EU rozhodla za vás, víme, za jak dlouho přijdete o svá auta. Kdo bydlí v paneláku, nebude mít povoleno sednout za volant

Politici o tom nemluví a mluvit nechtějí, ale řidiči budou mít smůlu. Kdo nemá vlastní barák a střechu na soláry, nebude za pár let jezdit vlastním autem.

i Zdroj fotografie: Jiří Sedláček / Creative Commons / CC-BY-SA, Depositphotos
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Otázka elektromobility stojí na hliněných nohách a značně pokulhává. Myšlenka jako taková není jistě špatná, to v žádném případě. Elektrický motor neplodí žádné emise. Tudíž je ekologický a příznivý k životnímu prostředí. V tom asi nelze najít žádný rozpor. Ovšem kontroverze začíná třeba při otázce, jak energeticky a ekologicky náročná je výroba elektromobilu. Jak energeticky a ekologicky náročná je těžba surovin potřebných na výrobu elektromobilu, zejména baterií.

Elektromobily nevypouštějí žádné emise. Ale tím to končí

To je jedna část polemiky, kde začne jinak krystalicky čistá myšlenka dostávat slušně řečeno na zadek. Druhá část je pak nabíjení elektromobilů. Jaderná energie byla donedávna pro řadu „vyspělých“ států považována za špatnou. U nás je elektřiny dost, nicméně protože ji levně prodáváme za hranice, musíme ji pak draze kupovat nazpět. Bez ohledu na bohaté kapacity Temelínu a Dukovan. Tam, kde nejsou jaderné elektrárny, nefouká vítr a nebouří moře svými vlnami, mají dost problém.

iZdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC-BY-SA

Třetí část, kde elektromobily znovu odhalují v plné nahotě své nedostatky, je síť dobíjecích stanic a jejich kapacita. Dobíjet jeden či dva elektromobily v nákupním centru je snadné. Tedy pokud před nabíječkou neparkuje nějaký „invalida“ ve velkém naftovém SUV. Ale velká sídliště? Tam mají lidé smůlu. Zkusme trochu počítat a trochu spekulovat. Typické sídliště, třeba pražské Jižní Město. To je komplex panelových sídlišť, který bývá označován největším sídlištěm v ČR. Podle statistik by tam měla žít většina z cca 90 000 obyvatel městské části.

Pokud budeme tvrdit, že lehce nad polovinu z toho jsou děti a starší lidé, pak máme cca 40 000 dospělých lidí. Kdyby měl každý druhý řidičák, tak je to 20 000. I kdyby neměl každý auto, tak dejme tomu, že tady máme 10 000 aut. Respektive řidičů s auty, kteří denně přijedou domů nebo své auto dole před panelákem parkují. Auta mají palivo v nádrži. To se neztrácí během času, tedy pokud nedorazí nějaký zloděj s kanystrem, ale to je jiný příběh.

Sídliště je místem, které není na elektromobilitu připravené

Přenesme se teď k tiskové zprávě největšího autobazaru u nás. Ten řešil, jak výhodné jsou elektromobily pro řidiče rodinných domků. Zmiňovaný text akcentuje fakt, že se elektromobil vyplatí hlavně lidem, kteří mají velký nájezd kilometrů během roku. A to proto, že cena elektromobilu je cca 2x vyšší než pořizovací cena auta se spalovacím motorem ve stejné třídě. Dále se v textu píše, že „nákup elektromobilu není aktuálně nevýhodným krokem. A pro koho? Zejména pro majitele rodinných domů, kteří disponují fotovoltaickými panely s baterií a nabíjejí především přes noc.“ Ano, to má jistě svou logiku.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Karla D.

Ovšem na věc se dá dívat i z druhé stránky, pokud má smysl elektrické auto pro lidi, již mají vlastní dům a panely na střeše, logicky to znamená, že ten samý vůz není vhodný pro lidi, kteří nemají dům a nemají panely na střeše. Mnohdy nemají ani své vlastní parkovací stání. A jsme zpátky na sídlišti Jižního Města. Stručně řečeno, jaké jsou klíčové faktory, proč elektromobily nejsou pro majitele bytů vždy ideální volbou? Stačí jeden.

Tím největším omezení pro majitele bytů je omezený přístup k nabíjecím zařízením. Většina panelových domů nemá a nebude mít dostatečnou infrastrukturu pro instalaci nabíjecí stanice. Bez možnosti nabíjení doma by se majitelé elektromobilů museli spoléhat na veřejné nabíjecí stanice. Kolik jsme říkali, že je aut na sídlišti? Tisíce. Co se tedy stane? Lidé z paneláků nebudou mít čím jezdit.

Deset let uteče jak voda a pak už bude pozdě, auta nebudou

Ono se to může zdát teď jako příliš vzdálená a nereálná budoucnost. Ale stačí se jen pomyslně posunout v čase. Pokud by vše mělo běžet tak, jak si EU přeje, nastane chvíle, kdy budou auta se spalovacími motory zakázaná. Technologie, která by nabíjela elektromobily rychle a masově, neexistuje a nejsou žádné náznaky, že by se to mělo zlepšit. Skutečně se může stát, že ten, kdo si letos udělá řidičák, tak až mu bude třicet let, nebude mít čím jezdit. A pokud ano, tak elektromobil nebude mít kde nabíjet.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Možná je na čase přemýšlet ne o autě jako takovém, ale o balíčku. Pokud chcete auto, kupte si ho i s rodinným domem. Jen tak budete mít zaručeno, že budete mít střechu, na kterou si připevníte solární panely. V extrémním případě se pak může stát, že budou osobní auta, i ta elektrická, prostě zakázaná pro lidi, kteří nebudou mít kompetence se o ně starat. Zvykejte si na heslo: „Bez soláru si nezajezdíš!“

Máte kde nabíjet elektromobil?

Diskuze Vstoupit do diskuze
119 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články