Nejsou to jenom osobní automobily, kde je patrná snaha přejít na elektřinu. Je to i segment nákladních vozů, který také prochází poměrně velkým vývojem. Zde jim oproti osobním autům chybí mezičlánek v podobě hybridů, a tak se přechází přímo z nafty na čistý elektrický pohon. Řada výrobců již potvrdila, že na takovém voze pracují. Namátkou je to Tesla, nebo Volvo.

Elektrický nákladní vůz byl viděn v ulicích Švýcarska

Že jde o směr, který má budoucnost, potvrdil jeden nákladní vůz viděný ve Švýcarsku, konkrétně ve městě Bern. Jednalo se o nákladní vůz společnosti ABB, který zde přepravoval zajímavý náklad. A tím byl vůz Formule E. Jak formule, tak i samotný nákladní elektrický automobil byly následně v ulicích Bernu i představeny.

Do roku 2022 vozy uspoří 400 tun CO2 ročně

Jde o první ukázku toho, že elektřina může fungovat i ve velkých nákladních vozech. Společnost ABB však nechce zůstat jenom u tohoto prototypu. Do roku 2022 chce mít celou flotilu elektrických vozů, které nahradí ty stávající naftové. Co to bude znamenat? Výrazně pozitivní vliv na ovzduší, do kterého se nedostane zhruba 400 tun CO2 ročně. A to už je velmi slušné číslo. Tolik dokáže aktuálně vyprodukovat současná flotila 11 dieselových aut, které mají být nahrazeny.

Jak vypadá prototyp?




Podívejme se na švýcarský prototyp, který se v Bernu objevil. Jde o elektrické nákladní auto s baterií, které má kapacitu 310 kWh. Ta umožní dojezd zhruba 300 kilometrů. K dispozici však budou i baterie s větší kapacitou, které by měly zajistit dojez okolo 500 kilometrů. Samozřejmá je možnost využití rychlonabíječek s označením ABB Terra 54, jejichž síť bude s postupným vývojem elektrických budována.

Nákladní auto pohání výhradně elektrický motor s výkonem 360 kW, který má maximální točivý moment 2700 Nm. Pokud jde o jeho maximální rychlost, je to 85 kilometrů v hodině. Vzhledem k předpisům a maximální povolené rychlosti ve výši 80 km/h je to plně dostačující. A víceméně to může eliminovat i problémy mnoha nákladních vozidel s překračováním povolené rychlosti.