Kdo si koupil elektromobil, bude litovat: Plány EU se obrátily o 360°, majitelé ani netušili, že je to postihne

Mám elektromobil, a tak jsem stoprocentně ekologický? Úvaha majitelů aut, která je ovšem zcela chybná a nepravdivá.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Každý, kdo si koupil elektromobil a myslel si, že se jej nebudou týkat žádné normy související s emisemi škodlivin, se hluboce mýlil. Plány Evropské unie na ochranu životního prostředí se netýkají pouze automobilů se spalovacími pohonnými jednotkami. Regule zahrnují také emisní požadavky pro elektrická auta, ani elektromobily nejsou mimo hledáček ekologických aktivistů.

Elektromobil že neprodukuje žádné škodlivé emise? Chyba!

Tyto normy známé jako Euro 7 se, v kategorii elektrických automobilů, týkají limitů pro znečištění částicemi, které způsobují pneumatiky a brzdy. Za dva roky Evropská komise zveřejní zprávu mapující metody měření těchto emisí. Nejde jenom o emise CO2 a dalších škodlivin, které vycházejí z motoru, nejde jen o výfukové plyny.

iZdroj fotografie: abcMedia

Regule platí i pro elektromobily, jejichž pneumatiky se objektivně více opotřebovávají. Jde o to, že tyto vozy mají větší točivý moment a vyšší hmotnost než srovnatelné automobily se spalovacími agregáty.  Jedná se zatím pouze o návrhy Evropské komise v reakci na různé studie. Ty ukazují, že pneumatiky a brzdy způsobují velké množství pevných částic. A tyto mikročástice zamořují vzduch a vodu.

Materiál z ojetých gum musí někde být. Dýcháme a pijeme ho!

Týká se to částic do velikosti 10 nanometrů. Ty se často dostávají do potravního řetězce jako mikroplasty prostřednictvím povrchových vod a řek, jen v Evropě toto opotřebení uvolňuje do životního prostředí půl milionu tun mikroskopických částic. Alespoň to říkají odhady odborných výzkumů, ale je to logické, stačí se ptát, kam mizí materiál z ojížděných pneumatik a brzd!

iZdroj fotografie: Public Domain

Existuje řešení? Už byly vyvinuty a navrženy filtry, které zachycují částice pryže, ale stále se jeví objemné a nepříliš aerodynamické. Co to znamená? Zvyšující se spotřebu, respektive u automobilů klesající dojezd na jedno nabití. Tedy nutnost výroby vyššího množství elektrické energie. Elektromobily nejsou tedy zcela ekologické, že?!

Co si myslíte o emisích elektrických aut vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
85 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě ne vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Nejstarší revolver na světě je starý přes 400 let: byl trochu „zaostalý“, ale přesto velmi efektivní. Vlastnil ho důstojník za 30leté války
Události247.cz
Události247.cz
Dokonce i zboží v akcích je čím dál dražší. Slevy navíc nemohou starší lidé často vůbec využít
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Novým divem světa se staly duhové hory v Peru. Objevily se díky globálnímu oteplování
adbz.cz
adbz.cz
Čisté plechy bez zdlouhavého drhnutí: Stačí je posypat práškem do pečiva a postříkat citronovou šťávou