V ČR je kapacita nabíjet 100 000 aut, elektromobily budou prosazeny „na sílu“. Vláda a Škoda se dohodly na plánu

Nabíjecí místa v ČR máme, přesto elektrická auta nikdo nechce. Stát se dohodl s velkými firmami a prosadí je násilím.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Jak je to vlastně s těmi elektromobily? Mluví se o tom, že budou. Že jsou jedinou cestou do budoucnosti. Ale také že nedávají smysl. Že není infrastruktura nabíječek. Že se vlastně neprodávají. Tak jak to tedy je? Přiznám se, že jsem jen tušil, kolik je u nás nabíjecích míst. V Česku jich je celkem přes 5 000. Docela dost na tak malou zemi, kde je pravděpodobnost potkat elektromobil relativně nízká. Jistě, neberte mne za slovo, neřeším Prahu a velká města, kde Tesly patří k folklóru a společenskému statusu určitých vrstev.

Nabíjecí místa jsou, ale k čemu? Nechceme elektromobily

Pro srovnání, v Německu je momentálně přibližně 81 500 nabíječek, z toho necelých 20 000 rychlonabíječek s výkonem nad 150 kW. Co čtu mezi řádky? Že u nás nejsou elektrická auta nijak oblíbená. A že i kdyby v Německu také oblíbená nebyla, tak minimálně tam mají větší infrastrukturu dobíjení. V zámožné zemi, jež je asi osmkrát větší co do počtu obyvatel, je tedy asi dvacetkrát více nabíjecích stanic. Z toho pětkrát více rychlonabíječek než u nás všech dohromady. A jak je to s elektromobily? Mám tady statistiku za posledních pět měsíců.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Od ledna do května tohoto roku bylo v zemích Evropské unie registrováno 556 276 nových osobních bateriových elektrických vozidel, tzv. BEV. To představuje meziroční nárůst o 2 %. Tento nárůst znamená, že BEV nyní tvoří 12,1 % všech nových registrací v EU. V České republice bylo ve stejném období registrováno 2 640 nových osobních elektromobilů. To je meziroční nárůst o 11,4 %. Podíl BEV na celkových registracích osobních vozidel v ČR dosáhl 2,7 %. Co do počtu registrovaných BEV je Česká republika na 17. místě mezi zeměmi EU.

3 důvody, proč jsou elektromobily jeden velký podvod a zaniknou dřív, než se masově rozšíří

V podílu BEV za námi zůstaly Slovensko a Chorvatsko. Znovu pohled mezi řádky a zjištění, že nemáme nabíječky a že ročně aut s elektrickým pohonem přibude v porovnání s klasickými pohony velmi málo. V rámci EU je v současnosti provozováno 733 141 veřejných dobíjecích bodů. V České republice počet veřejných dobíjecích bodů překročil 5 200. To nás mezi zeměmi EU řadí na 14. místo. Ještě jednou statistika za posledních pět měsíců. V EU bylo od ledna do května tohoto roku celkem registrováno 4 594 493 nových osobních vozidel.

Formulace zní pozitivně, realita je ale jiná, elektromobily ne!

Z tohoto počtu aut bylo tedy 556 276 elektrických. Elektromobily se tak s podílem 12,1 % staly čtvrtou nejoblíbenější volbou. Nejvíce registrací si připsaly benzínové motorizace (35,5% podíl, meziročně -0,4 %), následované hybridními vozidly bez externího dobíjení (29,2% podíl, meziročně +21,4 %) a dieselovými vozidly (12,9% podíl, meziročně -8,8 %). Plug-in hybridy dosáhly podílu 7,1 %, což představuje meziroční nárůst o 2 %.

Přiznávám, že ta formulace o „čtvrté nejoblíbenější volbě“ pochází z pro-elektrického článku webu, na nějž odkazuje ministerstvo dopravy. Zaujala mne ta hra se slovy. Jde o čtvrté nejoblíbenější místo z pěti. Jinak řečeno, elektromobily jsou na tom s popularitou daleko za klasickými spalovacími auty a klasickými hybridy. U západních sousedů se jde bezhlavě za dosažením stoprocentní elektromobility.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Němci jsou v prosazování tzv. Green Dealu vlastně zaslepení. Co my, co naše vláda? „Aktuálně máme na území ČR bezmála čtyři a půl tisíce dobíjecích bodů. Podle evropských propočtů by toto množství stanic zvládlo obsloužit skoro 100 tisíc elektromobilů, což výrazně převyšuje jejich skutečný počet na českých silnicích. Jsem rád, že rozsah dobíjecí infrastruktury není překážkou rozvoje elektromobility u nás,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.

Co nechat trh, aby rozhodl o tom, jaká auta se mají prodávat?

Jde o jeho poslední oficiální vystoupení prostřednictvím webu Ministerstva dopravy. My už víme, že čísla jsou maličko jiná, máme aktuálnější informace. Víme také, že jsme konzervativní. Anebo obezřetní a nechceme si nechat vnutit něco, co nedává smysl. Resort dopravy přesto pokračuje v podpoře rozvoje dobíjecích míst a řídí se třeba i výzvami a strategiemi stanovenými v memorandu podepsaném s naší největší automobilkou.

Škoda Auto podporuje elektromobilitu v Česku otevřeně, dlouhodobě a s plnou odpovědností vyplývající z postavení na trhu i ve společnosti. Neobejde se však bez podpory a spolupráce ostatních subjektů. Proto si ceníme příležitostí, které v roce 2021 otevřelo Memorandum zaštítěné MD a MPO jakožto klíčovými institucemi pro rozvoj infrastruktury,“ uvedl Jiří Maláček, vedoucí českého zastoupení Škoda Auto.

„Zaparkoval jsem podél elektromobilu, ten začal hořet.“ Neuhádnete značku a model, ani jak dopadl chudák, který zaparkoval vedle

Spojení aktivit ministerstva dopravy, ČEZu a dalších poskytovatelů energií spolu se silným zázemím Škody Auto by mohlo vést k výrazně většímu tempu výstavby nových nabíjecích stanic. To by mohl být stimul pro ty, kteří nad elektromobilitou stále váhají z důvodu malého počtu dobíjecích míst. Takže je tady dohoda státu a velkých firem o tom, že počet dobíjecích stanic poroste. Bude to ale skutečně ten správný „stimul“, který požene veřejnost k prodejcům pro elektrická auta?

Stát investuje obrovské prostředky do rozvoje elektromobility. Je tady ale potřeba investic do tradiční infrastruktury, zejména do silnic a nových dálnic. Auta nemají po čem jezdit, nové dálnice nejsou. Ta směrem na Písek vzniká jen díky soukromému sektoru a (neexistující) dálnice k Polákům je státní ostudou. Poláci už mají hotovo. Směrem od nás se neděje nic. Stát podlehl tlaku a nutí nás do elektrických aut, investovat by měl ale jinam. Koneckonců i elektrická auta musí jezdit po asfaltu, neumí létat. 

Proč nám všichni nutí elektromobily?

Zdroj: MD ČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
55 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články