Nový typ benzínu v ČR netankujte, pokud je vaše auto na tomto seznamu: Přehled rizikových modelů a značek

Některé novinky v palivech nebývají žel zcela kompatibilní se staršími motory, a tato je rozhodně jednou z nich. Přinášíme úplný seznam vozů, do kterých se nesmí tankovat.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Již nějakou dobu se u českých čerpacích stanic můžeme setkat s palivem označovaným jako E10. Jeden nemusí mít zrovna doktorát z ekologie na Harvardu, aby se dovtípil, že půjde za a) o ekologičtější verzi benzínu nebo nafty a za b) bude v ní minimálně 10 % „něčeho jiného než benzínu nebo nafty“, jak by s lehkou ironií v hlase i v textu řekl můj kamarád klasik, který leccos okomentuje s mírným sarkasmem sobě vlastním. Jenže nové palivo skýtá i mnoho nových nástrah. Pojďme se na ně podívat společně.

Paradox se staršími a méně ekologickými vozy

Benzín, známý jako E10, tedy Natural 95 / E10 totiž obsahuje až 10 % bioetanolu, vyrobeného z biologických surovin, jako je cukrová třtina, kukuřice nebo obilí. Zbytek tvoří klasický fosilní benzín a celé to je navržené tak, aby přispívalo ke snížení emisí skleníkových plynů a podpořilo využívání obnovitelných zdrojů energie. Taková je tedy alespoň teorie. Pochopitelně to má jeden malý háček. V době, kdy vznikaly některé (dosud běžně užívané) spalovací motory, neměl nikdo o něčem, jako je E10, ani potuchy.

Nový benzín E10 a jeho temné stránky: EU mlčí o potravinách a plýtvání půdou, ekologie paliv není všechno

Kromě vyšší spotřeby (to by se nějak zvládlo) a rychlejší degradace (to už hůře) je hlavní problém to, že starší vozidla a některé typy motorů nejsou na E10 uzpůsobené, což může vést k poškození součástí, jako jsou palivové systémy nebo těsnění. Což je popravdě malinko paradox. Nejméně ekologická jsou totiž logicky starší auta. Uděláme něco pro ekologii starších vozů, co je současně ničí? Právě do nich by se totiž E10 neměla tankovat. O tomto palivu se tak mluví jako o noční můře všech veteránistů.

Seznam dle ACEA zahrnuje i celkem nové modely

Čímž ale opravdu nemyslím „pragovky cililink“ z třicátých let. Nikoli, běžná auta z „devadesátek“ nebo přelomu tisíciletí, která mnohdy žádný veteránský status ještě nemají. A ještě dlouho mít nebudou. Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA) tak od roku 2011 pravidelně zveřejňuje seznam motorů a vozidel, u nichž není doporučeno používat benzín E10. Zcela aktuální verzi tohoto seznamu přinášíme níže, přičemž jsme vybrali vozy dostupné a užívané v ČR.

Alfa Romeo

Benzin E10 je schválen pro použití ve všech nových modelech Alfa Romeo se zážehovými motory vyrobených od 1. ledna 2011.

Audi

Palivo E10 je schváleno pro použití ve všech vozidlech Audi poháněných benzinem, s výjimkou následujících vozů s první generací motorů FSI s přímým vstřikováním.

  • Audi A2 1.6 FSI, modelové roky 2003–2005
  • Audi A3 1.6 FSI, modelový rok 2004
  • Audi A3 2.0 FSI, modelový rok 2004
  • Audi A4 2.0 FSI, modelové roky 2003–2004

Modely Audi A4 / A4 Avant se zážehovým motorem s továrním nezávislým topením modelových roků 2001–2008 by neměly palivo E10 používat během topné sezony v zemích s chladnějším podnebím.

BMW

Všechny zážehové motory BMW jsou vhodné pro použití benzínu E10, bez ohledu na rok výroby. Klíčové však je dodržet minimální oktanové číslo paliva doporučené v uživatelské příručce.

Mercedes-Benz

Benzin E10 je schválen pro použití u většiny vozidel Mercedes-Benz se zážehovým motorem, kromě:

  • první generace modelů se systémem přímého vstřikování paliva – C200 CGI (W203), řada CLK 200 CGI (C209) z let 2002–2005;
  • modelů bez třícestných katalyzátorů, modelů s dodatečně montovaným třícestným katalyzátorem nebo vozů s karburátory, obvykle jde o vozidla starší 25 let.

Fiat

Benzin E10 je schválen pro všechna vozidla Fiat se zážehovými motory s emisní úrovní EURO 3 nebo novější, počínaje modelovým rokem 2000, ovšem s výjimkou následujících vozidel:

  • Barchetta: 1,8 16V
  • Bravo/Brava (182): 1,6 16V
  • Doblò: 1,6 16V
  • Marea: 1,6 16V, 2,0 16V
  • Multipla: 1,6 16V
  • Palio: 1,6 16V
  • Punto (188): 1,8 16V
  • Stilo: 1,6 16V (1 596 cm3), 1,8 16V, 2,4 20V

Ford (EU modely)

Palivo E10 je schváleno pro použití ve všech modelech Ford s benzinovým motorem prodávaných v Evropě od roku 1992. Jedinou výjimku tvoří Ford Mondeo 1.8 SCI od roku 2003 do roku 2007, kam E10 nepatří. Neoficiálně dovezená (šedý dovoz) vozidla pak do výše uvedeného povolení nejsou zahrnuta.

Lancia

Benzin E10 je schválen pro všechna vozidla značky Lancia se zážehovými motory s emisní úrovní EURO 3 nebo novější, počínaje modelovým rokem 2000, ovšem s výjimkou následujících vozidel:

  • Lybra: 1,6 16V, 1,8 16V, 2,0 20V
  • Thesis: 2.0 Turbo 20V, 2.4 20V, 3.0 V6 24V, 3.2 V6 24V

Lancia je zpět ve hře. Sporťák na způsob Stratosu dostane každého do kolen. Dorazí i do Česka a konkurenci nepotěší

Jaguar

Benzin E10 je schválen pro použití ve všech vozidlech Jaguar se zážehovými motory počínaje modelovým rokem 1992.

Land Rover

Benzin E10 je možné použít ve všech vozidlech Land Rover se zážehovými motory od modelového roku 1996.

Honda (EU modely)

Benzin E10 je schválen pro použití ve všech evropských modelech Honda se zážehovými motory s elektronickým řídicím systémem vstřikování paliva (HONDA PGM-FI). Toto se tedy týká takřka všech vozidel značky Honda s benzinovými motory od modelového roku 1995. Pro ostatní modely, které nemají zážehové motory se vstřikováním paliva, je nadále doporučené užívat palivo E5.

Hyundai, KIA, Genesis

Všechny evropské modely značek Hyundai, KIA a Genesis mohou používat benzin E10 bez omezení.

Peugeot, Citroën, DS

Všechny vozy vypsaných značek s benzinovými motory jsou od 1. ledna 2000 kompatibilní s palivem E10 dle normy EN228.

Opel/Vauxhall

Benzin E10 je schválen pro použití u všech vozidel značek Opel a Vauxhall s benzinovými motory. Výjimku tvoří pouze modely Vectra, Signum a Zafira s 2,2litrovým benzinovým motorem a přímým vstřikováním paliva (kód motoru Z22YH).

iZdroj fotografie: Stahlkocher / Creative Commons / CC-BY-SA

Toyota

Benzin E10 je schválen pro použití ve všech evropských benzinových modelech Toyota vyrobených od ledna 1998. Pozor, jsou tu dvě výjimky:

  • Avensis s motorem 2,0 l 1AZ-FSE vyráběná mezi červencem 2000 a říjnem 2008
  • Avensis s motorem 2,4 l 2AZ-FSE vyráběná od června 2003 do října 2008

Lexus

Benzin E10 je schválen pro použití ve všech evropských benzinových modelech Lexus vyrobených od ledna 1998. Znovu pozor na výjimky:

  • IS250 2,5 l V6 s motorem 4GR-FSE vyráběný mezi srpnem 2005 a zářím 2007
  • GS300 3,0 l V6 s motorem 3GR-FSE vyráběný mezi lednem 2005 a zářím 2007
  • LS460 4,6 l V8 s motorem 1UR-FSE vyráběný mezi srpnem 2006 a zářím 2007
iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Seat

Až na několik výjimek je benzin E10 schválen pro použití ve všech vozech značky Seat, které jsou vybaveny zážehovými motory. Výjimku tvoří tyto modely s první generací motorizací FSI:

  • Toledo 2.0 FSI (110 kW) BLR vyráběné od září 2004 do listopadu 2005 (modelový rok 2005/6)
  • Leon 2.0 FSI (110 kW) BLR vyráběný od července 2005 do listopadu 2005 (modelový rok 2006)
  • Altea 2.0 FSI (110 kW) BLR vyráběná od května 2004 do listopadu 2005 (modelový rok 2005/6)

Škoda Auto

Benzin E10 je schválen pro použití ve všech vozech značky Škoda Auto s benzinovými motory, až na tuto výjimku:

  • Motory 1,3 litru OHV (40 kW a 50 kW) používané v modelech Felicia (1994–2001) a ve starších modelech

Je konec, Škoda v listopadu vyrobí definitivně poslední auto. Soudruzi zařízli pýchu Česka

Volkswagen

Palivo E10 je povoleno pro použití ve všech vozidlech Volkswagen se zážehovými motory s výjimkou následujících modelů modelových roků 2000 až 2006, vybavených první generací motorů FSI:

  • Lupo 1.4 (77 kW) vyrobené od srpna 2000 do listopadu 2003 (modelový rok 2001–2004)
  • Polo 1.4 FSI (63 kW) vyrobené od února 2002 do června 2006 (modelový rok 2002–2006)
  • Golf IV 1.6 FSI (81 kW) vyrobený od listopadu 2001 do května 2004 (modelový rok 2002–2004)
  • Golf IV Variant 1.6 FSI (81 kW) vyrobený od října 2001 do října 2006 (modelový rok 2002–2006)
  • Bora 1.6 FSI (81 kW) vyrobená od října 2001 do září 2005 (modelový rok 2002–2005)
  • Bora Variant 1.6 FSI (81 kW) vyrobená od října 2001 do září 2005 (modelový rok 2002–2005)
  • Golf V 1.4 FSI (66 kW) vyrobený od listopadu 2003 do listopadu 2004 (modelový rok 2004–2005)
  • Golf V 1.6 FSI (85 kW) vyrobený od srpna 2003 do května 2004 (modelový rok 2004)
  • Golf V 2.0 FSI (110 kW) vyrobený od ledna 2004 do května 2004 (modelový rok 2004)
  • Touran 1.6 FSI (85 kW) vyrobený od listopadu 2002 do května 2004 (modelový rok 2003–2004)
  • Touran 2.0 FSI (110 kW) vyrobený od října 2003 do května 2004 (modelový rok 2004)

Volvo

Palivo E10 není schváleno pro omezený počet modelů S40 a V40 se zážehovými motory typu 1.8 GDI, který byly vyráběny v polovině 90. let.

iZdroj fotografie: Vauxford / Creative Commons / CC-BY-SA

Nissan

Benzin E10 je povolen pro použití ve všech modelech se zážehovými motory od 1. ledna 2000.

Mazda

Benzin E10 je schválen pro použití ve všech modelech se zážehovými motory, které byly uvedeny v roce 2002 a dále, a to včetně modelů Mazda6 (GG/GY) a dalších.

Mazda představila auto na jedinečný pohon s novými možnostmi. Je 1 000x lepší, než všichni čekali. Vysmívá se EU a dobře ví proč

Mitsubishi

Benzin E10 je schválen pro použití ve všech modelech se zážehovými motory, ovšem s výjimkou těch, které jsou vybaveny motorem GDI (přímé vstřikování benzinu) až do roku 2007.

Subaru

Benzin E10 je schválen pro použití ve všech modelech se zážehovými motory vyrobenými od 1. ledna 1991.

Diskuze Vstoupit do diskuze
106 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články