Exkluzivně: Redaktor AutoŽivě navrhl nový Fiat 126 Maluch. Původní design od automobilky „neprošel“. Vydělá na tom miliony Kč?

Desítky let to byl malý hatchback, teď má ale u jména „Grande“, tedy velký. Krok špatným směrem, stejně jako elektrický motor nebo design.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Fiat
i Zdroj fotografie: Fiat
i Zdroj fotografie: Fiat
i Zdroj fotografie: Fiat
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
Další 4 fotografie
Další 4 fotografie
                   

Pandu mám rád. Nemyslím teď čínského černobílého medvěda. Tedy ten je mi také sympatický, a třeba kresleného Dračího bojovníka vyloženě zbožňuju. Mluvím ale o Fiatu 126 Maluch neboli v dnešním světě modelu Panda. Který s medvědem nemá moc společného, pokud vím, tak název automobilu nevychází ze zvířecí říše, ale jde o odkaz na jméno antické bohyně. Empanda, nebo též Panda, byla římská bohyně a patronka cestovatelů. Důvodem mého obdivu je vzpomínka.

Dekády na trhu, miliony prodaných aut? Prostě úspěch!

Vzpomínka z mosteckého okruhu kdysi před lety, když kolegové z jiného magazínu s Fiatem Panda 100HP dokázali deklasovat na závodní dráze veškeré supersporty, které tehdy dorazily na onen trackday. Přišel déšť, na dráze bylo deset centimetrů vody. Jedině úzké pneumatiky Pandy dokázaly vodní masu proříznout a držet se asfaltu. Na rozdíl od širokých pneumatik německých a italských sportovních kupé. Historie Fiatu Panda sahá až do 80. let minulého století. Automobil byl navržen jako jednoduchý, všestranný a cenově dostupný vůz pro širokou veřejnost.

První verze se stala ikonou díky kompaktním rozměrům a praktičnosti. A ceně. Toto všechno z něj udělalo oblíbené auto do města i na kratší cesty. V průběhu desetiletí se model několikrát inovoval, vždy si ale zachoval svůj charakteristický styl, funkčnost a dostupnost. A to všechno ve slušivé karoserii od Giugiara. Po čase následovaly facelifty. Paralelní výroba Seatu Marbella, jednovaječného dvojčete Pandy.

Fiat Panda vyzval na závod Ferrari SF90 Stradale, 48 koní oproti 986 koní na zasněžené silnici

Druhá generace byla ve výrobě od roku 2003 do roku 2012, vyrobeno bylo 2 168 491 aut. Jedním z nich bylo právě auto, o němž jsem mluvil v souvislosti se závodím okruhem. Třetí generaci modelu Fiat Panda představila automobilka v roce 2011 na frankfurtském autosalonu, poté byla zahájena výroba. Přeletím jen šmahem nejrůznější speciální verze, schopnou Pandu 4×4, a dostanu se do letošního roku. Do roku, ve kterém koncern Stellantis, pod nějž Fiat spadá, představil model Grande Panda.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Fiat Grande Panda je tedy čtvrtou generací ikonického modelu. Spadá do kategorie subkompaktních vozů, někdy také označovaných jako supermini. Vůz je postaven na platformě Smart Car, kterou sdílí s modely Citroën C3 a Opel Frontera. Grande Panda je k dispozici ve dvou variantách – mild-hybridní benzínový motor a plně elektrický pohon s akumulátorem. Chcete čistě spalovací motor? Pak máte smůlu.

S čistě benzínovým motorem se u novinky tak nějak nepočítá

Nový model bude na trhu koexistovat souběžně s třetí generací Pandy. Ta se bude nadále vyrábět v Itálii, minimálně až do roku 2030. Design Grande Pandy se prý vrací ke kořenům s hranatými liniemi a odkazuje na první generaci vozu. Ano, ty hranaté linie tady jsou. Ale vážně je tohle ta malá hravá Panda jako byla dřív? Přední část vozu se prezentuje světlomety z opálových kostek, inspirovanými vzhledem oken slavné továrny Lingotto v Turíně.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Světlomety mají LED denní svícení ve tvaru X, které může navíc osvětlit jednotlivé kostky umístěné na černé mřížce chladiče. Zadní část Grande Pandy zdobí vertikální 3D zadní světla umístěná v průhledných krytech a název FIAT vyražený na dveřích kufru. Sklo na zadním okně je pak elegantně nakloněné směrem dovnitř. Grande Panda je navíc prvním sériově vyráběným vozem, jenž má zabudovaný nabíjecí kabel přímo v karoserii.

Na videu je Grande Panda, fotky v textu jsou z mé produkce

Výborně, a odpusťte mi ten sarkasmus, tohle je přesně to, co bych chtěl. Kabel. No nic. Palubní deska obsahuje obdélníkový prvek se zaoblenými rohy, který byl inspirován tvarem slavného okruhu na střeše továrny Lingotto. Na palubní desce je také umístěn průhledný žlutý panel, který zobrazuje siluetu původního modelu Pandy. Podle některých komentářů je nový Fiat Grande Panda symbolem inovace a návratu ke kořenům.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Já mám trochu jiný názor. Který mne inspiroval k tomu, abych usedl k počítači a pokusil se o vlastní návrh. Podle mě by měl Fiat Panda nové generace vypadat trochu jinak a klidně bych dal do placu mé vlastní myšlenky. Vzhled, který navrhl Fiat, u mne tak nějak „neprošel“. Připravil jsem několik variant. Podle mého (skromného) názoru se můj nápad blíží původnímu konceptu víc. Co myslíte? A aby bylo jasno, původně jsem chtěl vytvořit nový Fiat 126 Maluch. Foto je v galerii a (modré auto s výraznými lemy blatníků) na konci článku. Co říkáte na něj?

Galerie

Další 4 fotografie
Další 4 fotografie

Který design se vám líbí víc?

Diskuze Vstoupit do diskuze
143 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články