Já jsem vám to říkal, dotykové displeje v autech jsou nebezpečné. Nyní to uznala i Euro NCAP, vrátíme se k fyzickým tlačítkům?

Složitost dotykových displejů s mnohaúrovňovými menu, jimiž je těžké se proklikat k žádoucímu nastavení, není nic proti jejich nebezpečnosti v silničním provozu.

i Zdroj fotografie: S vědomím Yildiz Autos
                   

Je až s podivem, jak některé na první pohled krystalicky jasné a zřejmé věci musí projít snad nějakou svou „životní poutí“, než se ona krystalická zřejmost dostane do těch správných míst. A začnou se dít věci. Jako by to sice všichni věděli a viděli (a my, co s tím denně přicházíme do styku, pochopitelně nejvíc), ale zkrátka některé věci asi musí uzrát. Úplně stejně to je s dotykovými displeji, na nichž většina z nás, kteří je denně používáme, občas nenechá nit suchou. Změna je ale na obzoru. Pojďme se na to podívat společně, nenechte se prosit.

Kamarád v Octavii IV má naprostou pravdu

Je to asi půldruhé hodiny, co jsem vystoupil z jen několik měsíců staré Octavie IV 2.0 TDI, kterou si koupil můj kamarád. Nutno dodat, že na ni dostal údajně „megamegaslevu“, podle jeho vlastních slov, a je z ní nadšený. Z čeho ovšem není nadšený, je infotainment a vůbec celý systém obsluhy skrze dotykový panel nad středním panelem. Ukazoval mi názorně, jak složité je a kolik kliknutí trvá, než se dostane k vypnutí toho či onoho, a kolikrát se zkrátka musí podívat na displej místo na silnici.

iZdroj fotografie: Škoda Auto

„Vždyť je to nesmysl – když tohle samé budu dělat s telefonem, hned mne chytnou a už to pojede. A výrobci sem vlastně dávají totéž v bleděmodrém, a u nich je to v pořádku?!“ Neměl jsem mu na to co říct. Má totiž samozřejmě pravdu. Jsme stejný ročník, oba si tedy moc dobře pamatujeme auta, která nic podobného neměla. Nemluvila na vás, neradila, nenutila proklikávat se deseti úrovněmi menu a podmenu na dotykovém displeji. Zkrátka sloužila, bezpečně vás dovezla z bodu A do bodu B.

Používání dotykového displeje za jízdy zvyšuje rizika

Není náhodou přesně o tom vztah řidiče a jeho automobilu? Proč se nám výrobci snaží neustále vnucovat „jakési počítače namontované do kabiny“, jak to popsal onen můj kamarád? „Proč musím namáhat hlavu a číst popisky na tlačítkovém displeji, abych zjistil, jestli se kliknutím dostanu tam, kam chci, případně jinam? A hlavně: Proč mám tohle dělat za jízdy??? Vysvětlí mi to někdo???“ Neuměl jsem kamarádovi odpovědět, krom toho, že to vidím zcela stejně. Také jsem to nikdy nechápal.

Klasická tlačítka v autech byla stokrát lepší než moderní displeje: Experiment prokázal, že jsou nebezpečené a pomalé

Tedy, chápal jsem to, že pro výrobce je varianta dotykového displeje násobně výhodnější (čtěte: levnější) než sestava tlačítek. Ono udělat upgrade v softwaru auta a změnit ovládání na tlačítkovém panelu je opravdu rozdíl. Přesto se nemohu zbavit dojmu, že v tomto případě byla upřednostněna forma nad funkcí. Stačí na chvíli přesednout do „klasického auta“. Vypadá to však, že se blýská na lepší časy. Pochopil to třeba Volkswagen, jenž vrací tlačítka na volant namísto dotykových plošek.

Specialisté v Euro NCAP si myslí to stejné. Konečně

Ostatně, psali jsme o tom nejednou. A najednou, světe div se, na to přichází i jiní. Třeba taková agentura Euro NCAP. Jak totiž uvádí mj. automagazín Automotive News, evropský program hodnocení nových vozů (Euro NCAP) ztíží výrobcům automobilů získat maximální pětihvězdičkové hodnocení bezpečnosti, pokud jejich vozidla budou od roku 2025 používat infotainment pouze s dotykovou obrazovkou. To je závěr z prohlášení vedoucího pracovníka Euro NCAP.

A hleďme je, chytrolíny. I hlavám pomazaným v Euro NCAP konečně došlo, jaké představují touch screeny bezpečnostní riziko. Ale že to trvalo.

Jsou hvězdičky z crash testů Euro NCAP opravdu směroplatné?

„Nadužívání dotykových obrazovek je celoodvětvový problém, protože téměř každý výrobce vozidel přesouvá klíčové ovládací prvky na centrální dotykové obrazovky, což nutí řidiče, aby spustili oči z vozovky, a zvyšuje riziko nehod způsobených rozptýlenou pozorností. Nové testy Euro NCAP, které se mají uskutečnit v roce 2026, podpoří výrobce, aby používali samostatné fyzické ovládací prvky pro základní funkce intuitivním způsobem, což omezí čas strávený nesoustředěním se na vozovku, a tím podpoří bezpečnější řízení,“ řekl Matthew Avery, ředitel strategického rozvoje Euro NCAP v rozhovor pro britský deník The Times.

S ovládáním pouze na „monitoru“ nezískáte pět hvězdiček v testu

Parametry a další podmínky zatím nejsou k dispozici. Technický ředitel Euro NCAP Richard Schram však odhaluje, že by to mohlo „zahrnout 5 ze 100 bodů v rámci Bezpečné jízdy, aby přimělo výrobce k intuitivnímu a snadno použitelnému ovládání vozidla. V budoucích protokolech se může zvýšit důležitost v ratingovém schématu,“ řekl Schram britskému motoristickému magazínu AutoExpress. No vida, že to nakonec jde.

Jak to vnímáte vy, souhlasíte s přesunem základních ovládacích prvků zpět na fyzická tlačítka? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Máte raději dotykové displeje, nebo tlačítka?

Diskuze Vstoupit do diskuze
136 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články