Elektrické vozy se nepotýkaly s problémy, které měla auta poháněná parou nebo benzínem. Byly tišší, snadno ovladatelné a nevypouštěly páchnoucí výfukové plyny jako ostatní auta té doby. Elektrické vozy se rychle staly populární u městských obyvatel – zejména žen. Byly ideální pro krátké cesty po městě a špatné podmínky na silnicích mimo města znamenaly, že jen málo vozů jakéhokoliv druhu se tam odvážilo. Vzhledem k tomu, že v devadesátých letech 19. století získalo více lidí přístup k elektřině, stalo se nabíjení elektrických automobilů jednodušší, což přispělo k jejich popularitě ve všech oblastech života a používali je dokonce i majitelé známých amerických automobilek produkujících auta se spalovacími motory. Typické elektrické auto z přelomu století mělo výkon cca 4 koňské síly, maximální rychlost okolo 20 km/h a dojezd na jedno nabití 40 kilometrů. Stály od 1 150 do 4 000 amerických dolarů. Pokud bereme v úvahu míru inflace, dnes by to bylo 30krát více. Za nejlevnější elektromobil bychom tak zaplatili asi 750 000 Kč.

Henry Ford ve svém elektromobilu z roku 1906, který vyvíjel společně s Thomasem Edisonem
Henry Ford ve svém elektromobilu, který vyvíjel společně s Thomasem Edisonem

Mnoho inovátorů se tehdy zabývalo vysokou poptávkou po elektrických vozidlech a zkoumalo způsoby, jak tuto technologii vylepšovat. Například Ferdinand Porsche, zakladatel stejnojmenné automobilky vyrábějící sportovní vozidla, vyvinul v roce 1898 elektrické auto nazvané P1. Tehdy mu bylo 22 let a šlo o jeho vůbec první vozidlo. Ve stejnou dobu vytvořil první hybridní elektrické vozidlo na světě – vozidlo poháněné elektřinou a benzínovým motorem. Thomas Edison, jeden z nejúspěšnějších světových vynálezců, si myslel, že elektrické vozy jsou vynikající technologií a pracoval na vývoji lepších baterií pro elektrická vozidla. Dokonce i Henry Ford, který se s Edisonem přátelil, v roce 1914 spolupracoval s Edisonem, aby prozkoumal možnosti levného elektrického vozu.

Thomas Alva Edison s elektrickým vozem Baker - pod kapotou Edisonova baterie
Thomas Alva Edison s elektrickým vozem Baker – pod kapotou Edisonova baterie

Přesto to byl právě Henry Ford a jeho masově vyráběný Model T, který elektrické vozy zlikvidoval. Představen byl v roce 1908, a z Modelu T se stal široce cenově dostupný a velmi rozšířený automobil poháněný benzínem. Do roku 1912 se cena tohoto benzínového auta snížila na pouhých 650 dolarů, zatímco elektrický roadster se prodával za 1 750 dolarů. Téhož roku Charles Kettering představil elektrický startér, čímž eliminoval potřebu ruční kliky a tím odstartoval další zvýšení prodejů vozidel poháněných benzínem.

Na přelomu 19. a 20. století byly elektrické vozy považovány za ženskou záležitost
Na přelomu 19. a 20. století byly elektrické vozy považovány za ženskou záležitost

Další vývoj rovněž přispěl k postupné likvidaci elektrických automobilů. Do dvacátých let získaly USA lepší systém silnic spojujících města a Američané se chtěli dostat ven a objevovat okolí. S objevem ropy v Texasu se benzín radikálně zlevnil a stal se snadno dostupným pro venkovské obyvatele Ameriky. Po celé zemi se začaly objevovat čerpací stanice. Velmi málo Američanů mimo města mělo v té době v domě zavedenou elektřinu. Nakonec elektromobily do roku 1935 zcela vymizely.