Nejlevnější obytňák s kompletní výbavou přijíždí: Český sen se zrodil. A je perfektní. Konkurence pro Multivan i Třídu V

Postavit moderní obytný vůz schopný celoročního provozu s kompletní výbavou za cenu lepšího kombi od Škody? Kupodivu to je možné. A výsledek vás nadchne.

i Zdroj fotografie: Hotomobil
                   

Musím se úvodem k něčemu přiznat. Nejsem a nikdy jsem nebyl příznivcem takových těch velkých, okázalých, luxusních obytných vozů, se nimiž se téměř nelze na silnici otočit a které sice nabízí často vpravdě nebývalou míru komfortu a „pocit domova na čtyřech kolech“, ale jinak jsou s nimi v podstatě jenom patálie. Velké, nápadné, drahé a v obcích vás často nenechají nikde stát, protože moc dobře vědí, že jim peníze do rozpočtu nepřinesete. Co se mi naopak líbí, jsou opravdu chytrá řešení. Jako třeba toto. Pojďme se na něj podívat společně.

Zatím nepotřebuji seniorský komfort, ale rozumně se v autě vyspat dává smysl

Možná to je dané tím, že ačkoli se mi partnerka směje, jaký nejsem boomer (a já sám si z toho dělám s oblibou legraci), přesto se jako důchodce ještě necítím a na svých cestách takový ten typicky seniorský komfort opravdu nevyžaduji. Co ostatně potřebujete na delší cestu ve dvou? Moci se nějak rozumně (rozumně pohodlně) vyspat, ráno si vyčistit zuby a najíst se v prvním bistru na větší benzince, kde se dá současně „spáchat“ i hygiena. A kde jsou často i sprchy, za malý poplatek.

iZdroj fotografie: Hotomobil

Proto se mi vždy tak líbil koncept větších MPV s lůžkovou úpravou, mezi nimiž samozřejmě naprosto vévodí Volkswagen Multivan. Vy, kdož čtete moje články, víte, že mám pro Multivan odjakživa slabost, podle mne jde o nejdokonaleji vyřešenou kombinaci auta na přepravu osob/nákladu/pojízdnou kancelář a ložnici v jednom. Čili něco, co podle mne drtivé většině uživatelů, již nepotřebují vyloženě obytný vůz, stačí. A co je navíc nenápadné, obratné, kvalitně vyrobené.

Jestli na něčem VW umí vydělat, je to Multivan

A patřičně drahé. Jednou se mi díky mým přátelům v Německu povedlo dostat k (tak trochu) interním tabulkám ziskovosti VW u jednotlivých modelů. Respektive ony byly možná spíš více interní než trochu interní. O to více ale zajímavé. A ano, tušíte velmi dobře. Na malém Polu VW opravdu nijak nevydělává, a kupodivu nevydělává ani na Touranu. Trochu lepší je to s Golfem. Na čem ale opravdu královsky vydělává, jsou dražší specifikace Multivanu.

iZdroj fotografie: Hotomobil

Resp. na jakémkoli Multivanu. Celkem pochopitelně, neboť podvozek a vše ostatní se již milionkrát zaplatilo na všech Transporterech, co si je kupují firmy. Na „obyčejných lidech“ pak zbývá jen ta „příjemná povinnost“ zaplatit královský zisk na Multivanu. Tedy příjemná pro VW. Multivan si zkrátka svá chytrá řešení uměl vždy nechat patřičně zaplatit, možná proto jsem jej taky nikdy neměl. Tedy krom půjčeného na týden s koly na horách, což byla jedna z mých nejlepších dovolených vůbec. To auto nás tehdy opravdu bavilo.

iZdroj fotografie: Hotomobil

A to jsme ani neměli tovární „obytnou“ úpravu od VW California, která k dokonalosti Multivanu přidává ještě jedno spaní pod výklopnou střechou, spolu s malým vařičem, lednicí a sprchou. Opět, vše podle mého soudu geniálně vměstnané do stále stejného půdorysu, se kterým se dá jezdit jako s osobním autem. A které stále na první pohled vypadá jako běžný Transporter souseda od vedle. Stání přes noc kdekoli? Nevzbudíte rozruch, nikdo vás nebude odnikud vyhánět.

Chytře postavený obytňák na levném Fiatu Dobló

Možná i proto mne tak zaujal malý obytňák od firmy Hotomobil Ronin XL (zvláštní název, uznávám), postavený na podvozku zcela obyčejného Fiatu Dobló. Tedy malého užitkového vozu s levnými motory a levným provozem. Což je možná základní předpoklad k tomu, abyste se ve finále dostali na nějakou rozumnou částku. A současně cesta k tomu, jak postavit „opravdový“ obytný vůz, tedy se sprchou, kuchyňkou i toaletou, na relativně malém půdorysu (délka 5,4 metru).

U Hotomobilu k tomu použili zřejmě nejlepší řešení, kdy celá zadní nástavba je vyrobena technologií Monoblok jako jednodílná, nerezová a nemající žádné spoje; je také mimochodem vodotěsná. Antibakteriální vlastnosti kabiny navíc zabraňují růstu a tvorbě bakterií. Díky 20mm polyuretanové izolaci s vysokou hustotou vytvářejí stěny kabiny podmínky, které zabraňují přenosu tepla zevnitř ven a zpět. Jinými slovy udrží teplotu stejnou, ať je venku parno, nebo mrzne.

iZdroj fotografie: Hotomobil

Díky svému pozoruhodnému designu interiéru a dalším možnostem řešení umožňuje Ronin XL pohodlně cestovat 3 cestujícím ve všech ročních obdobích, případně ubytovat čtvrtého cestujícího na noc v rámci možností pevného lůžka. Zajímavostí je i rozložení hmotnosti mezi nápravami v poměru 50 : 50 podobně jako u vycizelovaných sportovních vozů. Výsledkem je vysoký bezpečný jízdní komfort a jízdní dynamika, paradoxně zřejmě lepší, než byla u původního Fiatu.

Uvnitř pak Ronin nabízí mimo lůžek ještě diodové osvětlení, zásuvku na 220 V, 12 V i USB, záclony, kuchyň s dřezem, skříně, výsuvný stolek, střešní okno, ovládací panel, sprchový kout, kazetovou toaletu, nádrž na čistou (88 l) i šedou vodu (50 l). Z galerie i videí je patrné, že využitý je opravdu každý centimetr místa, přesto nemáte pocit, že byste se museli nějak extra tísnit. Příjemné útulno a pocit běžného domova pak Ronin XL v mých očích popravdě staví i nad tolik vychvalovaný Multivan.

Cena jako u trochu lépe vybaveného kombi od Škody

Výrobce navíc ve spolupráci s Fiat Professional nabízí tovární záruku stejnou, jako by auto vyjelo přímo od Fiatu: 3 roky nebo 150 000 km. A servis v každém Fiat servisu. Plně vybavený vůz přitom vyjde zhruba na 1,3 milionu korun, tedy velmi podobně jako slušně vybavený Superb Combi. Respektive spíše levněji. Pro mnohé páry nebo trojčlenné rodiny by to pak mohlo být ideální vozidlo po celý rok. Jestli bych s ním uměl žít? Asi od první minuty.

iZdroj fotografie: Hotomobil

Ostatně podobně jako naše přední moderátorka Alena Zárybnická, která jezdí ve velmi podobném voze, pravda od prémiového výrobce Knaus a postaveném na základech VW T6.1. A také za trochu vyšší cenu. Možná by jedno nebo druhé mohlo být pro mnohé z vás inspirací. Já se zatím pokusím k Roninu XL nějak dostat – a přinesu vám velmi rád osobní zkušenost. Myslím, že bude celkem zajímavá.

Diskuze Vstoupit do diskuze
76 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články