EU zakáže opravovat auta starší 15 let: Známe datum. Odevzdáte svůj vůz a začnete „dobrovolně“ jezdit MHD?

Co je staré, patří do šrotu a aut se to týká především, jezdit se bude od teď pouze novými elektromobily? To snad ne.

i Zdroj fotografie: Jiří Erben / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Nedávno proběhla médii zpráva, která naznačovala možný zákaz provozu a oprav automobilů starších 15 let. Mělo to být z důvodu ekologických požadavků. Situace je ale pravděpodobně odlišná od toho, co tyto zprávy předpovídají. Víme, že EU a její orgány nepřináší nikdy nic dobrého. Jak to tedy vypadá s tímto velmi citlivým tématem? Skutečně přijdou lidé o svá starší auta? Podle nedávného mediálního rozruchu by se to mohlo zdát reálné.

Kdo má starší auto, bude mít zákaz od EU a odevzdá ho?

Evropská komise nedávno navrhla legislativní úpravu s cílem snížit ekologickou stopu automobilového průmyslu. A zároveň posílit kontrolu nad trhem s ojetými vozy. Tento návrh má klíčový vliv na rozlišení mezi skutečně použitelnými ojetinami a vraky, jež dosáhly konce své životnosti. Na první pohled nelogické rozhodnutí má určitou logickou oporu v tom, že by mělo jít o zlepšení ekologie. A o boj s bazárníky, kteří z vraků dělají auta na první pohled bezvadná, a ohrožují tak zdraví a životy běžných lidí.

iZdroj fotografie: S vědomím Bearded Explorer

Jde o návrh nařízení Evropského parlamentu a rady o „požadavcích na oběhovost projektů vozidel a o nakládání s vozidly s ukončenou životností“ (2023/0284). Ten vyšel tiskem 13. července loňského roku. A ano, je pravda, že v řadě zemí Evropy vyděsil majitele starších aut. Hlavně těch starších. Jak k tomu přijdou majitelé aut, když třeba majitelé elektrospotřebičů mají mít nově právo na opravu svého majetku, ale auto má jít rovnou do šrotu?

Evropská komise zveřejnila nejnebezpečnější smrtelné silnice, Česko se umístilo nad průměrem

Jedním z hlavních problémů, který nová legislativa řeší, je rozšířený podvod s prodejem aut na konci životního cyklu. To podle EU vede k plýtvání cennými surovinami a k podvodům s ojetinami. Návrh má přinášet jasnější definici toho, co je považováno za ojeté vozidlo a co za vozidlo na konci své životnosti. Tak, aby úřady mohly efektivněji provádět inspekce a zabránit nelegálním praktikám.

Běžní řidiči se začali obávat o svá starší auta a pocit svobody

Podle komise jsou vozidla považována za „stará“ v případě, že jsou rozřezána, zcela spálena nebo pokud jsou považována za „neopravitelná“. Opatření tedy není „snad“ zaměřeno na majitele starých aut, kteří je chtějí opravit. Ale na nelegální prodejce starých vozidel, již dělají z vraků „voňavky“. Předtím než tento návrh vstoupí v platnost, musí být schválen Evropskou radou a Evropským parlamentem.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

To může trvat měsíce, nebo dokonce roky. Tento proces také může vést k dalším úpravám návrhu. Takže datum, od kdy to začne platit, není zatím vůbec známé. Bát se tedy v tuto chvíli, že by člověk přišel o své auto, není na místě. Ovšem u Evropské unie jeden nikdy neví a nevyzpytatelnost při uvádění absurdit v platnost není neobvyklá. Tak se uvidí. V nejbližších letech ale o svá starší auta nikdo nepřijde, tak žádné obavy.

Souhlasíte se zakázem starých aut?

Diskuze Vstoupit do diskuze
91 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články