Faktory ovlivňující chování na silnicích. Řidiči jsou stále více ve stresu, tvrdí vědci | AutoŽivě

Faktory ovlivňující chování na silnicích. Řidiči jsou stále více ve stresu, tvrdí vědci

i Zdroj fotografie: Pixabay.com

V dnešní době obnáší řízení automobilu více než jen prosté ovládání auta a přemisťování z bodu A do bodu B. Míra stresu řidičů se za posledních pět let dramaticky zvýšila, uvádí studie Clever Shuttle, dceřiné společnosti Deutsche Bahn. 93 % respondentů si stěžuje na enormní stres, který zažívají při řízení, ve srovnání s 64 % dříve. V podmínkách přetížené dopravy se stresové situace na silnici odehrávají stále častěji.

Jaké jsou faktory ovlivňující lidi za volantem, které způsobují emoční stres?

Dr. Wolfgang Fastenmeier, psycholog z Institutu pro studium lidského chování v životním prostředí v Mnichově, vysvětluje, že existuje mnoho ovlivňujících faktorů, protože řidič musí neustále předvídat, co se kolem něj děje, a uvědomovat si možná nebezpečí.

Jak silný je stres, závisí na situaci na silnici, trase, značkách, chování ostatních účastníků silničního provozu, plynulosti provozu. Řidič to vše interpretuje a hodnotí na základě svých zkušeností z podobných situací a poté určitým způsobem reaguje.

Fastenmeier říká, že složitá městská dopravní trasa s mnoha křižovatkami, úzkými uličkami, zaparkovanými auty, chodci a cyklisty vyžaduje úplně jinou koncentraci než průjezdná dálnice s přehlednými značkamii.

Zdroj fotografie: Pixabay

Jak intenzivně bude ten či onen scénář prožíván, závisí také na tom, kdy a s kým takové podmínky platí. Vědec uvádí příklad vlivu příslušných osobních pocitů: je mnohem snazší přijmout stresující situaci na pohodovém víkendovém výletu než na cestě do kanceláře, kde bude váš stres znásoben při řešení pracovních problémů.

Studie, která zahrnovala skupinu dobrovolníků různého věku a řidičských dovedností, kteří absolvovali 400 hodin řízení na speciálním simulátoru, ukázala, že čím více zkušeností, tím lépe: zkušený řidič se obvykle naučil zvládat obtížné situace bez zbytečného stresu.

Na druhé straně důvody, jako je nedostatek času, pláč dětí dna zadních sedadlech nebo hádka s partnerem před zahájením cesty, mohou být katalyzátorem stresující situace. Například auto, které se pomalu pohybuje před řidičem, se náhle stává velmi nepříjemným, zatímco za jiných okolností by takové negativní reakce nezpůsobilo.

Správně sezení za volantem pomáhá snižovat stres

Poloha posezu řidiče, který řídí auto mnoho hodin, si také vybírá svou daň. Dr. James Levine, vedoucí projektu řešení obezity na klinice Mayo na Arizonské univerzitě, citoval svůj výzkum slovy: „Dlouhé sezení je nebezpečnější než kouření, zabíjí více lidí než HIV a je nebezpečnější než seskoky s padákem.“

Zdroj fotografie: Pixabay

Aby se uvolnilo napětí za volantem, odborníci doporučují najít v automobilu pohodlnou polohu těla, které nejlépe dosáhnete u sedadel s více nastaveními. To významně snižuje fyzické napětí a tím částečně pomáhá ulehčit hlavě.

Lze poznat stres podle výrazu obličeje?

Mimochodem, také vyvstala otázka, zda výraz na tváři řidiče mluví o jeho odolnosti vůči stresu. Mohly by budoucí asistenční systémy měřit lidské emoce, nejen ospalost?

V experimentu na řidičském simulátoru vědci sledovali, které situace a jak ovlivňují emoce řidiče. Ukázalo se, že výraz na tvářích lidí za volantem je méně emotivní, než se očekávalo, pokud řidič řídí sám.

I s emocí strachu nebo radosti zůstává osamělý řidič s neutrálním a soustředěným výrazem. Pokud jsou ovšem v autě další lidé, jeho emoce se stanou výraznějšími a technologie kamery rozpozná stres. Potom nastupují vibrace volantu nebo světelný signál, který připomíná řidič, že by se měl soustředit na provoz kolem sebe..

Co jiného můžete udělat pro snížení stresu ve vašem autě?

Nedávná studie na státní univerzitě v Sao Paulu v Brazílii ukázala, že správná hudba může neutralizovat atmosféru v autě. Fastenmeier má ale jiný názor: „Samotná dopravní situace nabízí největší potenciál pro snížení zbytečného stresu pro účastníky silničního provozu.“

V ideálním případě podle vědců může správná organizace provozu, intuitivní a srozumitelné značky, logické značení a rychlostní limity snížit úroveň stresu při řízení o 60 %.

137 lidí právě čte
Zobrazit další články
Co si myslíte o článku?
4/5 (80%) 105 hlasů
Nahlásit chybu