Už žádné elektromobily? Tento nový (spalovací) motor navždy změní pravidla hry

Elektřina není spásou moderní dopravy, i když nám to Evropská unie nutí všemi prostředky. Jsou tady jiná a lepší paliva.

i Zdroj fotografie: Uživatel Dr. Artur Braun (Arturbraun) / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Jsem zastáncem různých řešení. Velmi často píšu kriticky o elektromobilech, ale není to tak, že bych je paušálně odmítal. Myslím, že jsou dobrou alternativou do města. Příklad vidím třeba v člověku, který přes den dobíjí ve firmě z fotovoltaiky. A doma pak přes noc jen doplní zásoby ze sítě. Při cestách po městě pak zbytečně nezatěžuje ovzduší. Nebo kurýrní služby, rozvážky jídel a podobně – také vítám, když mají elektromobily. Na krátké pojezdy po městě jsou ideální. Ale vyjet s elektrickým autem v zimě s rodinou na cestu do Alp?

Elektrická auta mají smysl, ale jen na určitý typ využití

To si neumím a nechci představit. Jsem rád za další možnosti. Hybridy. Syntetická paliva. Vodík. Právě vodíkový motor je pojem, který v posledních letech rezonuje automobilovým světem čím dál hlasitěji. Když se řekne vodík, většina lidí si představí futuristické technologie, laboratoře plné zkumavek. Jenže realita je mnohem blíž, než by se mohlo zdát, a vodíkový pohon už dávno není jen doménou vědců v bílých pláštích.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Martina K.

Právě naopak, automobilky, které ještě před pár lety sázely výhradně na elektromobily, dnes začínají znovu objevovat kouzlo motorů s vodíkem v hlavní roli. Není to jen nějaký výstřelek nebo marketingová bublina, ale reálná alternativa, která má potenciál změnit svět dopravy. Když se ponořím do technických detailů, je fascinující sledovat, jak vodíkový motor vlastně funguje. Základní princip je překvapivě podobný klasickému spalovacímu motoru, jaký známe z běžných aut na benzín nebo naftu. I tady najdeme písty, válce, klikovou hřídel a všechny mechanické součásti, které dělají z motoru srdce vozu. Rozdíl je ale v tom, co se v těch válcích spaluje.

1 litr nafty / benzínu za 72,50 Kč? Banka varuje, ceny PHM mohou v ČR bleskově vzrůst. Co to znamená pro elektromobily?

Místo benzínu nebo nafty se do spalovacího prostoru dostává vodík, který je v plynném stavu a pod vysokým tlakem. Vodík má jednu zásadní výhodu, při jeho spalování vzniká jako hlavní produkt voda, přesněji řečeno vodní pára. To znamená, že z výfuku takového auta neodchází žádné oxidy uhlíku, žádné saze, žádné škodlivé emise, které by zatěžovaly ovzduší. Samozřejmě, že v reálném provozu se nějaké vedlejší produkty objeví, například oxidy dusíku, ale ve srovnání s klasickými motory je to zanedbatelné množství. Když se podívám na konkrétní technické parametry, vodíkový motor pracuje s poměrně vysokým kompresním poměrem, často kolem 13 : 1 nebo i více. To je dáno vlastnostmi vodíku jako paliva.

Odpadním produktem vodíkového auta je jen a pouze voda

Vodík má totiž velmi široké rozmezí zápalnosti a hoří mnohem rychleji než benzín, což umožňuje dosáhnout vyšší účinnosti. Zároveň je ale potřeba počítat s tím, že vodík má nižší hustotu energie na jednotku objemu, takže je nutné jej skladovat pod vysokým tlakem, obvykle kolem 700 barů. Skutečnost klade vysoké nároky na konstrukci nádrží a bezpečnost celého systému. Zajímavé je, že vodíkový motor lze v zásadě postavit na základě stávajících spalovacích motorů. Řekl bych, že to znamená, že automobilky nemusí vyvíjet úplně nové pohonné jednotky.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Mohou upravit ty stávající. Ale tady si nejsem jistý, na vodík nejsem odborník, zde bych se považoval spíše za fandu než za experta. Benzín je benzín. Když dojde u mě na odbornost. Některé automobilky testují prototypy vodíkových motorů, poměrně dlouhodobě. Agregáty často vycházejí z běžných benzínových jednotek. Jen s upraveným vstřikováním, zapalováním a samozřejmě s odolnějšími materiály, které zvládnou vyšší teploty a tlaky.

Existují rozdíly mezi vodíkovými typy pohonu, nejde o to samé

Když se zamyslím nad tím, jaký je rozdíl mezi vodíkovým spalovacím motorem a palivovým článkem, je potřeba říct, že jde o dvě úplně odlišné technologie. Palivový článek převádí vodík přímo na elektřinu, která pak pohání elektromotor. Zatímco vodíkový spalovací motor funguje na stejném principu jako klasický motor, tedy spalováním vodíku vzniká tepelná energie, která pohání písty. Výhodou spalovacího motoru je jednodušší konstrukce, nižší cena a možnost využít stávající výrobní linky.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Na druhou stranu palivový článek nabízí vyšší účinnost a naprosto tichý provoz, což je pro některé zákazníky klíčové. Zajímavé je, že některé automobilky dnes věří na kombinaci vodíkového spalovacího motoru a hybridního pohonu, který umožní dosáhnout vyšší účinnosti a nižších emisí. Když to shrnu, vodíkový motor je fascinující technologie, jež má potenciál změnit svět dopravy. Ať už v podobě spalovacího motoru, nebo palivového článku, jedno je podle mě jisté. Vodík má v automobilovém světě své místo a rozhodně se s ním budeme setkávat čím dál častěji.

Je vodík bezpečné palivo?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články