Až Evropská unie zakáže auta se spalovacími motory, plán je jasný. Porsche začne vyrábět obytné přívěsy

Náhradní výrobní program pro automobilku, která vyrábí sedmdesát let jedno a to samé auto. Obytný vůz si pak postaví zhrzený motorista na zahradě.

i Zdroj fotografie: Airstream
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje názor autora.

Časy se mění a svět automobilismu také. Stále více a více se hovoří o zákazu aut se spalovacími motory a nástupu elektromobilů. Bohužel platí staré pořekadlo, že „stokrát nic umořilo vola“ a že „tisíckrát opakována lež se stává pravdou.“ A veřejnost, místo toho, aby vyšla do ulic s hořícími pochodněmi a vyhnala z absurdně přeplácených míst evropské úředníky, kteří stojí za nesmysly o zákazu osobní mobility, vše pomalu přijímá.

Elektromobilita není správná cesta. Neříkejte to nahlas!

A začíná věřit (nebo minimálně akceptovat) nesmysl, že elektromobilita je správnou cestou. Teď se ukazuje, že ne všechny automobilky s elektrifikací souhlasí, nicméně skoro všechny pomalu přestávají vyvíjet nová auta se spalovacími motory a přesedlávají na čistě elektrická auta. To, co je naznačeno v nadpisu, že Porsche ukončí výrobu automobilů a vrhne se na produkci obytných přívěsů, není ničím jiným než spekulací. Anebo spíše zbožným přáním příznivců značky s motory nad zadní nápravou.

iZdroj fotografie: Se souhlasem CarLove autopůjčovna

Představa, že jede 911, a namísto chrchlavého zvuku z plochého šestiválce bzučí, je strašná. A reálná? Ano, jistě, pokud by došlo na to, že od roku 2035 nebude možnost prodávat klasická, ale jen elektrická auta, tak si novou 911 s benzínovým motorem nikdo nekoupí. On si ji nekoupí nikdo, ani pokud by došlo na alternativní řešení, auta se spalovacími motory na syntetická paliva. Říct, že „tankuji benzín“, už prostě nebude možné. Na jednu stranu je to stále asi bližší srdci milovníka aut než elektřina. Ta syntetika.

Trh nemá šanci ukázat, jestli mají elektromobily smysl

Právě Porsche je značkou, která na vývoji syntetických paliv pracuje. Přesto ale některé modelové řady už teď zbavuje spalovacích pohonných jednotek. Boxster/Cayman už budou jen elektrické. Elektrický bude zanedlouho Macan. Bezpochyby i Cayenne. Ve chvíli, kdy by měla být i 911 čistě elektrická, svět se, minimálně jednomu členovi naší redakce, zhroutí. Teď tedy vypadá situace tak, že na jednu stranu automobilky plánují elektrickou budoucnost, nicméně na stranu druhou některé bojují za syntetická paliva.

iZdroj fotografie: Policja Mazowiecka

Porsche je v oblasti syntetických paliv velkým průkopníkem. Ovšem nezatracuje ani elektromobily. Můžeme jen doufat, že se nenaplní ten nejhorší scénář a že spalovací motory ještě nějakou dobu budou v prodeji. I po roce 2023. Jeden by se ale mohl ptát, jestli to má vlastně cenu. Mladá generace auta nemiluje, až na výjimky, a na zdi si plakáty automobilů nelepí tak, jako tomu bylo dřív. Navíc dobrá auta už jsou vyrobena a dají se koupit teď.

Auta už nestojí ani za to, aby si je mladí dávali na zeď

Vyplatí se je kupovat, udržovat, opravovat. A dokud bude benzín (a vlastně i nafta) v prodeji u čerpacích stanic, nadšenecký motorismus nezemře. Proč ta zmínka v titulku o obytných přívěsech? V zásadě asi povzdechnutí, že než jezdit elektrickou 911, tak radši nejezdit vůbec. A ať Porsche místo aut vyrábí něco jiného. Třeba právě obytné přívěsy. Na fotkách je studie, která vznikla pod taktovkou designerského studia Porsche a značkou Airstream.

iZdroj fotografie: Airstream

Airstream vyrábí typické podlouhlé vozy pro bydlení už desítky let. Záležitost se jmenuje Concept Travel Trailer a nevypadá špatně. Zatím existuje pouze ve virtuálním světě a těžko říct, zda někdy vznikne. V návaznosti na předchozí zamyšlení o elektromobilech by ale kritik mohl vznést dotaz, jak daleko s takovým přívěsem řidič dojede.

Obytňák a elektromobil, to nejde moc dohromady

Zapojí-li obytňák za elektromobil, který v ideálních podmínkách najede na nabití nižší stovky kilometrů, na cestu kolem světa to opravdu nebude. Ale na zahradě za domem by se mohl obytný přívěs také pěkně vyjímat. Bude tedy Porsche někdy vyrábět obytné přívěsy? S největší pravděpodobností nebude. Ani teď, ani až/pokud dojde k definitivnímu zákazu aut se spalovacími motory.

iZdroj fotografie: Airstream

Tvrzení v titulku je nadsázka, která má poukázat na to, jak hloupá direktiva EU změní uměle a nepřirozeně stav, který se plynule formoval desítky let. Porsche dlouhé roky vyrábělo minimum modelů. V jednu dobu byla tato automobilka na pokraji krachu a nebýt Cayenne, těžko říct, jak by to s automobilkou dopadlo. Ale Porsche přirozeně rozšířilo modelovou řadu o SUV.

Ne proto, že to někdo nařídil, ale aby vyhovělo poptávce trhu. I teď nabídlo Taycan pro ty, kteří chtějí elektrické auto. Přirozeně, jako reakci na trh. Ale stále vyrábí klasické vozy. I ty trh požaduje, více než kdy jindy. Pokud by v několika letech skončila produkce benzínových 911, trh po nich bude stále lačnit. Přirozeně. Ale zcela nepřirozeně se bude jezdit jen v elektrických autech, která nikam nedojedou.

Co si myslíte o elektrických autech vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
70 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články