Máte řidičské IQ vyšší než 105? Pokud správně vyřešíte test s dvojitou křižovatkou, tak ano

Dvě křižovatky v jedné, dvojitá přednost zprava a řidiči jsou zmatení. Zbytečná nehodovost vychází jen z panického chování.

i Zdroj fotografie: AutoŽivě
                   

Některé křižovatky jsou relativně jednoduché tím, jak jsou konstruované, a přesto mohou působit řadu problémů a potíží. Typickými jsou křížení ve tvaru písmene T nebo písmene Y. Zejména pokud nejsou značeny svislým dopravním značením, pak řidiči netuší, tápou. A bohužel velmi často způsobují dopravní nehody a bourají. Na opačném spektru jsou pak dopravní situace s velmi komplikovanými křižovatkami, nebo dokonce s kombinacemi po sobě jdoucích křižovatek.

Dvojitá křižovatka může řidiče děsit, ovšem zcela zbytečně

Nákres zobrazuje jakousi dvojitou křižovatku. Hned v úvodu je patrné, že centrálně zakreslená komunikace je větší a širší než na ni kolmé silnice. A přesto se nejedná o hlavní silnici. To je velmi častý prohřešek řidičů, nejenom těch začínajících. Motoristé podléhají dojmu a myslí si, že větší znamená hlavní. To je velká chyba. Platí to, co říká dopravní značení. Pak je třeba ignorovat rozměry jednotlivých ramen křižovatky a jet „podle značek.“

iZdroj fotografie: Unsplash

Nebo dopravní značení chybí, v tom případě je povinností řidičů respektovat pravidlo pravé ruky. Respektive přednosti zprava. Ta je jasně upravena zákonem č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích (ve znění pozdějších předpisů), kde v ustanovení § 22 odst. 2. je uvedeno, že nevyplývá-li přednost v jízdě z ustanovení odstavce 1 (křižovatka je označena dopravním značením), musí dát řidič přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím zprava nebo organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty přicházejícím zprava. To však není případ, který je zde v článku vyobrazen.

Křižovatka pouze s jedním autem. Přesto 92 % řidičů neví, jak se zachovat. Je to chyták

Na jednu centrální komunikaci navazují další dvě, respektive ji protínají velmi blízko za sebou. Otázkou pak je, jak se zachová řidič modrého auta. Musí dát přednost červenému vozu? Musí dát přednost i fialovému vozu? Ano i ne. Velkou křižovatku lze rozdělit na dvě menší. Nejprve situace s červeným autem. Řidič modrého automobilu má před sebou značku Dej přednost v jízdě! se systémovým označením č. P4.

Značka Dej přednost v jízdě! platí v jedné i druhé situaci

Tato značka označuje vedlejší pozemní komunikaci; této značky se může užít i uvnitř větší nebo složitější křižovatky nebo na místě, kde se řidiči přikazuje, opakuje nebo zdůrazňuje povinnost dát přednost v jízdě. Jinak řečeno, řidič v modrém autě se blíží ke křížení. Vidí červený automobil. Dá mu přednost a pokračuje dál. Na dalším křížení je ta samá situace. Řidič modrého auta má povinnost dát přednost fialovému autu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Nicméně v reálu by to bylo jinak. Pokud jsou červené i fialové auto na hranici křižovatek zároveň, fialové auto projede s největší pravděpodobností křižovatku daleko před tím, že se řidič modrého auta přiblíží. De facto červené i fialové auto pojedou zřejmě zároveň. Nicméně pokud by z nějakého důvodu projelo modré auto první křižovatkou a dojelo k další značce a fialový vůz tam stále byl, musí mu „modrý“ řidič dát přednost v jízdě.

Zvládnete dvojitou křižovatku?

Zdroj: Policie ČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
135 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb.cz a Garaz.cz. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články