EGR ventil je pro někoho zbytečnou, a pro jiné naopak důležitou součástkou, která budí respekt, nebo spíš strach, že „vypoví službu“. Stará se o vracení části spalin zpět do sacího procesu, čímž značně snižuje množství produkovaných emisí. Ventil EGR najdeme u starších i novějších (kde je de facto povinností) vozů, a v obou případech je bohužel známým strůjcem problémů.

Co všechno může způsobit ucpaný EGR ventil?

Ventil EGR je jednou z vychytávek, jíž se automobilový průmysl snaží omezit svůj negativní dopad na životní prostředí. I přesto, že je tahle jediná součástka schopna snížit emise o cca 15 – 20%, budí v uvědomělých řidičích spíše obavy, a to zejména pro svou častou poruchovost. Jenomže tahle součástka je ve většině moderních aut naprosto nezbytná, a to hlavně kvůli přísným emisním limitům Evropské unie.

Zanešený EGR ventil
Opravdu silně znečištěný EGT ventil

Pojem EGR je odvozen od anglického názvu Exhaust Gas Recirculation, což samo vypovídá o jeho funkci. Velmi zjednodušeně řečeno, jde o proces recirkulace výfukových spalin zpět do spalovacího prostoru. Abychom ale mohli lépe porozumět tomu, proč se tato součástka tak ráda kazí, musíme se na její fungování podívat detailněji.

Mohlo by vás zajímat: Chystaný VW Golf bude představen v roce 2019

Jak funguje EGR ventil a proč je důležitý

Jak jsme již zmínili, EGT ventil se stará o vracení části výfukových plynů zpět do spalovacího prostoru, přičemž dochází k otevírání (a zavírání) propojení sacího a spalovacího potrubí. Ve chvíli, kdy se ventil otevře, dostane se do sacího potrubí určité množství výfukových plynů, které se smísí s přicházejícím vzduchem, čímž je sníženo množství kyslíku, který se nachází ve spalovacím prostoru. Není to sice z hlediska výkonu úplně žádoucí, jelikož dojde ke snížení výkonu motoru, ale auto produkuje mnohem méně emisí, což je v evropských poměrech „nejdůležitější“.

EGR ventil - jak funguje

Množství recirkulovaných výfukových spalin je závislé na množství nasávaného vzduchu, otáčkách motoru a množství vstřikovaného paliva. U starších verzí EGR začala recirkulace až při teplotách vyšších než 50 °C a otáčkách motoru do 3000/min. S příchodem přísnějších emisních norem „Euro“ se začaly používat převážně dvouokruhové systémy EGR ventilů, které pracují ve všech cyklech motoru …ale o tom až níže.

Dvouokruhový systém EGR ventilů

Dvouokruhový systém je složen ze dvou základních systémů zpětného vedení výfukových plynů – vysokotlakého a nízkotlakého. U prvního ze zmíněných jsou výfukové plyny odebírány přímo ze sběrného výfukového potrubí, z něhož bez ochlazení pokračují do sacího potrubí. Horké výfukové plyny se poté mísí se vzduchem (který proudí sacím potrubím), a tím jej ohřívají. Výsledkem je rychlejší zahřátí katalyzátoru a filtru pevných částic. Z toho logicky plyne, že je vysokotlaký systém aktivní v případě, že je motor studený.

Mohlo by vás zajímat: Jak nastartovat s vybitou baterií i bez kabelů?

Oproti tomu při nízkotlakovém systému jsou výfukové plyny odebírané až za filtrem pevných částic, takže jsou už zbaveny nečistot. Spaliny jsou tedy čistší, a zanášení sacího potrubí karbonem je mnohem menší. Do sacího potrubí se potom plyny vrací zchlazené chladičem výfukových plynů – tento systém začíná pracovat ve chvíli, kdy se vysokotlakový systém vypne.

Jak dochází k zanešení ventilu

Pokud výfukové plyny recirkulují v jednookruhovém systému, vracejí se zpět do sacího potrubí bez toho, aniž by prošli filtrem pevných částic. Tím pádem poměrně rychle zanášejí EGR ventil a sací potrubí odpadními látkami souhrnně označovanými jako karbon. Efekt je ještě výraznější, pokud je motor poškozený, a spolu s palivem spaluje i olej. Právě proto se časté poruchy ventilu vyskytují hlavně u starších vozidel.

Čištění EGR ventilu

Mezi první symptomy zanešeného EGR ventilu, případně celého potrubí, patří nadměrná kouřivost, problémy se startováním nebo svítící kontrolka motoru, ačkoliv je auto na první pohled zcela v pořádku.  Kvůli vrstvě karbonu se sacím potrubím nedostává do válců dostatek vzduchu, a motor se tak začne „dusit“, což má za následek postupné snižování výkonu až případné nenastartování.

Co dělat se zanešeným EGR ventilem a jak mu předejít

Pokud chcete předejít zanášení EGT ventilu, používejte prémiová paliva obohacená o aditiva, případně do „klasického“ paliva přilévejte aditiva sami. Dojde k menší tvorbě karbonu i snížení produkovaných emisí. V případě, že už zanešený je, existují dvě možnosti: 1) Výměna zanešeného EGR ventilu za nový, který sám o sobě vychází na nějakých 1 200 – 1 500Kč (s prací i na pár tisíc); 2) Vyčištění od karbonu.

Demontovaný ventil se v servisu vloží do speciální ultrazvukové čističky, která šetrně vyčistí všechny usazeniny. Pokud se na čistění ale chcete vrhnout sami doma, budou vám muset stačit různé volně dostupné chemické čističe – a samozřejmě technické znalosti.