Mazda představila auto na jedinečný pohon s novými možnostmi. Je 1 000x lepší, než všichni čekali. Vysmívá se EU a dobře ví proč

Že je Mazda tak trochu „nonkonformní“ automobilkou, která si dělá věci ráda po svém, je obecně známo. Ale že vrátí do hry Wankel, a opět ve velkém stylu, se už nečekalo. Ale je to tady.

i Zdroj fotografie: Mazda
                   

Že téměř každý článek o novém modelu Mazdy můžeme doplnit konstatováním, jak speciálně tato japonská automobilka umí jít proti proudu, je již zaběhlým pravidlem. Příklady z nedávné historie? Nádherné SUV CX-60 se zbrusu novým řadovým šestiválcem 3,3 litru. Na naftu. V roce 2022, celé EU i s její slavnou normou EURO 7 navzdory. No není to krása? Všichni „jedou“ tříválce litr objem a méně, Mazda to „napálí“ přesně opačně. Nejnověji vrátila do hry Wankel – a opět zcela mimo očekávání. Pojďme se na to podívat společně.

Mazda a jedno století nezávislosti – a kreativity

Mazda tu s námi je již 102 let, je stále zuřivě nezávislá a je ochotna rozvíjet bláznivé nápady, kterých se všichni ostatní vzdají, dokud tyto nápady skutečně nezačnou fungovat. Nejen, že tato malá japonská společnost sama oživila myšlenku malého roadsteru (MX-5), ale vyrobila také první motor s Millerovým cyklem v sériovém voze, prozkoumala homogenní kompresní zapalování v benzínovém motoru a udržela malý tým inženýrů pracujících na Wankelově motoru dlouho poté, co si emisní předpisy vynutily jeho konec coby pohonu kupé RX-8 v roce 2012.

Mazda sebrala recept BMW, vysmála se Muskovi a přichází s třílitrovým šestiválcem. Na naftu. Elone, koukej!

Plug-in hybrid s novými možnostmi

A pak vezme malý crossover MX-30 a jen tak mimochodem do něj dá – ano, Wankel, tušíte správně. Mazda však nepředstavuje MX-30 R-EV jako elektromobil s prodlužovačem dojezdu na benzín, ale jako sériový plug-in hybrid. Proč ten rozdíl? Je vcelku jasný – toto není BMW i3 REX s jeho dvouválcovým skútrovým motorem prodlužujícím rozsah. Sestava od Mazdy funguje podobně jako nový Nissan Quashqai 2022 – plynulé dobíjení v optimálním režimu pro spalovací motor.

iZdroj fotografie: Mazda

A zatímco standardní MX-30 EV je často kritizována pro svou malou 35,5kWh baterii, MX-30 R-EV je ještě menší s 17,8kWh baterií nabízející pouze 53 mil (85 km) elektrického dojezdu v cyklu WLTP. Jenže tady to dává, právě s malým Wankelem, naprosto smysl. Rotační motor totiž slouží pouze jako generátor připojený ke generátoru, který posílá energii do bateriového bloku. Baterie pak dodává energii elektromotoru, který pohání kola. To znamená dojezd v zásadě omezený pouze nádrží benzínu, která je tady plnohodnotná – 50litrová.

Velká nádrž, Wankel a malá baterie dávají dohromady smysl

Wankel má navíc přímé vstřikování benzínu, tedy něco, co se u produkčního rotačního motoru nikdy předtím nezkusilo. Výsledkem je 54 kW z pouhých 830 ccm zdvihového objemu. Zajímavé je, že ačkoli rotační motory milují otáčky, Mazda tvrdí, že maximálního výkonu dosahuje při pouhých 4 700 ot./min. To může znít divně pro vysokootáčkový Wankel (v kupé RX-7/8 běžně přes 10 000 ot./min), ale mělo by to znamenat velmi nízkou hlučnost.

Nejpůsobivější je ale skutečnost, že jednorotorový motor 8C váží pouhých 97 kg. Zkombinujte to s podstatně menší baterií ve srovnání s modelem EV a MX-30 R-EV by mohl skončit jako překvapivě lehký plug-in hybrid. S malou spotřebou a možností provozu čistě na elektřinu. A najednou to dává všechno smysl. Ve městě bez omezení v bezemisních zónách, mimo město bez omezení dojezdu, vždy s maximální efektivitou. Nezní to dobře? Neříkali jsme, že Mazda dělá věci vždy po svém?

Jak to vidíte, nebyla by tohle cesta proti všem těm protežovaným elektromobilům, drahým nabíječkám a čekání na dobíjení? Tato MX-30 kombinuje oboje, a více než dobře. Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Co říkáte na unikátní řešení Mazdy?

Zdroj: AUTOCAR, Fdrive
Diskuze Vstoupit do diskuze
141 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články