EU brzy zakáže prodej spalovacích motorů. Až 500 000 aut u nás má být za 95 měsíců elektrických

„Zelená auta“ už v některých zemích Evropy dominují, a podle analytiků je za několik let ve velkém přijmou i Češi. A možná ani nebudou mít jinou možnost.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Evropa se barví na zeleno. Podle ambiciózního plánu Evropské unie by v roce 2035 měl skončit prodej nových automobilů, které nebudou poháněné vodíkem nebo elektřinou. Kromě snižování emisí a utlumení jádra to je zásadní důvod k českému skeptickému pohledu. „To by existenčně ohrozilo řadu lidí, kteří u nás osobní auto nepoužívají jako nějaký luxus nebo jen pro zábavu, ale je to prostředek, kterým se dostanou ke svým známým, rodičům, ale taky třeba do zaměstnání,“ říká premiér Petr Fiala.

Cena, dojezd, málo nabíječek

Zákaz nových aut se spalovacími motory po roce 2035 by podle studie vypracované pro Evropskou asociaci dodavatelů pro automobilový průmysl mohl znamenat ztrátu asi půl milionu pracovních míst. Dotklo by se to zejména dodavatelských firem, které vyrábějí součástky pro spalovací motory. Vzniknout by ale mohlo přes 200 tisíc nových míst ve výrobě součástek pro elektromobily. I tak je ale čistá ztráta téměř 300 tisíc pracovních míst do roku 2040.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Elektromobily se v tuzemsku netěší velké popularitě i kvůli vysoké pořizovací ceně a problémy s dojezdovými vzdálenostmi. Podle Svazu dovozců automobilů bylo na konci prosince v Česku registrováno téměř 6,3 milionu osobních vozů a z toho pouze asi sedm tisíc je poháněno elektřinou. Oproti tomu v Norsku, které je lídrem elektromobility na světě, tvoří tyto vozy tři čtvrtiny nově prodaných aut. V Británii se jich loni v říjnu prodalo 15 procent, v USA 2,6 procenta a v Česku 1,37 procenta.

Půl milionu elektrovozů

Přestože prodej vozů poháněných elektřinou na starém kontinentu stoupá, v tuzemsku se jich loni a předloni prodalo jen zhruba 1 200, což je nejméně v celé Evropské unii. Nadšení pro elektroauta Češi nesdílejí i kvůli zatím nekomfortnímu provoz těchto aut. Síť nabíjecích stanic totiž není nijak zvlášť zahuštěná. Podle ministerstva průmyslu a obchodu je jich přes sedm stovek a nabíječek zhruba 1 500, takže jedna připadá na pět elektromobilů.

Podle Národního plánu čisté mobility by tady do roku 2030 mělo jezdit až půl milionu elektromobilů, 800 až 1 200 elektrobusů a fungovat až 35 tisíc dobíjecích bodů. „Aby se elektromobilita mohla v budoucnu úspěšně rozvíjet, budeme potřebovat cenově dostupné elektromobily a dostatečnou síť nabíjecích stanic, abych logistika spojená s užíváním těchto vozů nebyla příliš velkou zátěží,“ cituje Radka Špicara ze Svazu průmyslu Týden. Vláda má v plánu zřejmě v únoru podpořit obchod s elektromobily zhruba 940 miliony korun.

Zdroj: MPOČR, Národní plán čisté mobility, SDA, CLEPA, TN.cz, iDnes.cz

Diskuze Vstoupit do diskuze
136 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články