Za 5 let budou všechny elektromobily bezcenné. Vypočítali jsme, proč takový scénář nastane

Dnes nový elektromobil stojí miliony Kč, v roce 2030 ho neprodáte ani za zlámanou grešli. A to bez nadsázky.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Jakou ojetinu si koupit? Otázka, kterou dnes a denně řeší řada motoristů. Zásadní pro rozhodnutí je spolehlivost a minimální ztráta hodnoty. V redakci AutoŽivě často řešíme žebříčky spolehlivosti ojetin. Nicméně určitá skupina použitých aut je na tom jinak než ta, se kterými jezdíme dekády let. Mluvím o elektromobilech. Abych upřesnil, nemám teď na mysli koupi elektrického auta z druhé ruky. Spíše to, jak ojetým elektromobilům podle mě klesne cena. A že za pár let půjde o bezcenné ojetiny. Doslova. Když se dnes podíváme na trh s elektromobily, může se zdát, že zažíváme malou revoluci.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Snaha o technologický pokrok přinese rychlý propad cen

Automobilky se předhánějí v tom, kdo nabídne delší dojezd, rychlejší nabíjení nebo sofistikovanější technologie. Elektromobily se staly symbolem pokroku, ekologie a moderního životního stylu. Jenže pod povrchem téhle zelené vlny jsou značné trhliny. O kterých se nemluví nahlas. Nikdo je nechce slyšet. Tím se právě teď dostáváme k otázce, která v poslední době rezonuje jak mezi odborníky, tak i mezi běžnými řidiči. Jakou cenu budou mít dnešní (nové) elektromobily za pár let? S kolegou Rakovanem jsme nedávno řešili to, jak klesla cena Porsche Taycan.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Tomáše L.

Auta, která stála nová bratru čtyři miliony, se dnes dají jako málo ojetá pořídit za polovinu. Za dalších pár let bude jejich cena tak nízká, že bude lákavé koupit je i pro lidi, kteří by na ně reálně nedosáhli. Což je jiné téma, protože pak si tito „neznalci“ zadělají na dost velký problém. Finanční problém. Levné auto, drahý servis. Zpět ale k tématu. Mám v hlavě deset důvodů, shrnu je ale do několika málo jasných myšlenek. Proč by za pár let mohly být všechny elektromobily prakticky bezcenné? Možná to zní jako přehnané tvrzení, ale když se ponoříme do detailů, začne dávat smysl. Prvním zásadním problémem je rychlý technologický vývoj.

1 litr nafty / benzínu za 72,50 Kč? Banka varuje, ceny PHM mohou v ČR bleskově vzrůst. Co to znamená pro elektromobily?

Elektromobily, které byly před pěti lety na špičce, dnes už často nestačí ani na průměr. Výrobci neustále zvyšují kapacitu baterií, zrychlují nabíjení a přidávají nové funkce, které starší modely jednoduše nemají. Když si dnes koupíte elektromobil s dojezdem 300 kilometrů, koupíte si de facto zastaralou věc. Za pár let bude na trhu běžně dostupné auto, které zvládne 600 kilometrů na jedno nabití. A nabije se za deset minut. Kdo by pak chtěl starší model, který je v porovnání s novinkami pomalý, nepraktický, a navíc s opotřebovanou baterií? Právě baterie je dalším zásadním bodem, který určuje hodnotu elektromobilu.

Je to jako u telefonu? Každý ví, co způsobí stárnoucí baterie

Každý, kdo někdy vlastnil mobilní telefon, ví, jak rychle dokáže kapacita baterie klesat. U aut je to podobné, jen v mnohem větším měřítku. Po pěti letech provozu může být reálný dojezd klidně o 20 až 30 procent nižší než v době, kdy bylo auto nové. Výměna baterie je přitom extrémně drahá. V některých případech se cena pohybuje v řádu stovek tisíc korun, což často převyšuje zůstatkovou hodnotu samotného vozu. Stane se to, že na trhu bude za pár let spousta elektromobilů s unavenými bateriemi. Auta, která už nikdo nebude chtít.

iZdroj fotografie: Michael Pätzold / Creative Commons / CC-BY-SA

Dalším faktorem, který hraje proti elektromobilům, je rychlý pokrok v oblasti nabíjecí infrastruktury. Dnes je ještě běžné, že se musíte smířit s pomalým nabíjením nebo hledáním volné stanice. Jenže za pět let bude situace úplně jiná – ultrarychlé nabíječky budou standardem, a kdo nebude mít auto, které zvládne nabít baterii za pár minut, bude zkrátka mimo hru. Starší elektromobily, které podporují jen pomalé nabíjení, tak budou pro většinu lidí zcela neatraktivní. K tomu se přidává i otázka softwaru a digitálních služeb.

Technologie jde dopředu, a tím také hodně rychle stárne

Moderní auta jsou dnes v podstatě počítače na kolech a výrobci neustále přidávají nové funkce, aktualizace a možnosti, které starší modely jednoduše nemají. Pokud si dnes koupíte elektromobil, který neumí například bezdrátové aktualizace, za pár let bude působit jako relikt minulosti. Už dnes je patrné, že ceny ojetých elektroaut padají mnohem rychleji než u klasických spalovacích vozů. Důvod je tedy jednoduchý, obavy z životnosti baterie, rychlý technologický pokrok a nejistota ohledně budoucího vývoje.

iZdroj fotografie: Bazar AHOS / Creative Commons / CC-BY-SA

Podle některých odhadů může být za deset let hodnota běžného elektromobilu klidně jen desetina původní ceny. I méně. Nebo dříve, jiné odhady hovoří o pěti letech. To je propad, který u benzínových nebo naftových aut neznáme. Nesmíme zapomenout ani na ekologický rozměr. Elektromobily jsou často prezentovány jako čistá a ekologická alternativa. Nejsou. Proč? Co se stane, až dojezdí?

Elektrická auta nemají rodokmen, historii, o kterou by byl zájem

To budou tisíce starých elektroaut čekat na likvidaci kvůli nefunkčním bateriím. Recyklace baterií je možná, ale velmi drahá a technologicky náročná. Navíc se ukazuje, že některé materiály použité v bateriích jsou obtížně znovu využitelné, to může v budoucnu znamenat další problém. Kdo by si koupil něco za pár korun, co ho bude stát majlant při likvidaci? A tak dále a tak dále. Nejde ale pouze o technologii jako takovou.

Elektrická auta nemají historii, nemají rodokmen, nemají to, proč si lidi kupují ta která ojetá auta. Nekoupíte si ojetý iOn ze stejného důvodu, jako si koupíte ojetý Mustang. Takže si teď položme otázku, opravdu je elektromobilita taková spása, jak se nám dnes prezentuje? Nebo nás za pár let čeká nepříjemné vystřízlivění. Osobně si myslím, že pomyslné světlo na konci elektrického tunelu nikoho nečeká.

Je to opravdu tak?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články