Dobíjení elektromobilů je rychlejší a levnější než tankování spalovacích aut. Ano, ověřili jsme to

Tvrzení o tom, že elektromobily se dobíjí rychleji a levněji, než jejich protějšky se spalovacím motorem se může jevit jako nesmysl. Na příkladu ukazujeme, že je to ale opravdu možné.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Jakkoli se vám může nadpis mého článku zdát kontroverzním (a popravdě asi i já sám bych se nad ním pozastavil) pokud se nad celou věcí jen trochu více zamyslíte, dáte mi nakonec za pravdu. Což je na celé věci možná nejpřekvapivější. Padá tím totiž jeden z hlavních argumentů odpůrců elektromobilů: dlouhé nabíjení, které navíc zdaleka nemusí být levné. A po zdražení energií také často není. Přesto existuje cesta, jak z toho ven. Pojďme se na ni podívat společně.

Dobíjení na veřejných rychlonabíječkách není žádná láce

On navíc nepadá argument jenom jeden, ale rovnou dva. Nebo spíše tři: rychlost dobíjení, cena dobíjení a dostupnost nabíječek. Jak je to možné? Zcela jednoduše. Pokud si totiž pořídíte elektromobil s tím, že budete s jeho provozem odkázáni pouze na síť veřejných nabíječek, je situace samozřejmě zcela jiná. Musíte nabíječku najít, musíte u ní strávit nějaký čas (jakkoli moderní nabíječky umí moderní elektromobily dobíjet v řádu nižších desítek minut), a pochopitelně: musíte především platit.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Kolik nabíječek nahradí jednu obyčejnou benzinku? Experti to spočítali, číslo je skandální

Což již zdaleka není tak levná záležitost, jaká byla v počátcích elektromobility, kdy se stylem „když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají“ výrobci snažili přesvědčit zákazníky na koupi elektromobilu tím, že budou mít „levnější provoz“. To již dávno neplatí. Speciálně pokud máte velké a těžké SUV se spotřebou nad 20 kWh a nabíjíte na nejnovějších rychlonabíječkách, budete mít cenu za 1 kWh bez problémů kolem 10 Kč a na rychlonabíječkách může být cena 13 až 17 Kč za 1 kWh. To už je srovnatelné s náklady na tankování spalovacího vozu.

Ceník od PRE ukazuje celkem drahou realitu

Jako příklad můžeme vzít ceník Pražské energetiky, který u výkonnějších DC nabíječek začíná na 10 Kč/kWh, a to ještě v případě, že jste jejich klientem. Při kapacitě baterie například 70 kWh a spotřebě 20 kWh/100 km je velmi snadné dojít k nákladům, které jsou opravdu srovnatelné s moderními, úspornými spalovacími motory. Respektive mohou být i vyšší. V takovém případě je vlastnictví takového elektromobilu – s takovým způsobem dobíjení – někdy opravdu na zváženou, neboť kromě (navíc ne zcela jednoznačné) ekologie tam již mnoho přínosů není.

iZdroj fotografie: PRE

Video ze zásahu: Odstrašující případ z Prahy ukazuje největší slabinu elektromobilů. Bránit se moc nejde

Ten ekonomický totiž rozhodně ne. Jiná situace je, pokud máte to štěstí, že elektromobilem jezdíte do práce a můžete jej také v práci dobíjet. Mnoho firemních parkovišť (těch v budovách speciálně) je již vybaveno nabíječkami, které navíc pro zaměstnance fungují většinou za výhodnějších podmínek, nežli je tomu u běžného, komerčního vztahu. Případně jsou pro ně rovnou zdarma a firma jim dobíjení poskytuje v rámci zaměstnaneckých benefitů. Nicméně, nedávný případ hašení požáru elektromobilu v Praze ukázal i další fakt. Totiž že parkování kdesi v hloubi budov není u tohoto druhu pohonu zcela bez rizika.

Možnost dobíjení přes noc jako optimální varianta

A ještě zcela jiná – a v podstatě optimální – situace nastává, pokud si můžete dovolit dobíjet doma. A zřídíte si v garáži (nebo jiném „dobíjecím místě“) wallbox, kterým dobíjíte pravidelně přes noc. A máte model, který v kombinaci s daným typem wallboxu zvládne dobití přes noc. Což je většina takových. Pak se ovšem dostáváme do „módu”, kterým kdysi fungovaly spíše plug-in hybridy, nežli plně elektrické automobily. Přes den jezdíte (dojezd ve stovkách kilometrů), přes noc nabíjíte.

iZdroj fotografie: Škoda

S pomocí wallboxu dobijete i velkou baterii přes noc

Na příkladu naší Škody Enyaq a tzv. kalkulačky dobíjení, kterou na svých stránkách prezentuje výrobce je patrné, že 77 kWh baterii dobijete na doporučených 80% kapacity (a tedy dojezd zhruba 445 km) za 6 hodin s pomocí wallboxu, nebo za 28 minut u veřejné rychlonabíječky, poskytující alespoň 125 kW výkonu (trvale). U 50 kW nabíječky však tato hodnota bude dvojnásobná. A jestli hodinu někde „trčet”, nebo spát a nechat vše pracovat za mne – volba je tuším jasná.

iZdroj fotografie: Škoda


ŠKODA iV Charger je zařízení, které Škoda Auto nazývá jako „náš oficiální AC wallbox“ a představuje zřejmě nejlepší řešení pro pravidelné nabíjení v domácnosti. Je k dispozici ve třech úrovních výbavy, od základní až po chytrou, a s výkonem až 11 kW, což stačí na dobíjení vašeho vozu i během noci. Škoda Auto navíc zajistí profesionální instalaci a dokonce nabízí i několik balíčků, kde ten zcela nejvyšší je včetně instalace malé fotovoltaické elektrárny. V tom případě jezdíte opravdu „za cenu slunečního svitu“ (pochopitelně po umoření nákladů spojených s výstavbou FOV).

Nižší cena domácí elektřiny jako bonus

Jinými slovy, pokud máte EV s parametry podobnými Enyaqu (který přitom nijak nevybočuje z lepšího průměru), a máte možnost denně dobíjet doma, stává se pro vás elektromobil – s pomocí wallboxu – vcelku zajímavou alternativou spalovacím motorů. Jakkoli ani domácí elektřina není pochopitelně zadarmo, přesto bude výrazně levnější, než „nabíječková” u veřejných stanic. Ne

Měli byste možnost dobíjet elektromobil doma?

Diskuze Vstoupit do diskuze
148 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články