Jednoduchá čára je pro řidiče relativně snadná na pochopení, dvojitá už ale zavání postrachem. Téměř nikdo neví, co vlastně znamená.
Dvojitá plná čára je pro každého řidiče jasná věc. Plnou čáru zná každý, kdo má řidičák, a i ten, kdo ho nemá, tuší, že přes ni se prostě nepřejíždí. Kdo řidičským oprávněním disponuje, měl by přesně vědět, co „dvojité“ označení znamená. Pokud to neví, nezná doslovné znění legislativy, nevadí, je si totiž jistý tím, že tahle čára se prostě nepřejíždí. Udělali jsme v redakci AutoŽivě průzkum a zjistili jsme, že přesné znění zákona zná pouze 5 % dotazovaných. Jinak řečeno, většina řidičů neví, co dvojitá plná čára znamená. Ale skutečně žije v tom, že se nepřejíždí.
Čára není zeď? Někteří řidiči se tímto nesmyslem řídí
Stejný problém mají řidiči i s dvojitou čáru, která je přerušovaná. Co vy, už jste ji někdy viděli, víte, co vlastně znamená? Pokud ne, tak se nebojte, skutečně nejste sami. Tahle čára je totiž tak trochu jako paní Columbová mezi dopravními značkami. Málokdo o ní ví, a ještě míň lidí tuší, k čemu vlastně slouží. A to je chyba, protože i tahle čára má svůj význam. Rovnou si řekneme, proč byste ji neměli ignorovat. Takže co je to ta dvojitá přerušovaná čára?
Představte si, že jedete po silnici a najednou se před vámi objeví dvě přerušované čáry vedle sebe. Je to dopravní značka a jako taková má svůj kód, svůj identifikační znak, a ten je V2c. Jde o vodorovnou dopravní značku, jinak řečeno, je to čára na silnici, ne svislé znamení, žádný kus plechu na trubce. Ať jdeme k jádru pudla, tak dvojitá přerušovaná čára vyznačuje jízdní pruh užívaný střídavě pro jeden i druhý směr jízdy. Není-li jízdní pruh takto užíván, má značka stejný význam jako značky V2a a V2b, a to Podélná čára přerušovaná.
Jsou to „jednoduché“ přerušované čáry. Na první pohled vypadají stejně, ale nejsou. Značka V2a se používá k vyznačení a oddělení jízdních pruhů. K oddělení protisměrných jízdních pruhů se používá v úsecích, kde je zajištěn dostatečný rozhled pro předjíždění a kde se nenachází místo vyžadující zvýšenou pozornost. Značku lze přejíždět při dodržení příslušných ustanovení vyplývajících z obecné úpravy provozu na pozemních komunikacích. Značka se provádí s mezerami dvojnásobné délky než délka úseček. Laicky řečeno, jde o krátké čáry a dlouhé mezery.
V ČR se dvojitá přerušovaná čára moc nevyskytuje, ale někde je
Dopravní značka V2b je také podélná čára přerušovaná. Značka se používá k vyznačení a oddělení jízdních pruhů v úseku, kde čára přerušovaná přechází v čáru souvislou nebo k upozornění na místo vyžadující zvýšenou pozornost, to je zatáčka, křižovatka a podobně. Značku lze přejíždět při dodržení příslušných ustanovení vyplývajících z obecné úpravy provozu na pozemních komunikacích. Značka se provádí s mezerami stejné nebo poloviční délky než délka úseček. Opět laicky vysvětlím, tady máme dlouhé čáry a krátké mezery.
Zpátky ale k dvojité čáře přerušované. Tu můžeme najít tam, kde se dá očekávat „prohazování“ směrů v jednotlivých pruzích. Aktuálně to je třeba na dálnici z Prahy na Příbram. Ale tam je to řešeno přehazováním dělících bariér. Nicméně tunely, to už je něco jiného, ale tady mluvím hlavně o zahraničí. U nás toto znamení moc nenajdeme. Já, jako člověk, který tudy jezdí na týdenní bázi, vím jen o Strahovském tunelu v Praze. Tam se sice jezdí stabilně v klasickém formátu, ale když se tunel čistí, je možné pomocí této čáry provoz snadno upravit.
V pátek večer pruhem z města ven, v neděli tím samým zpátky
Jde o pruh, který se jezdí v jeden čas v jednom směru, v jiný čas v protisměru. Doplním ještě, že (logicky) existuje také dvojitá čára plná. Už jsem to zmínil. Tato značka má označení V1b a používá se k oddělení protisměrných jízdních pruhů na vozovce s více než dvěma jízdními pruhy. Značku lze v odůvodněných případech použít také na vozovce se dvěma jízdními pruhy. Dále platí, že je řidič povinen jet vpravo od této značky.
Plus že je značku zakázáno přejíždět nebo ji nákladem přesahovat, pokud to není nutné k objíždění. Což tedy znamená, že neplatí definitivní zákaz přejíždění. Ale o tom už jsme v redakci AutoŽivě také psali, doporučím některý z našich starších článků. S dvojitou přerušovanou čarou mají zkušenosti zejména v Německu. I tam na některých místních komunikacích řidiči narazí na dvojitou přerušovanou čáru místo jednoduché.
Je přerušována stejně pravidelně jako jednoduchá přerušovaná čára. Tady není rozdílu. U našich sousedů se také od začátku v autoškole učí, že se nesmí přejíždět plná čára. Ale že se smí předjíždět na přerušované čáře. To platí i pro dvojitě přerušovanou středovou čáru. Expert z ADAC říká, že tam, kde se má dvouproudá silnice změnit na tříproudou, je pruh pro protijedoucí vozidla oddělen dvojitým značením.