Bruselský úředník zase rozhodl a nás čekají nově změny pravidel. Řidičáky skupiny B budou mít jiné parametry, kvůli elektromobilům.
Bylo by to hezké, ale nic není tak, jak by se mohlo zdát. Ale bude to jinak. Nová změna zákona vám umožní řídit auta do 4 250 kilogramů s běžným řidičským průkazem skupiny B. Jistě, zní to skutečně hezky, ale my v redakci AutoŽivě jsme opatrní. Ne vždy to platí, ne vždy to platí hned, ne vždy to vůbec začne platit. Nová pravidla pro těžké elektromobily a obytné vozy u nás ještě neplatí. Byť se chystá významná změna v pravidlech pro řidičské průkazy.
Evroská unie rozhodla a postihne to nás všechny, uvidíte
Nová pravidla umožňují řízení vozidel s celkovou hmotností až 4 250 kilogramů s běžným řidičským průkazem skupiny B. To platí zejména pro těžší vozidla, jako jsou velké elektromobily, dodávky a obytné vozy. Znamená to, že řidiči s nejběžnějším řidičským průkazem budou moci řídit mnohem, mnohem více aut. Podobné předpisy již vstoupily v platnost v zahraničí, nebo vstupují. V už je myslím legální od 1. července 2025 řídit vozidlo s povolenou celkovou hmotností vozidla až 4 250 kilogramů. Dříve byl limit 3 500 kilogramů.
Důvodem změny je především ekologická transformace. Elektrické pohonné jednotky a velké baterie výrazně zvyšují hmotnost. To platí jak pro osobní automobily, tak pro užitková vozidla, jako jsou dodávky. Nová pravidla mají tomuto vývoji vyhovět. Umožňují řemeslníkům a dalším majitelům firem přejít na elektrické dodávky, aniž by museli získat nový řidičský průkaz. Pro soukromé osoby to znamená, že mohou řídit auta včetně velkých elektromobilů a obytných dodávek. Já v tom vidím ještě něco jiného.
Když to nejde přirozenou cestou, pomůže úprava zákona
Jasný důkaz toho, že elektromobily nefungují tak, jak by měly. Jsou těžké, to znamená, že je tam více materiálu, více problémů. Méně ekologie. Jestli mám správné informace, tak nizozemský model je spojen s určitými podmínkami. Řidič nesmí vlastnit řidičský průkaz skupiny B méně než dva roky. Jinak smůla, to je limit, aby mohl řídit těžší vozidla. Cílem pravidel je usnadnit přechod na těžší a ekologičtější vozidla. To jsem jediný, kdo to vnímá? Komu to vadí? Těžší a ekologičtější vozidla, těžší a ekologičtější v jedné větě?!
Klasicky za všechno může politická mašinerie v EU. Evropský parlament schválil celkový rámec před více než rokem. Konečné zavedení ve všech členských státech se ale neočekává dříve než kolem roku 2029. Je tohle pravidlo důvodem k radosti? Nemyslím si. V obecné rovině se pro řidiče nic moc nezmění. Jediné co, ekologičtí fanatici budou moct legálně jezdit se svými obrovskými obludami.
Proč právě rok 2029, proč ne později a nebo naopapk dříve? Je to jednoduché. Směrnice prošla základním a prvním krokem v EU a teď je to na jednotlivých státech. Na zapracování znění směrnice Evropské unie do národních legislativ členských států je určena lhůta. A ta je definována jako 4 roky od chvíle, kdy evropské směrnice vstoupí v platnost. Při schválení v letošním roce 2025 by musela být u nás zavedena nejpozději v roce 2029.