Nová Škoda Fabia za 7 milionů nabídne mnohem víc, než budete schopni využít. Do kapsy strčí s přehledem Passat i Superb

Přes některé modelové či technické přehmaty se naší Škodě nedá upřít mimořádný vztah k motorsportu. A jeden z ikonických vozů, jenž psal jeho historii, je právě na prodej.

i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
Dalších 19 fotografií
Dalších 19 fotografií
                   

Když se podíváte na úvodní fotografii k tomuto článku a v žilách vám proudí alespoň trochu vysokooktanového benzínu, musí vás zákonitě zasvrbět prsty a přepadnout touha alespoň jednou v životě zkusit řídit takovýto speciál a zažít to, co zažívali a zažívají pánové Röhrl, Vatanen, Loeb, Ogier nebo Mikkola. Zkusit, jaké to je řítit se absurdně velkými rychlostmi lesem při R.A.C. Rallye, krotit smyky na sněhových pláních ve Švédsku nebo vířit mračna prachu na šotolině v San Remu. Teď máte tu možnost. Pojďme se v tom svézt společně.

Škoda Auto je značka s fantastickou sportovní historií

Naše největší domácí automobilka je svými sportovními aktivitami více než proslulá. Desítky let sportovních úspěchů a ikonických modelů ji řadí zcela právem mezi takové sportovní velikány, jakými jsou například Alfa Romeo, Lancia nebo Peugeot. A to jak na silnici, tak i v soutěžích. Před několika lety zrekonstruovaná Škoda 1100 OHC jen dokazuje, jak nádherná (a patřičně rychlá) auta dokázali „Škodováci“ postavit. Ostatně právě z této Škody 1100 byl při své návštěvě Prahy unešený i tým Grand Tour s Jeremy Clarksonem v čele.

Malé „kupátko“ dokázalo prohnat násobně výkonnější vozy

A úspěchy ve světových rallye pak můžeme považovat za důkaz, že při opravdu „srdcařském“ přístupu, nadšení a brilantní pilotáži vozů mohou uspět i týmy, které svého času pracovaly se zlomky rozpočtu ostatních stájí a dolovaly každý kilowatt výkonu navíc (Škoda 130 RS: až 103 kW) z maloobjemových motorů Škody. Jinak se nedá vysvětlit vítězství dvojice Blahna/Hlávka právě se Škodou 130 RS ve své třídě na Rallye Monte Carlo 1977, když celkově dojeli dvanáctí.

Dvanáctí!!! Mezi všemi těmi Lanciemi Stratos, Porsche 911 nebo „Alpinkami“ A310 V6 s motory minimálně dvakrát, spíše třikrát silnějšími skončit na dvanáctém místě je podobné, jako kdyby dnes aktuální Fabia Rally 2 „zametla“ s veškerou konkurencí a byla stabilně v každém podniku „na bedně“. Podobně to měl i nástupce půvabného kupé: Škoda 130 LR,  se kterou se v roce 1986 posádka Křeček–Motl umístila 6. absolutně v extra náročné Rallye San Remo. Mimochodem, první tři místa obsadila „bestie“ Lancia Delta S4. Pohon všech kol a (minimálně) 450 koní. To asi nepotřebuje komentář.

Nová doba – Fabia WRC se dokázala postavit nejlepším

Není tedy divu, že i v novodobé historii chtěla Škoda na tyto fenomenální okamžiky navázat. A malá Fabia první generace se na přestavbu dle tehdejších pravidel pro WRC přímo nabízela. Na tiskové konferenci před startem Rallye Monte Carlo 2003 se fanoušci konečně dočkali – tým ŠKODA MOTORSPORT oficiálně potvrdil vývoj nového vozu a začátkem března 2003 byla v Ženevě ŠKODA FABIA WRC poprvé představena světové veřejnosti.

iZdroj fotografie: Škoda Auto

Soutěžní automobil vznikl na základech sériového vozu ŠKODA FABIA RS první generace, tedy pětidveřového hatchbacku s naftovým motorem TDI o výkonu 130 koňských sil, kterého se muselo vyrobit 2 500 kusů pro splnění homologace závodního speciálu. Mimochodem, k jeho vzniku se váže perlička: Fabia RS TDI má speciální, přesně o 42 mm delší nárazník, který zajistil délku přes 4 metry, jakou měla právě Fabia WRC. Psali jsme o tom mimo jiné tady:

Škoda Fabia RS TDI vypadá famózně. Unikát v celosvětovém měřítku opět zamířil do prodeje

Pohon všech kol, 300 koní a 600 Nm: nejvýkonnější Fabia se právě narodila

Na rozdíl od sériového vozu Fabia WRC s ohledem na tehdejší pravidla kategorie využila vodou chlazený přeplňovaný benzinový čtyřválec o objemu dvou litrů, naladěný na výkon 221 kW (300 k) a točivý moment 600 Nm. Spárován byl se šestistupňovou sekvenční převodovkou, přenášející sílu agregátu na všechna čtyři kola prostřednictvím tří aktivních diferenciálů. Vpředu i vzadu byly vzpěry McPherson, o zastavení se staraly kotoučové brzdy na všech kolech.

Vůz ŠKODA FABIA WRC se prvního ostrého nasazení dočkal v soutěži mistrovství světa Rallye Deutschland 2003, kterou vzápětí následovala náročná Finská rallye. Za volant přitom vedle Auriola, Gardemeistera či Schwarze usedala taková jezdecká esa jako Jani Paasonen, Roman Kresta nebo Colin McRae. Právě legendární „létající Skot“ sahal během Australské rallye 2005 po historickém druhém místě, nakonec jej však odstavila nezaviněná diskvalifikace.

Z 24 vyrobených kusů je jeden na prodej. Exkluzivita par excellence!

Celkem bylo vyrobeno 24 exemplářů. A jeden z nich, s „asfaltovou specifikací“, je momentálně na prodej. Zúčastnil se mj. San Remo Rallye 2003, kde skončil celkově na 12. pozici. Je to také zřejmě nejlépe vypadající specifikace tohoto vozu. Jeho vyvolávací cena ve Velké Británii je 240 000 liber, tedy citelně přes 6 milionů korun, a do aukce Race Retro Competition půjde 23. února 2024. A dá se čekat, že ani 7 milionů stačit nebude. Jinými slovy: solventní klienti mají šanci získat zcela unikátní, ikonický vůz, jenž psal novodobou historii Škody Motorsport. Přidali byste se do aukce, mít volných 7 milionů? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Galerie

Dalších 19 fotografií
Dalších 19 fotografií

Koupili byste si ji?

Diskuze Vstoupit do diskuze
97 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články