Fiat představil „BMW X4 pro chudé“, sportovní SUV je levné a vypadá skvěle. Proč si ho může dovolit skoro každý?

SUV kupé jsou u zákazníků oblíbenou kategorii a krom BMW to pochopila řada dalších výrobců. Naposledy Fiat se svým novým modelem, navíc citelně dostupnějším.

i Zdroj fotografie: FIAT
                   

Můžeme si o kategorii SUV (neboli Sport Utility Vehicle, v překladu „sportovně užitkové vozy“) myslet cokoli, můžeme jimi opovrhovat, jejich majitelům se vysmívat a všechno to ostatní, pravdou zůstává, že to je zkrátka mimořádně oblíbená kategorie vozů. A obchodně mimořádně úspěšná, a tím je navíc řečeno vše. Vyrábí se to, chtějí to zákazníci a prodává se to? Pak nemáme o čem diskutovat. Byznys na prvním místě, peníze také. Pojďme se podívat na jeden mimořádně povedený model – navíc za mimořádně dostupné peníze.

Průkopník ze Spartanburgu vydělal neskutečné peníze

Mimochodem, vzpomene si ještě někdo na průkopníka kategorie „SUV kupé“? Ano, to obří a na první pohled arogantně střižené BMW X6, na jehož tvary jsem jenom já osobně za ty roky četl tolik kritiky, že by to vydalo na samostatnou knihu. Výsledek však moji milí čtenáři zřejmě tuší. A tuší dobře. X6 znamenala pro BMW takový obchodní úspěch, že se všem kritikům mohla z výšky vysmát. A také tomu tak učinila, pro továrnu ve Spartanburgu v USA, odkud X6 vyjížděl a vyjíždí, to pak byl hotový dar z nebes.

Dlouhodobý test ojetého BMW X6: Pozoruhodný názor na SUV, které rozhodně není pro každého

iZdroj fotografie: Pixabay

Neb se prodával jako teplé housky na krámu. A v podstatě prodává dál. Jenže je to pořád velké BMW, s patřičnou cenovkou. Potřebujete ušetřit? Pak tohle auto není pro vás, moc se omlouvám. Samo BMW před lety cítilo, že i na jeho věrné klienty to možná je trochu velké sousto, a „udělalo“ X-šestce menšího bratříčka. X4 byl o číslo menší a relativně dostupnější. A jeho koncept začal přebírat kde kdo. Jako první pochopitelně největší rival BMW, německý konkurent ze Stuttgartu.

Mercedes nemohl zůstat pozadu, ti další pak také ne

Mercedes GLC nakonec vypadal, jako by X4 z oka vypadnul. Jenže pořád to bylo hodně peněz, ani Mercedes GLC, jakkoli se snažil, nepatřil mezi lidová auta. Za hvězdu na přídi (nebo roztočenou vrtuli u BMW) se zkrátka platí. Zbytek už je známá historie i přítomnost současně. Na úspěchu SUV-kupé se tak svezla řada jiných výrobců s citelně dostupnější technikou, Renaultem Arkana počínaje a naším Enyaqem Sport konče. Ostatně i Kodiaq má svoji SUV – kupé verzi, určenou však jen pro Čínu.

iZdroj fotografie: Škoda

O svůj kus koláče se přihlásil i italský Fiat se svým modelem Fastback. Auto nevypadá vůbec špatně, inspirace německou X4 je více než zřetelná. Co je však nejzajímavější, Fiat připravil i Abarth verzi svého SUV, čili vůz s akcentem na sportovního ducha, dle tradice značky Abarth. Od běžné verze se vůz liší logy se štírem, interiérem a dalšími prvky, přičemž jeho 185 koní a 270 Nm zajišťuje zrychlení z 0 na 100 km/h za slušných 7,6 sekundy. Na levnou verzi X4 z Itálie? Slušné.

Číňané vzali design Škoda, kvalitu Porsche a cenu Dacia Duster. S novým SUV za pár babek válcují evropský trh

Volkswagen s Taigem ukázal, že když se chce, tak to jde

Navíc je zajímavě naceněná a citelně dostupnější, než její prémiovější rivalové. Ptáte se, kde je tedy problém a proč zatím nemůžeme k nejbližšímu dealerovi Fiatu? Odpověď je jednoduchá: Fiat s Fastbackem Abarth zatím počítá jen pro trhy jižní Ameriky. Jenže, to třeba kdysi počítal Volkswagen se svým SUV Taigo také. Dokonce velmi striktně. Výsledek? Stačilo projevení zájmu, a Taigo dnes koupíte kdekoli v Čechách. Je dost dobře možné, že v případě projevení zájmu svých prodejců i Fiat změní názor. A zpřístupní Fastback pro Evropu.

Jak to vidíte vy, nechali byste se zlákat italskou „x-čtyřkou“, kdyby se povedlo ji dostat do prodeje v Evropě a stála rozumné peníze? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Brali byste Fastback, kdyby byl za rozumné peníze i v ČR?

Zdroj: PowerTorque
Diskuze Vstoupit do diskuze
54 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články