Protekce od EU v přímém přenosu. Řidič elektromobilu má zvláštní práva, v dopravní zácpě smí předjíždět pruhem vpravo

EU umožní řidičům elektromobilů předjíždět v dopravní zácpě pravým pruhem? Tato věta vyvolala vlnu reakcí. Podporovatelé to vnímají jako motivaci k ekologičtější dopravě, kritici naopak jako neférové zvýhodnění. Je to krok vpřed, nebo zbytečné rozdělování řidičů?

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Protěžování elektrických aut před těmi se spalovacími motory nezná mezí. Tento můj článek chápejte spíš jako osobní blog než přesný a detailní popis reálné situace. V redakci AutoŽivě jsme řešili, jak moc jsou elektromobily v rámci EU protlačovány a propagovány a já narazil na při analýze dat zajímavou informaci. A budu moc rád, pokud mi ji ti čtenáři, kteří jezdí do Německa, potvrdí z osobní zkušenosti. Já na to nenarazil, ještě jsem to tam neviděl. Elektromobily a jejich postavení na silnicích je téma, které v poslední době vyvolává čím dál tím víc emocí.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Kdo má auta na elektřinu, má protekci a může jezdit jak chce

Není se čemu divit. Zatímco běžní řidiči s auty na benzín nebo naftu trčí v kolonách, majitelé elektromobilů si vesele profrčí kolem. A to dokonce i vpravo. Ano, slyšíte dobře. Narazil jsem na to, že v některých situacích mají elektromobily právo předjíždět ostatní vozidla zprava. Což je něco, co by ještě před pár lety bylo naprosto nemyslitelné. Jak je to možné? A je to vůbec fér? Celá věc se týká především situací, kdy se na silnici vytvoří kolona a provoz se zpomalí nebo úplně zastaví. V takovém případě platí obecné pravidlo, že předjíždění zprava je zakázané.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Tedy, zjevně platilo. Protože s nástupem elektromobilů se situace začíná měnit. V některých zemích, například v Německu, totiž podle všeho platí výjimka pro elektromobily, která jim umožňuje předjíždět ostatní vozidla zprava. Pokud se nacházejí v koloně a provoz se pohybuje velmi pomalu, typicky do 60 km/h. Důvodem je snaha podpořit elektromobilitu a motivovat lidi k nákupu ekologičtějších vozidel. Tohle je podle mě absolutně nepřijatelné. Rovná pravidla pro všechny, ale pro někoho rovnější?

1 litr nafty / benzínu za 72,50 Kč? Banka varuje, ceny PHM mohou v ČR bleskově vzrůst. Co to znamená pro elektromobily?

Jen proto, aby člověk začal svůj automobil se spalovacím motorem nenávidět? Argumentuje se tím, že elektromobily neprodukují žádné emise a že jejich provoz je šetrnější k životnímu prostředí. Proto by měly mít určité výhody, které by je zatraktivnily. Jenže, jak už to tak bývá, realita je trochu složitější. A jiná. Elektromobil možná neprodukuje za jízdy emise CO2, ale výroba elektřiny obvykle ano. Plus je tady emisní stopa nemalého rozměru na výrobu a likvidaci elektrického auta. Už to je absolutně nepochopitelné, na ignorance.

Kdo má naftu či benzín, stojí v koloně. Elektromobil může jet

Představte si situaci, že jedete po dálnici a před vámi se vytvoří kolona. Všichni poctivě stojí v řadě a čekají, až se provoz zase rozjede. A najednou se kolem vás prožene elektromobil, který si to šine vpravo a vesele předjíždí jedno auto za druhým. Jak byste se cítili? Asi ne moc dobře, že? A to je právě ten problém. Já určitě ne, přijde mi to dost nebezpečné, kdyby nic jiného. Zvláštní práva pro elektromobily vyvolávají u mnoha řidičů pocit nespravedlnosti a diskriminace. Proč by měl mít někdo výhodu jen proto, že si koupil auto na elektřinu?

iZdroj fotografie: Depositphotos

Co ti, kteří si elektromobil nemohou dovolit nebo jim nevyhovuje z jiných důvodů? Mají být za to trestáni tím, že budou trčet v koloně, zatímco elektromobily si budou vesele profrčet kolem nich? Faktem je, že elektromobily jsou stále ještě poměrně drahé a že si je může dovolit jen menšina lidí. Pokud jim budeme dávat zvláštní práva, můžeme tím ještě více prohloubit rozdíly ve společnosti a vyvolat zbytečné napětí.

EU rozděluje společnost, cílená protekce je víc než zřejmá

Na druhou stranu je třeba si uvědomit, že elektromobilita je možná část motoristické budoucnosti. Je potřeba ji nějakým způsobem podpořit? Podle mého názoru ne, lidi si k ní cestu najdou sami. Ani sami Němci s tím nejsou zajedno, zákon o elektromobilitě vstoupil v platnost v polovině roku 2015. S úmyslem podpořit šíření elektromobility.

Kromě bezplatného parkování v centrech měst, kde řidiči spalovacích motorů někdy platí za hodinu hodně peněz, mohou elektromobily na mnoha místech předjíždět stojící vozidla, a to i v dopravních zácpách. Strašné. V reálu je to zřejmě tak, že pruh pro autobusy je označen značkou. Pokud je přímo pod ní malá cedule s nápisem například „Taxi a elektromobily povoleny“, může tento pruh použít řidič i se svým elektromobilem. Dokonce má tu výhodu, že nemusí zastavit na červenou.

JAk to vidíte vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články