Každý revoluční produkt má svoji vlastní tržní křivku, než překoná nedůvěru zákazníků a poptávka začne stoupat. Elektromobily mají v tomto údajně kopírovat mikrovlnky. Vážně?
Pokud se ptáte, co mají elektromobily společného s něčím tak naprosto nezáživným a doslova a do písmene asexuálním, jako jsou mikrovlnky v našich kuchyních, tak mne to popravdě řečeno zajmalo také. Dostal jsem na tento článek tip od kolegy, vášnivého to příznivce elektromobility, s kterým často vedu diskuse na téma „jak to tedy bude vlastně dál“. Nemám vůči elektromobilům ani vyhraněně negativní, ani podobně nadšenecký vztah, jako můj kolega, ale tato souvislost mne popravdě překvapila. Pojďme se na ni podívat společně.
V mnoha zemích již elektromobily nastoupily na dráhu přijetí
Jak totiž mimo jiné uvádí agentura Bloomberg, průnik nových technologií na trhy v jednotlivých zemích je u některých opravdu revolučních produktů „během na dlouhou trať“. Přesvědčit každého, aby přijal novou technologii, může být totiž zpočátku problém. Například již zmíněné mikrovlnné troubě trvalo dvě desetiletí vskutku vlažných prodejů, než se dostala jen k desetině amerických domácností. Pak ale přišla osmdesátá léta a mikrovlnky se rozšířily téměř do každé kuchyně. Rychlostí blesku.
Tato strmá část křivky přijímání technologií se nyní děje s elektrickými vozidly, píše se v analýze Bloomberg Green, popisující míru přijetí po celém světě. Tento práh signalizuje začátek masového přijetí, když se technologické preference rychle změní. Což se již stalo, a navíc od té doby udělalo „prodejní skok“dalších pět zemí. Nově příchozí – Kanada, Austrálie, Španělsko, Thajsko a Maďarsko – se tak připojují ke kohortě, která zahrnuje mimo jiné USA, Čínu a většinu západní Evropy.
Proč je 5 % tak důležitých
Trajektorie vytyčená těmito průkopníky ukazuje, jak mohou elektromobily během pouhých čtyř let narůst z 5 % na 25 % nových vozů. Irsko se připojilo k 5% klubu do konce roku 2019 a dnes téměř každý pátý prodej nových vozů tvoří čistě elektrická vozidla. Možná je na místě zménit, proč je oněch prvních 5% tak důležitých. Právě pět procentních bodů totiž signalizuje hranici, při které se trh začíná překlápět a zboží začíná fungovat „samospádem“. A začíná platit, že „kvalita se prosadí sama“.
Křivka ve tvaru písmene „S“
Nejúspěšnější nové technologie – televize, mobilní telefony, LED žárovky – totiž sledují křivku přijetí ve tvaru písmene S. Prodeje se pohybují rychle ve fázi raného přijetí a poté ještě jednou podobně rychle, jakmile se věci stanou mainstreamem. V případě elektromobilů se zdá, že 5 % je inflexním bodem. Doba potřebná k dosažení této úrovně se v jednotlivých zemích liší, ale jakmile se vyřeší problémy, jako jsou pořizovací náklady, dostupnost nabíječek a skepticismus řidičů, masy brzy následují.
V USA přišel bod zvratu EV až koncem roku 2021 – relativně pozdě na zemi s její kupní silou. To zpoždění mělo své důvody. Američané tráví ve svých autech více času než jakákoli jiná populace a řidiči požadovali delší dojezdy, než nabízely dřívější modely. Pickupy a velká SUV, která tvoří více než polovinu trhu v USA, se také pomalu elektrifikovaly kvůli potřebě opravdu gigantických baterií. Nejnovější Hummer EV a s ním spřízněné pick-upy mají baterii o hmotnosti jedné naší Škody Fabia.
Indie jako další leader elektromobility? Musk má jasno
Dnes prodeje elektromobilů v USA rychle rostou – o 42 % ve druhém čtvrtletí ve srovnání se stejným obdobím před rokem – ale zcela neodpovídají explozivní trajektorii ostatních zemí, které překročily hranice. Bod zlomu může být na obzoru pro Indii, třetí největší automobilový trh po Číně a USA. Elektromobily tvořily v minulém čtvrtletí 3 % prodeje nových aut v zemi, po zdvojnásobení za pouhých šest měsíců. Indické domácí automobilky intenzivně investují do elektrifikace.
A, nepřekvapivě, generální ředitel Tesly Elon Musk se v červnu setkal s indickým premiérem Narendrou Modim. Musk řekl, že plánuje vstoupit na trh „co nejdříve to bude v lidských silách“. Tomu rozumíme, Musk větří obchod a má peníze rád. A jen to dokazuje, jak se z něj stal stal politický byznysmen. Případně byznysový politik.
Země, které překročily bod zlomu, zaznamenaly rychlé tempo přijetí, s průměrným růstem tržeb o 55 % v minulém čtvrtletí ve srovnání se stejným obdobím před rokem. Stejně jako u každé nové technologie se tempo růstu nakonec zpomalí, když se trh blíží saturaci – vrchol křivky přijetí S. Vždy budou existovat zádrhely. V Norsku, světovém průkopníkovi elektromobilů, se zdá, že růst po dosažení 80 % nových vozidel zpomaluje. Jenže, kdo jste byl teď někdy v Norsku, potvrdíte mi jediné – ta země je dávno „kompletně elektro“.
Je globální přechod na EV nevyhnutelný?
Dosud 90 % světového prodeje elektromobilů pocházelo z USA, Číny a Evropy. To znamená, že země zodpovědné za zhruba třetinu celosvětových prodejů automobilů musí ještě překonat bod zlomu. Pouze čtyři z 20 nejlidnatějších zemí se dostaly do čela. Důležitý je však tento údaj: Globální prodeje nových spalovacích motorů přesto dosáhly vrcholu v roce 2017 a čistý růst prodeje automobilů je nyní již výhradně na elektromobilech.
Přijímání nových technologií je zrádná věc. Dokonce i ty nejopatrnější výhledy se mohou ocitnout mimo kurz narušením dodavatelského řetězce, ekonomickými posuny, politikou, bankroty a popkulturou. Výhodou systému, založeném na popsaném bodu zvratu je, že odhaluje řadu křivek přijetí, o kterých je známo, že jsou možné – protože k nim již došlo. Aplikováním rámce na celou planetu byl bod zvratu EV překonán v roce 2021. Pokud se trendy udrží, budou lidé po zbytek tohoto desetiletí vzpomínat na to, že pro elektromobily udělali totéž, co 80. léta pro mikrovlnnou troubu.
To je popravdě zajímavá teorie. A vypadá to, že může vyjít. Jak to vidíte vy? Jsme již opravdu „na cestě přijetí“? Dojde k rozvoji EV podobně, jako tomu bylo u mikrovlnné trouby? Dejte nám vědět do dikuse pod článkem, děkujeme!