Automobily ukrývají pod kapotou technologická tajemství, existují ale vědci, kteří se jim umí podívat na zoubek a tajemství vyzradit.
Je šokující, když si člověk uvědomí, jak se během pár let svět technologicky změnil. Pamatuji si na doby, kdy čínská auta vznikala kdesi v garáži. A toho, kdo do nich usedl, zabila výpary z látek, které v běžném světě snad ani nikdo nezná. Takový předchůdce Wuchanu. Renomé aut na úrovni popravčího stroje. Skutečně, udělali jsme v redakci AutoŽivě průzkum a osmdesát lidí ze sta mělo podobný názor.
Čínská auta byla před pár lety vážně nebezpečná, dnes už ne
Respondenti většinově potvrdili, že když se řekne „čínské auto“, většina z nás si ještě před pár lety představila cosi, co byste možná s trochou odvahy pustili na polní cestu, ale rozhodně ne na dálnici. Jenže časy se mění. V Německu se rozhodli vzít do ruky šroubováky a rozebrat dvě auta na prvočinitele. Dvě auta? Mluvíme o technologii, o budoucnosti, takže se nikdo nevrtal ve starém Golfu, nikdo se neprobíral díly prorezivělého Focusu.
Tým vědců z RWTH Aachen University se zaměřil na dvě značky z nejvyšších příček současné elektromobility. Ano, na pořadu dne byla Tesla a k tomu BYD. Specialisté provedli podrobnou srovnávací analýzu článků od obou výrobců, co objevili? Je to více než zajímavé. A do určité míry šokující. Tesla a BYD, dva přední výrobci elektromobilů, používají ve svých bateriích zcela odlišné technologie. Když odbočím, tak jen abych připomněl, že BYD je čínská značka. Výrobce, který se tváří, že za chvíli ovládne i evropské silnice.
Elon Musk z toho možná nebude úplně nadšený. Z toho, co vzešlo z analýzy, určitě ne. Co se stane, když se německá preciznost analytiků potká s čínskou masovostí podporovanou komunistickým režimem a americkou vizí? Vznikne z toho pořádně zajímavý rozbor, který ukazuje, že svět aut už dávno není jen o tom, kdo má větší logo na kapotě. Němci si dali tu práci a rozebrali oba vozy do posledního šroubku. A co zjistili? Především to, že BYD už dávno není jen „levná kopie“, ale v některých ohledech dokonce předbíhá Teslu.
Tesla funguje na technologii, která už není nejmodernější
Ano, slyšíte správně – čínské auto, které by ještě před pár lety v Evropě nikdo nebral vážně, dnes v některých klíčových parametrech válcuje americkou ikonu. Budu vycházet z toho, že elektrická auta i ta se spalovacími motory jsou si v mnoha ohledech podobná. Volant, čtyři kola karoserie, tlumiče, brzdy. Co je nejrozdílnější? Baterie. Řekl bych, že právě na nich totiž stojí a padá úspěch každého elektromobilu. Němci se zaměřili na srovnání bateriových modulů obou vozů a nestačili se divit.
Tesla Model používá klasické válcové články typu 4680, které jsou sice možná dnes už osvědčené, ale už trochu „oldschool“. Článek Tesla 4680 je válcovitá struktura o průměru 46 mm a výšce 80 mm, využívající chemii nikl-mangan-kobalt. Vyrábí se v továrnách v Texasu, Kalifornii a Šanghaji a používá se mimo jiné v Modelu Y. Jaká je čínská odpověď na americké uchování elektrické energie? BYD používá baterie LFP (lithium-železitý fosfát), které neobsahují toxické těžké kovy, jako je nikl, kobalt nebo kadmium.
Čínské baterie neobsahují nebezpečné látky, které má Tesla
V bateriích typu „blade“ společnost spojuje úzké články způsobem, který připomíná čepele mečů. Mluvil jsem o týmu specialistů se šroubováky, ale to byla do určité míry nadsázka. Za analýzou byl větší tým než jen několik mechaniků. Zkoumalo se na mnoha vědeckých úrovních. Chemická analýza prozradila, že Tesla se zaměřuje na vysokou koncentraci energie, zatímco BYD upřednostňuje objemovou účinnost a používá levnější materiály. Naměřené energetické hustoty u BYD byly 160 Wh/kg a 355,26 Wh/l, zatímco u Tesly dosáhly hodnot 241,01 Wh/kg a 643,3 Wh/l. V obou případech byly použity grafitové anody bez přídavku oxidu křemičitého.
Profesor Heiner Heimes, člen výzkumného týmu, přiznal překvapení z toho, že anody obou baterií neobsahují křemík. Zejména v článku Tesly, protože křemík je všeobecně považován za klíčový materiál pro zvyšování hustoty energie. Analytici také zjistili významné rozdíly v rychlosti nabíjení a vybíjení obou typů baterií v porovnání s jejich maximální kapacitou. Oba výrobci přistupují odlišně k výrobě článků, u baterií používají různé výrobní metody.
Zastaralá technologie funguje, ta novější je ale zjevně lepší
Tesla u svých baterií 4680 používá výhradně laserové svařování, zatímco BYD kombinuje laserové a ultrazvukové svařování. V bateriích BYD jsou anody a katody v elektrodovém svazku fixovány v ideální poloze laminováním okrajů separátoru. Tesla zase používá nový typ pojiva ke spojování aktivních materiálů v elektrodách. Chápu, je to možná příliš odborné a nic vám to neříká. Nicméně považuji za důležité tohle vyjmenovat, protože vše směřuje k poměrně šokujícímu výsledku. O tom ale v závěru. Navzdory konstrukčním rozdílům vědci objevili i nečekané podobnosti.
U obou baterií byly tenké elektrodové fólie spojeny laserovým svařováním namísto konvenčního ultrazvukového svařování. Fascinující je podle mě fakt, že přestože je článek BYD výrazně větší než článek Tesla, podíl pasivních komponent, jako jsou sběrače proudu, pouzdra a sběrnice, zůstává podobný. Už začíná svítat? BYD má zřejmě efektivnější technologii než Tesla. Kterou Elon Musk staví do pozice ideového lídra na trhu.
Čínská baterie americkou od značky Tesla výrazně překonává
Skutečně, podle vědců byl jedním z nejpřekvapivějších výsledků studie fakt, že baterie BYD vykazuje vyšší účinnost díky lepšímu tepelnému managementu. Článek Tesla 4680 generuje přibližně dvakrát tolik tepla, které je třeba odvést, než baterie BYD. Co to znamená? Jednoduše to, že se k odvodu tepla spotřebuje dvakrát tolik energie. Když to laicky shrnu, tak mi z toho vychází to, že americké baterie značky Tesla jsou více toxické, méně efektivní a více se zahřívají než čínské.
Jinak řečeno, že čínské baterie BYD jsou v mnoha, pokud ne ve všech ohledech lepší. Kdyby nic jiného, tak bych si myslel, že jsou méně nebezpečné co do obsahu nežádoucích látek. Řeknu to ještě jinak. Tesla používá starou technologii, zatímco BYD vsadil na moderní řešení. No, vlastně to chápu. Nejbohatším na světě se člověk nestane tím, že „zbytečně“ utrácí ze novinky a ekologická řešení. Takhle by si na rakety jen tak Musk nevydělal.