Ekologický poplatek, daň za staré auto, říkat se tomu dá různými způsoby. Faktem je, že jde jen o to, aby občané platili a platili.
Všude je něco. Každá země má svého politika, který se chová jako když uděláte kozla zahradníkem. V Polsku je to třeba Mateusz Morawiecki. Politik, za kterým je jedno zjevné a nepopulární rozhodnutí. Týká se to automobilů, aby bylo jasno, nesklouzl jsem mimo svůj obor. Jsme stále v redakci AutoŽivě a řešíme auta. U severních sousedů padlo nové rozhodnutí týkající se daně z motorových vozidel.
Kdo je chudý a chce levné a staré auto, zaplatí vysokou daň
Přináší změny, které mohou řadu řidičů zaskočit. V posledních měsících se v odborných kruzích i mezi běžnými motoristy živě diskutovalo o tom, jakým směrem se bude daňová politika v oblasti automobilů ubírat. Otázky padaly především na to, zda stát přistoupí k dalšímu zpřísnění. Nebo naopak zvolí cestu úlev a podpory pro určité skupiny vozidel. Nyní je jasno a konkrétní parametry nové úpravy jsou na stole. Platí verze číslo jedna. Opatření vzniklo s cílem zastavit dovoz automobilů vyrobených v letech 1993 až 2005. Nesmysl.
Dvacet let stará auta nutně nemusejí být špatná. Nebo se pletu? Budu moc rád za vaše vyjádření v komentářích dole pod článkem. Tak tedy, abych to shrnul. Plánovaný poplatek a daň budou vycházet z emisí CO2 nebo Nox. Jejich výše bude záviset na úrovni škodlivých emisí z daného vozidla. Jinak řečeno platí doktrína, že kdo více znečišťuje, více zaplatí. Úprava má za cíl také motivovat řidiče k pořizování ekologičtějších vozidel. Zároveň reflektuje snahu státu snižovat emise skleníkových plynů v souladu s evropskými závazky. To chápu.
Stát mluví o ekologii, těší se ale na příjmy do státní kasy
Stát si od změny ale jistě také slibuje vyšší příjmy do rozpočtu. Maskované „pozitivním dopadem na strukturu vozového parku a snížení emisí“. Je to zřejmá snaha připravit lidi o auta. Daň z vlastnictví naftového nebo benzínového vozu a daň z registrace automobilu? To je drsné řešení, které navrhla a následně schválila předchozí vláda strany Právo a spravedlnost (PiS) vedená právě Mateuszem Morawieckim. V rámci tamního Národního plánu obnovy. To vyvolalo mezi řidiči pobouření a já to samozřejmě chápu.
Na druhou stranu souhlasím se starostí o životní prostředí. Nechci dýchat škodlivé spodiny. Ale myslím si, že je třeba začít jinde, a ne u osobních aut. Jenže právě občané jsou všude po světě tou nejsnáze manipulovatelnou oblastí. Je tady ale Donald Tusk jako současný premiér. Který říká něco jiného než Mateusz Morawiecki. „Budeme o tom i nadále diskutovat s Evropskou komisí, ale po závěrečné diskusi s ministryní Katarzynou Pełczyńskou-Nałęcz jsme se rozhodli opustit takzvanou Morawieckého daň,“ uvedl.
Současná politická garnitura mluví trochu jinou řečí
„Jde o tu nechvalně známou daň z registrace automobilu, nejlevnějšího auta, které si mohli dovolit lidé s nižšími příjmy,“ upřesnil Tusk. Podle premiéra by tato daň znamenala, že registrační poplatek by byl u starších aut vyšší. „Čím levnější auto si koupíte, například diesel s dlouhou životností, tím vyšší registrační poplatek budete muset zaplatit. Je těžké souhlasit s tím, že ti, kteří vydělávají nejméně, by měli být finančně zodpovědní za boj proti změně klimatu,“ uvedl Donald Tusk. Tak já tomu nerozumím.
Každopádně daň za stará auta není ničím novým určitě ně pro nás. Platíme ji, při převodu auta. Jistě, to jsou ty známé ekologické poplatky. Ekologická daň je zákonem stanovený poplatek vybíraný při převodu vozidla. Souvisí s emisemi. Poplatek je u každého vozidla registrovaného v ČR vybírán jen jednou, a to u vozidel splňující emisní třídy do EURO 2. Za vozidla emisních tříd EURO 3 a vyšších se daň neplatí. Jinak nejvíce je 10 000 Kč za Euro 0, za Euro 1 se platí 5 000 Kč a za Euro 2 se platí 3 000 Kč. Tak na co si ti Poláci vlastně stěžují?