Ferrari za cenu Škody pobláznilo zemi. Čínská automobilka dokázala nemožné, objednávky se jen hrnou

i Zdroj fotografie: Tycho de Feijter / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Nerad se opakuji, ale nemohu zkrátka jinak. Jakkoli jsem něco podobného konstatoval již minimálně pětkrát. Pokud ne vícekrát. Dnešní doba je mimořádná v tom, že se vám mohou snadno přihodit věci, které byly ještě před několika lety zcela nemyslitelné. Před desítkami let pak již zcela a naprosto nereálné. Mění se role v automobilovém průmyslu, mění se to, co je za vcelku rozumné peníze k mání. Auto s výkony Ferrari za peníze Škody? Nenechte se prosit, tohle je opravdu zajímavé.

Výkony z říše supersportů dostupné (v zásadě) pro kohokoli

Ještě nedávno měly totiž mnohé věci svůj „řád a zasedací pořádek“, generace motoristů je tak brala a nikoho nenapadlo uvažovat, že by to celé mohlo být třeba jinak. Kdo chtěl „sporťák“ se zrychlením na sto kilometrů jen pár sekund, musel zamířit k dealerům Porsche, Ferrari, Lamborghini a dalším elitám. A kromě skvělého „osobnostního profilu“ (Ferrari neprodá jen tak někomu) mít pochopitelně i patřičně naditou peněženku, tyto vozy nebyly zdaleka pro každého.

Proč je policejní Ferrari 458 blbost roku: Mimo bourání do svodidel a spotřeby 20 l/100 km spolkne miliony Kč

iZdroj fotografie: Tycho de Feijter / Creative Commons / CC-BY-SA

A dodnes nejsou. Jenže doba se změnila. Dynamické verze elektromobilů „na steroidech“ svými výkony hravě konkurují kdysi i dnes velmi drahým supersportům, na rozdíl od nich jsou však dostupné v zásadě pro kohokoli a na jejich pořízení nemusíte vykrást banku nebo dědit po strýčkovi z Ameriky. A co je na tom celém ještě mimořádně zábavné: podobné vozy vyrábí i firmy, do nichž byste to zřejmě nikdy neřekli.

Původně levnější telefony, dnes výkony Taycanu

Jako třeba čínská společnost Xiaomi, která se proslavila spíše jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky. Ta vyrábí svůj první elektromobil Xiaomi SU7 (mimochodem za prvních 24 hodin si model SU7 v domovské Číně objednalo přesně 88 898 zájemců, doslova pobláznil celou zemi). Zakladatel a generální ředitel společnosti Lei Jun má v této souvislosti poměrně ambiciózní vizi, podle níž by se elektromobily od Xiaomi v příštích dvou desetiletích měly stát vážným konkurentem renomovaných automobilových gigantů, jako je Tesla a Porsche.

Proč Číňané nikdy nevyrobí Porsche 911, ale elektromobily mají lepší než Tesla. A převálcují s nimi Evropu i Česko

iZdroj fotografie: Tycho de Feijter / Creative Commons / CC-BY-SA

Parametry nového modelu jej k tomu nicméně opravňují, posuďte sami: Verze SU7 Max má dvojici elektromotorů, pohon všech kol, 673 koní a točivý moment 838 Nm. Soupeř pro Taycan? O tom asi není pochyb. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 2,78 sekundy a maximální rychlost 265 km/h. A ještě lepší inspirace z vyhlášených brzdných schopností Porsche: i tady je schopen zastavit se z rychlosti 100 km/h na vzdálenosti pouhých 33,3 metru. Auto z mobilu? V tom případě poprosím o jeden takový mobil.

Nové elektromotory: až 578 kW / 635 Nm

SU7 je osazeno novými elektromotory řady HyperEngine s jmenovitými otáčkami 21 000 ot./min a výkony 210 kW / 400 Nm a 294 kW / 500 Nm v silnější verzi. Ještě zajímavější je V8s schopný se točit rychlostí 27 200 ot./min a mající parametry 578 kW / 635 Nm. Pro jeho konstrukci je použito ultrapevného plechu z vrstvené křemíkové oceli, v níž každá vrstva má specifické vlastnosti a pomáhá odvodu tepla. Stator je chlazen dvojitým olejovým okruhem s účinkem až 20 °C. Rotor pak ochlazuje patentovaný okruh ve tvaru S s účinkem až 30 °C.

Je to podvod? Elektromobil má pod kapotou ve skutečnosti spalovací motor, řada kupujících o tom nemá ani páru

iZdroj fotografie: Xiaomi

Unikátní, jednolitá konstrukce zadní části podlahy

Technologickým unikátem je i zadní část podlahy včetně podběhů, vylisovaná jako jeden velký výlisek z patentované Xiaomi slitiny Titans Metal. Kvůli tomuto výlisku Xiaomi dokonce zkonstruoval vlastní gigantický lis pro formování za tepla Xiaomi Die-Cast T9100. Ten v současné době překonává i Giga Press od Tesly. A je s hmotností 1 050 tun, zastavěnou plochou 840 m² a vyvinutým tlakem 9 100 tun nejvýkonnějším na světě.

Obrat o 180 stupňů. Evropská unie zakázala prodej elektromobilu. Rozhodnutí platí i na území Česka

iZdroj fotografie: Xiaomi

Inspirace v designu u Porsche a ceny na úrovni Škody

SU7 s mírami 4 997 x 1 447 x 1 963 milimetrů nabízí zavazadlový prostor slušných 517 litrů, vpředu je pak „trunk“ o objemu 105 litrů na kabely a drobnější zavazadla. Vnitřní prostornost šéf Xiaomi Lei Jun přirovnával k BMW řady 5 a zdůraznil, že se jedná o vůz vyšší třídy, než je populární Tesla Model 3. Což je popravdě patrné na první pohled, SU7 na malý (a základní) model věru nevypadá. Nezpochybnitelná inspirace ze strany Porsche je v designu mimochodem opravdu zřejmá.

185 tisíc Kč? No nekupte ho. Převratné české SUV s megaúsporným motorem a spotřebou 1,5 l/100 km

iZdroj fotografie: Xiaomi

Výrobu vozu bude provádět závod automobilky BYD v Pekingu, který má roční kapacitu až 200 000 vozů. Během představení nového vozu představitel společnosti Xiaomi Lei Jun zároveň oznámil plán společnosti stát se během 15 až 20 let jednou z pěti největších automobilek na světě. Něco mi říká, že by se nemusel úplně mýlit. Za cenu v Číně od 29 867 dolarů, což je zhruba 660 tisíc korun, má k tomu našlápnuto velmi dobře. Co myslíte, porazí jednou opravdu Xiaomi Porsche?

Kolik by muselo stát v Čechách, abyste „do něj šli“?

Diskuze Vstoupit do diskuze
147 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články