Tato elektrická auta předběhla Elona Muska o 120 let a vládla silnicím USA. Co jim zlomilo vaz?

                   

Elektrické vozy se nepotýkaly s problémy, které měla auta poháněná parou nebo benzínem. Byly tišší, snadno ovladatelné a nevypouštěly páchnoucí výfukové plyny jako ostatní auta té doby. Elektrické vozy se rychle staly populární u městských obyvatel – zejména žen. Byly ideální pro krátké cesty po městě a špatné podmínky na silnicích mimo města znamenaly, že jen málo vozů jakéhokoliv druhu se tam odvážilo. Vzhledem k tomu, že v devadesátých letech 19. století získalo více lidí přístup k elektřině, stalo se nabíjení elektrických automobilů jednodušší, což přispělo k jejich popularitě ve všech oblastech života a používali je dokonce i majitelé známých amerických automobilek produkujících auta se spalovacími motory. Typické elektrické auto z přelomu století mělo výkon cca 4 koňské síly, maximální rychlost okolo 20 km/h a dojezd na jedno nabití 40 kilometrů. Stály od 1 150 do 4 000 amerických dolarů. Pokud bereme v úvahu míru inflace, dnes by to bylo 30krát více. Za nejlevnější elektromobil bychom tak zaplatili asi 750 000 Kč.

Henry Ford ve svém elektromobilu z roku 1906, který vyvíjel společně s Thomasem Edisonem

Henry Ford ve svém elektromobilu, který vyvíjel společně s Thomasem Edisonem

Mnoho inovátorů se tehdy zabývalo vysokou poptávkou po elektrických vozidlech a zkoumalo způsoby, jak tuto technologii vylepšovat. Například Ferdinand Porsche, zakladatel stejnojmenné automobilky vyrábějící sportovní vozidla, vyvinul v roce 1898 elektrické auto nazvané P1. Tehdy mu bylo 22 let a šlo o jeho vůbec první vozidlo. Ve stejnou dobu vytvořil první hybridní elektrické vozidlo na světě – vozidlo poháněné elektřinou a benzínovým motorem. Thomas Edison, jeden z nejúspěšnějších světových vynálezců, si myslel, že elektrické vozy jsou vynikající technologií a pracoval na vývoji lepších baterií pro elektrická vozidla. Dokonce i Henry Ford, který se s Edisonem přátelil, v roce 1914 spolupracoval s Edisonem, aby prozkoumal možnosti levného elektrického vozu.

Thomas Alva Edison s elektrickým vozem Baker - pod kapotou Edisonova baterie

Thomas Alva Edison s elektrickým vozem Baker – pod kapotou Edisonova baterie

Přesto to byl právě Henry Ford a jeho masově vyráběný Model T, který elektrické vozy zlikvidoval. Představen byl v roce 1908, a z Modelu T se stal široce cenově dostupný a velmi rozšířený automobil poháněný benzínem. Do roku 1912 se cena tohoto benzínového auta snížila na pouhých 650 dolarů, zatímco elektrický roadster se prodával za 1 750 dolarů. Téhož roku Charles Kettering představil elektrický startér, čímž eliminoval potřebu ruční kliky a tím odstartoval další zvýšení prodejů vozidel poháněných benzínem.

Na přelomu 19. a 20. století byly elektrické vozy považovány za ženskou záležitost

Na přelomu 19. a 20. století byly elektrické vozy považovány za ženskou záležitost

Další vývoj rovněž přispěl k postupné likvidaci elektrických automobilů. Do dvacátých let získaly USA lepší systém silnic spojujících města a Američané se chtěli dostat ven a objevovat okolí. S objevem ropy v Texasu se benzín radikálně zlevnil a stal se snadno dostupným pro venkovské obyvatele Ameriky. Po celé zemi se začaly objevovat čerpací stanice. Velmi málo Američanů mimo města mělo v té době v domě zavedenou elektřinu. Nakonec elektromobily do roku 1935 zcela vymizely.

Diskuze Vstoupit do diskuze
131 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Nová turecká naváděná raketa pro dron zasáhne cíl nadzvukovou rychlostí do vzdálenosti až 150 km, zdolat může leckterou obranu
Události247.cz
Události247.cz
Lidé o víkendu vítali jaro, zima ale ještě neřekla poslední slovo
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Chytré hodinky a další zařízení mohou člověka zabít. Nový výzkum odhalil rizikovou skupinu těchto přístrojů
adbz.cz
adbz.cz
Kontejnerové domy: 10 výhod