Čínské elektromobily mají problém. Jejich baterie nebudou fungovat tak, jako novinka revolučně vymyšlená v Evropě

Zbavit se závislosti na čínských bateriích je jedním z hlavních cílů všech, kteří se v evropské výrobě automobilů pohybují. S novým objevem se zdá, že by to konečně mohlo vyjít.

i Zdroj fotografie: Northvolt
i Zdroj fotografie: Northvolt
i Zdroj fotografie: Northvolt
i Zdroj fotografie: Northvolt
i Zdroj fotografie: Northvolt
i Zdroj fotografie: Northvolt
i Zdroj fotografie: Northvolt
i Zdroj fotografie: Northvolt
i Zdroj fotografie: Northvolt
i Zdroj fotografie: Northvolt
Dalších 6 fotografií
Dalších 6 fotografií
                   

Závislost na Číně a její produkci je při výrobě elektromobilů opravdu poměrně zásadní. Čína velmi dobře již před lety pochopila, že zcela nejoptimálnější bude podchytit celý řetězec výroby baterií, od těžby surovin až po jejich finální výrobu. Zajistila si (čtěte: koupila) naleziště vzácných kovů například v Africe, mnoho dalších pak leží přímo v Číně. Vznikl tak monopol na dodávky baterií a firmy jako BYD nebo CATL drží „v kleštích“ ostatní výrobce elektromobilů. Evropa ale učinila první krok k nezávislosti – pojďme se na něj společně podívat.

Nezávislost na Číně jako hnací motor při vývoji

A možná bych tady mohl parafrázovat slova Neila Armstronga při jeho výstupu na Měsíc z lunárního modulu Apollo: „Jde o malý krok pro člověka, ale velký krok pro lidstvo“. V tomto případě je to velmi podobné: jde o podobně malý krok pro výrobce, ale (doufejme) velký krok pro Evropu. Spojením švédského Volva se společností Northvolt totiž vzniká závod, který by se měl stát citelnou konkurencí právě pro čínské výrobce. Ba co víc, zajistit nezávislost na dodávkách baterií z Číny.

Tohle přesně nás čeká: Čína porazila celý svět v oblasti elektromobilů, Evropa je v ohrožení

Co je tak trochu pikantní na celé věci je to, co naši pozorní čtenáři již tuší: Volvo patří čínskému kolosu Geely, a zajišťuje si tedy „nezávislost samo na sobě“. Jak ale prohlásili oba manažeři zmíněných firem, ve spojení je něco víc, než jen technologie a výhodnost vzájemných synergií: „Naše partnerství s bateriovými články se společností Northvolt je klíčem k našim strategickým ambicím v oblasti elektrifikace,“ řekl Håkan Samuelsson, generální ředitel Volvo Cars. 

Revoluční technologie je bezpečnější a levnější než Li-Ion

„Založení této gigatovárny v Göteborgu je rozhodujícím krokem, jak pokračovat v transformaci jednoho z nejdynamičtějších automobilových regionů na světě. A stát se předním globálním dodavatelem udržitelných baterií,“ řekl Peter Carlsson, spoluzakladatel a generální ředitel společnosti Northvolt. Ta se přitom zaměřuje na sodíko-iontové baterie, které jsou primárně určené pro skladování energie, ale Northvolt momentálně intenzivně pracuje na jejich uplatnění v automobilovém průmyslu.

iZdroj fotografie: Northvolt

„Sodíko-iontová technologie není žádnou přelomovou novinkou. I tak se ale domníváme, že naše baterie přináší zásadní průlom. Jde o první podobný výrobek, který se obejde bez niklu, kobaltu, grafitu nebo lithia. Do budoucna může odbourat současnou evropskou závislost na některých částech světa, a to včetně Číny,“ uvedl viceprezident společnosti Norhvolt pro strategii a udržitelnost Patrik Andreasson. A co víc, tato technologie je násobně bezpečnější než stávající Li-Ion baterie, vyráběné v Číně.

Možnost vyrábět kdekoli a bez těžby drahých kovů

Jak navíc uvádí britský The Guardian, kromě toho lze tuto technologii vyrábět s materiály z místních zdrojů, což poskytuje celkem zásadní výhodu pro vývoj nových regionálních výrobních kapacit baterií, zcela nezávislých na tradičních „gigafactory“ a výrobních řetězcích baterií. A to je další z klíčových parametrů nové baterie – možnost vyrábět ji kdekoli a přestat u toho těžit drahé a vzácné kovy. Nezbývá, než Volvu a Northvoltu držet palce. Třeba právě tohle bude cesta, jak elektromobilitu dostat mezi běžné uživatele automobilů.

Jak to vidíte vy, má podle vás nová technologie naději na úspěch? Když ji věří i Volvo? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme

Galerie

Dalších 6 fotografií
Dalších 6 fotografií
Diskuze Vstoupit do diskuze
132 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články