Dlouhé desítky let na trhu, úspěchy v prodejích i hodnocení odborné a přesto smůla. Konec populárního modelu nic neodvrátilo.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Existují různá přirovnání, ale to nejtrefnější, které mě napadá? Asi o tom, jak si člověk sám pod sebou podřezává větev. Také že kdo chce kam, pomozme mu tam. Anebo komu není rady, tomu není pomoci. Mluvím o automobilce Ford. Ford v posledních letech prochází obdobím, které by se dalo bez nadsázky označit za turbulentní. Automobilka byla dlouhá léta symbolem inovací a masové dostupnosti. Ještě jinak, byla to značka, která postavila svět na čtyři kola. Teď se ocitá v situaci, kdy musí čelit nejen tlaku na elektrifikaci, ale i vlastním rozhodnutím, která se zpětně jeví minimálně jako diskutabilní.
Kdo se vydal cestou čisté elektřiny, vydal se do slepé ulice
Zatímco někteří konkurenti, jako Porsche, Mercedes nebo Alfa Romeo, se rozhodli prodloužit život spalovacím motorům a zůstat u nich déle, Ford už před čtyřmi lety avizoval, že se vydá jinou cestou. Tady za redakci AutoŽivě připomenu Jaguar. Dnes kromě jednoho konceptu nemá žádné auto. Zpět ale k Fordu. Všechno ale nasvědčovalo tomu, že by ještě mohl změnit směr, jenže teď je jasné, že se rozhodl jít (a trpět) až do konce. Výsledkem je, že z nabídky nenápadně mizí model, který byl dlouhá léta bestsellerem a doslova se prodával jako na běžícím pásu. Je to krok, který působí jako rána do vlastního kolene, zvlášť když vezmeme v úvahu aktuální situaci na trhu.
Automobilový průmysl se potýká s krizí, která není žádnou novinkou. Obrovské investice do elektromobility, nízký zájem o elektrická auta, pokles prodejů i zisků. Ford není výjimkou, v prvním čtvrtletí letošního roku vykázal čistý zisk téměř o miliardu dolarů nižší než loni. Tohle jsou za mě jasná čísla. Výhled do budoucna navíc zhoršují i cla, která mohou situaci ještě zkomplikovat. Tady musí Amerika skutečně svému prezidentovi „děkovat“.
Politická situace v USA bohužel Fordu globálně moc nepřeje
K tomu se přidávají i vlastní chyby. Vloni Ford prodělal podle dostupných informací na elektromobilech 100 milionů dolarů a letos to podle všeho nebude o moc lepší. Přesto se rozhodl vyřadit z nabídky své tradiční trháky, jako je třeba Fiesta. Vyřadit a nahradit je elektrickými variantami. A právě teď přichází další šok, z nabídky mizí Focus ST, tedy sportovní verze jednoho z nejpopulárnějších hatchbacků a kombi posledních let. Nejde o to, že by o něj nebyl zájem, právě naopak. Focus ST je stále žádaný.
Podle informací britských médií už v tamním ceníku Focus ST nenajdete. A to ne proto, že by se neprodával, ale protože zájem převyšuje možnosti výroby. Ford se ale rozhodl, že místo navýšení produkce raději ukončí výrobu všech verzí Focusu už letos v listopadu. Ti, kdo si stihli objednat silnější verze ST, je ještě dostanou, ale pro ostatní už šance není. Dá se očekávat, že Focus ST brzy zmizí i z dalších evropských trhů. V nabídce sportovních modelů tak zůstanou na vybraných trzích Mustang a Puma ST.
Dekády v prodeji, velké úspěchy a přesto padl za oběť
Ta má ale jen tříválcový turbomotor, zatímco Focus ST nabízel poctivý dvoulitrový nebo dokonce 2,3litrový čtyřválec. Bez Focusu, který byl dlouhá léta pilířem nabídky, se Ford ocitá v situaci, kdy sází téměř výhradně na elektromobily. A to je v době, kdy poptávka po nich není zdaleka taková, jak automobilky doufaly, poměrně riskantní strategie. Focus byl přitom modelem, který si získal srdce milionů řidičů po celé Evropě. Nabízel skvělý poměr ceny a užitné hodnoty, širokou paletu motorizací, včetně sportovních variant, a hlavně pověst spolehlivého a zábavného auta na každý den.
Právě verze ST byla pro mnoho řidičů splněným snem. Kombinovala praktičnost rodinného hatchbacku nebo kombi s výkonem, který dokázal vykouzlit úsměv na tváři i náročnějším řidičům. Teď obecněji. Budu rád za vaše komentáře pod článkem, protože já to nechápu. Tu sebevražednou misi, na kterou se automobilky vydaly. Likvidují se. Ne navzájem. Ale sebe sama. V situaci, kdy lze ekologii řešit alternativami, třeba syntetickými palivy. Směřují ke krachu. A posunují veřejnost k omezené mobilitě. Proč? U značky, která kdysi rozjela pásovou výrobu, to skutečně nechápu.