosáhnout takového proudu z ovoce, které by dokázalo podpořit autobaterii. Problém je v tom, že pokud dosáhnete napětí 12 V, neznamená to automaticky, že máte i potřebný proud, který tato ovocná soustava vygeneruje.

V realitě určitě nikoho nenapadne, když zjistí, že mu nestartuje auto, aby šel s igelitkou do obchoďáku a vykoupil ovocnou zásobu pro nastartování automobilu. Pro pokus je samozřejmě možné vzít i jiné ovoce než zmíněný pomeranč. Lze použít citron, jablka, mandarinky a jiné. Podobným způsobem by šlo využít i křečky v kolečku, či souseda na rotopedu, ale reálnost v dnešní době nebude moc proveditelná, protože máme zákaz shlukování. I když pro ovoce to neplatí.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Nejlepší možností zůstává startování pomocí kabelů.

Ve výsledku tedy zůstává stále nejrychlejší a nejméně pracné řešení požádat o spolupráci některého z motoristů v okolí. Pro tento proces však potřebujete startovací kabely. Ty je možné nicméně sehnat téměř na každé benzince a neváží skoro nic, takže si spotřebu auta nezvýšíte. Každopádně bez baterie, bez zdroje elektrického napětí, automobil nezprovozníte, pokud jej nechcete použít jen jako odrážedlo.

Diskuze Vstoupit do diskuze
138 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články