Elektromobil nelze používat jako rodinné auto. Důvod? Moje osobní zkušenost, prostě to nefunguje

Rodinné auto může být všelijaké, ale v dnešní době ještě ne elektrické. Možná někdy, za pár let, ale benzín a nafta jsou teď lepší.

i Zdroj fotografie: Martin Kusyn pro AutoŽivě.cz
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Propagační materiály a reklamní spoty jednotlivých výrobců aut říkají jasně, že elektromobily jsou rodinné. Vyloženě rodinné, dokonce dobrodružné, praktické. Já si myslím, že to tak není, mám na věc ohledně „rodinného zaměření“ zcela opačný názor. Tak jo, pojďme se na to podívat. Elektromobil jako rodinné auto? No, to je téma, které mě poslední dobou docela žere. Člověk by řekl, že v dnešní době, kdy se elektromobilita tlačí na každém rohu, by to mělo být jasné. Ale realita je, jak už to bývá, trochu složitější.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Jaký je ideál české rodiny? Kombi, pohon všech kol a diesel

Nedávno jsem měl možnost si to opět otestovat na vlastní kůži a musím říct, že to byla docela divoká jízda. V nedobrém slova smyslu. Řeknu to jedním slovem: Tesla. Ale to není jediná má zkušenost, řídil jsem toho hromadu, od elektrických Peugeotů přes Nissan, Mini, BMW, nevím, co ještě. Zpět k familiárnímu stylu života. Představte si, že máte rodinu, děti, psa a k tomu všemu hromadu krámů, které prostě musíte vozit s sebou. A teď si k tomu přidejte elektromobil. Na první pohled to vypadá jako ideální kombinace.

iZdroj fotografie: Cenza

Tichý provoz, nulové emise, a navíc všemu pocit, že děláte něco pro planetu. Jenže pak přijde realita. Začíná to už při balení. Kufry elektromobilů, které jsem měl k dispozici, nebyly zrovna nafukovací. A když už se podařilo tam všechno nacpat, je tady dojezd. První problém nastane, když se vydáte na delší cestu. Zastávky na nabíjení jsou nevyhnutelné. A tady se dostáváme k jádru pudla. Nabíjecí stanice jsou sice na každém rohu, ale ne vždycky fungují tak, jak by měly. Často jsou obsazené, pomalé, nebo dokonce nefunkční.

1 litr nafty / benzínu za 72,50 Kč? Banka varuje, ceny PHM mohou v ČR bleskově vzrůst. Co to znamená pro elektromobily?

Když už se vám podaří se k nějaké dostat, zjistíte, že nabíjení trvá věčnost. A to nemluvím o tom, že musíte zabavit děti, které se nudí a neustále se ptají, kdy už konečně pojedeme dál. Nemohu nevzpomenout na první zkušenost, to byla elektrická Škoda, tuším Octavia. Kdysi před lety, na nějaké prezentaci jiného modelu. Nešlo o nic víc než funkční prototyp. Zajímavá zkušenost, ale auto jako takové to nebylo. Peugeot iOn ale ano a ten byl strašný. Nefungoval a dojezd měl sto kilometrů s trochou dobré vůle. Když nemrzlo.

S rodinou nechcete jet v zimě na hory a nedojet vůbec do cíle

Výrobci sice slibují hory doly, ale realita je taková, že dojezd elektromobilu se v zimě a v létě dost liší. A když k tomu připočtete zapnutou klimatizaci nebo topení, dojezd se vám zkrátí ještě víc. Takže se vám snadno stane, že musíte neustále sledovat stav baterie a plánovat trasu podle toho, kde jsou nabíjecí stanice. A co teprve, když se vám stane nějaká nečekaná událost? Třeba zácpa na dálnici. V tu chvíli se vám dojezd zkracuje doslova před očima. A vy se modlíte, abyste dojeli k nejbližší nabíjecí stanici, než se vám baterie úplně vybije.

iZdroj fotografie: Kirill Borisenko / Creative Commons / CC-BY-SA

Tohle byl přesně problém iOnu. Naproti tomu Peugeot 208 byl fajn. Do města, pro jednoho, ale ne jako rodinné auto. Ale to je super světlá výjimka. Vypadá jako normální 208, jede skoro jako normální 208, to je za mne dobře. Ale abych jen nekritizoval, elektromobily mají i své výhody. Tichý provoz je super, zrychlení je parádní a pocit, že neprodukujete emise, je k nezaplacení. Jenže to všechno platí jen do té doby, než se z elektromobilu stane rodinné auto. A neřeším skutečnou ekologickou stopu, včetně výroby a likvidace. A výroby elektrické energie.

Pořizovací cena také není nic, co by běžná rodina chtěla řešit

Jde mi teď jen o rodinu. Osobně si myslím, že elektromobily jsou skvělé pro lidi, kteří jezdí převážně po městě a nemají potřebu jezdit na dlouhé vzdálenosti. Ale pro rodiny, které potřebují auto na dovolenou, na výlety a na běžné ježdění, to podle mě ještě není ta pravá volba. Vzpomenu na Nissan Leaf a někdejší cestu na Moravu a zpět. Přehříval se, nefungoval, nešel dobíjet. Vzali jsme ho i na závodní okruh. Dal dvě kola a kolaboval.

iZdroj fotografie: TuRbO_J from Adelaide / Creative Commons / CC-BY-SA

Vím, to není rodinný typ jízdy, ale je to podobné jízdě pod dálnici. Tam to také nebylo ono. Možná se to časem změní. Možná se dočkáme lepších baterií, rychlejších nabíjecích stanic a většího dojezdu. Ale zatím to vidím tak, že elektromobil jako rodinné auto je spíš utopie než realita. Potenciál tu je obrovský, ale technologie zatím zaostává. Jak už to bývá, mezi teorií a praxí je velký rozdíl. A v případě elektromobilů to platí dvojnásob.

Lepší typ paliva než benzín nebo diesel zatím nikdo nevymyslel

Takže to, že nás někdo krmí tím, že elektrická auta jsou skvělá pro rodinu, je nesmysl. Asi tak jako pro objevování nových krajin v rámci různých expedic. Starý diesel natankujete kdejakým mazutem někde v subsaharské Africe. A dojedete. Ale s elektromobilem nemáte šanci.

Takže pokud uvažujete o koupi elektromobilu jako rodinného auta, dobře si to rozmyslete. Zvažte všechna pro a proti, a hlavně si to vyzkoušejte na vlastní kůži. Protože to, co se píše v reklamách, se často liší od reality. A co vy? Máte s elektromobily nějaké zkušenosti? Podělte se o ně v komentářích. Rádi si přečteme vaše názory a postřehy. Protože jak už jsem řekl, elektromobilita je téma, které nás zajímá. Musí zajímat, ať už se na ni díváme jakkoli.

Koupíte si elektromobil?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články