Elon Musk byl nucen uznat fiasko automobilů Tesla. Tohle se mu říkalo těžce

Auto, které řídí samo a řidič jen tak sedí za volantem a spí? Sen, který Elon Musk slíbil, zůstává stále jenom snem.

i Zdroj fotografie: Reuters
                   

Elon Musk je známý tím, že když něco slíbí, většinou to zní jako začátek nové éry. Ať už jde o rakety na Mars, zalidňování planety vlastním rozmnožováním, nebo auty, která se řídí sama. Tak tomu bylo donedávna. Mimochodem s tím rozmnožováním, to je fakt a skutečně jsem to myslel tak, jak jsem to napsal. Elon Musk se rozhodl, že pomůže zvládnout krizi s vymírající populací. Tím, že se bude rozmnožovat tak moc, jak to je půjde. A že jeho děti budou nadprůměrně inteligentní. A v budoucnosti vyletí v raketách k jiným světům.

Vizionář někdy šlápne vedle, a proto si musí udržovat nadhled

Vyrazí do vesmíru a budou kolonizovat a zalidňovat jiné planety. Tedy skutečně drží slovo. Psali jsme o tom v redakci AutoŽivě nedávno, jak Musk má víc jak deset dětí a plodí evidentně další. A jeho vesmírný program má za sebou také zjevné úspěchy. Jenže ne všechno, co Elon Musk slíbí, nakonec splní. Řeknu to jinak. Já chápu, že ne všechny projekty a technologické vize se nakonec ukážou jako realizovatelné. To je v pořádku. Problém mám s tím, jak Elon Musk na začátku podává vše tak, jako kdyby bylo stoprocentně jasné, že to půjde.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Třeba tunel z Londýna do New Yorku, kde pomocí technologie hyperloop budou lidé cestovat z kontinentu na kontinent za méně než hodinu. Technologie už existuje, ano. Tuším v Nizozemsku, tunel má délku pár desítek či stovek metrů a funguje pouze pro testování. Ale dejme tomu. Je to teoreticky realizovatelné. Ale ne za cenu, kterou Musk nabídl. Za dvacet miliard dolarů se tunel z Evropy do Ameriky postavit nedá. Prostě nedá.

Elon Musk chce spojit EU a USA nejdelším tunelem světa za 54 minut. Zlikviduje leteckou dopravu? Cena zaskočila i odborníky

Problém je ale v něčem mnohem méně komplikovaném, než je interkontinentální tunel. Týká se aut. Elon Musk už skoro devět let slibuje, že automobily Tesla budou vybaveny plně autonomním řízením. Před pár týdny ale Musk nečekaně přiznal, že tomu tak není. Modely vybavené FSD, tedy ty, které jsou touto funkcí vybaveny, z ní ve skutečnosti těžit nebudou. Vysvětlení? Elon Musk musel uznat, že některé technologie prostě nefungují tak, jak si představoval. Co to znamená pro nás, běžné řidiče?

Tesla zatím nedokáže naplnit to, co ohledně FSD slíbila

Že i když máte v garáži Teslu a těšíte se na to, jak vás auto samo odveze do práce, možná budete muset ještě chvíli počkat – nebo si zvyknout na to, že volant budete držet pořádně v ruce. Hlavním kamenem úrazu je systém plně autonomního řízení, který Musk sliboval už od roku 2016. Tehdy tvrdil, že do dvou let budou Tesly jezdit samy, bez zásahu řidiče. Realita je ale taková, že v roce 2025 stále čekáme na to, až se z „Full Self-Driving“ stane skutečně plně autonomní systém. A to se nestane.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Musk sám přiznal, že vývoj je „bolestivý a obtížný“ a že podcenil složitost celého problému. A kdo by si myslel, že jde jen o drobné zpoždění, ten se plete – Tesla do vývoje autonomního řízení investovala miliardy dolarů, ale stále naráží na limity současné technologie, legislativy i lidského faktoru. A co na to zákazníci? Někteří jsou zklamaní, jiní stále věří, že Musk svůj slib splní. Jenže když se podíváte na čísla, zjistíte, že Tesla musela v posledních měsících několikrát upravit podmínky používání systému, čelila vyšetřování kvůli nehodám při aktivovaném autopilotovi.

Zákazníkům značky Tesla zbývá jediné, a to čekat a platit

Musk opatrně mluví o tom, že bude třeba upravit stávající hardware. Jinak řečeno, tohle není o softwaru, nejde jen tak stáhnout nějaké aktualizace a hurá, autopilot je tady. Ne. Chápu to tak, že se de facto mluví o přestavbě aut. Už jednou se systémem FSD Musk narazil. V roce 2019, kdy do vozů Tesla dorazil Hardware 3, museli řidiči vozidel vybavených Hardwarem 2.0 a Hardwarem 2.5 přejít na Hardware 3, aby z něj mohli těžit. V rámci toho tehdy byly podniknuty právní kroky za „klamavou reklamu“. Zákazníci si to prostě nenechali líbit.

iZdroj fotografie: Maurizio Pesce / Creative Commons / CC-BY-2.0

Co bude dál? No, jak to říct. Modely, které v současné době opouštějí výrobu, jsou vybaveny Hardwarem 4. Nicméně systém pro autonomní jízdu, FSD, stále nikde. Zákazníci, kteří za to draze zaplatili s tím, že FSD čekali, nemají jinou možnost než doufat, že tato technologie bude dříve či později funkční. Z FSD se nicméně zatím stal virální vtip, taková paní Columbová. Ale co, třeba se to někdy povede. Člověk přece nemůže čekat, že na Mars dorazí v pořádku hned první vyslaná raketa. 

Je Musk vizionář nebo podvodník?

Zdroj: JV.com
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články