Japonské automobilky vyvinuly zcela novou generaci unikátních spalovacích motorů. V některých vozech už pracují naplno a odborníci jim slibují velkou budoucnost.
Toyota ve spolupráci s Mazdou a dalšími vývojářskými firmami představila zcela novou generaci motorů. Jedná se o čtyřválcové agregáty s objemem 1,5 a 2 litry, které mají vynikající vlastnosti. Jsou výrazně menší, mají nižší váhu a jsou podstatně úspornější než konkurenční motory na současném trhu.
Co je ovšem nejzajímavější, to je jejich neobvyklá univerzálnost. Nové motory byly totiž vyvinuté tak, aby je bylo možné využít jak v plug-in hybridech, tak klasických hybridech, ale i v plně elektrických vozech (tzv. EREV – elektromobily s prodlouženým dojezdem). A dokonce i autech, která jezdí na vodík. Zní to možná neuvěřitelně, ale je to tak.
Zdaleka ne jen na benzín
Jde totiž o to, že novinka nepohání přímo kola automobilů, ale funguje jako generátor elektřiny, který řeší prodloužení dojezdu. A to je v lokacích, kde nejsou k dispozici četné dobíjecí stanice, velká výhoda. Skutečnost, že nové motory dokáží spalovat nejen benzín, ale také syntetická paliva, biopaliva či vodík, přičemž mají motory relativně malý objem, jim otevírá doslova skvostnou budoucnost v autoprůmyslu. A není to jen sen nějaké vzdálené budoucnosti, ale realita, která už se uvádí do praxe v rámci automobilek. Aktuálně už se totiž připravují variace nových motorů pro evropské, americké i čínské trhy.
Když se podíváme na konkrétní čísla, tak nové agregáty dosahují podle informací, které se podařilo zjistit AutoŽivě, až o polovinu vyšší účinnost než současné sériově vyráběné motory. A to v konečném důsledku představuje výrazné snížení emisí, nižší spotřebu paliva, ale i prodlouženou životnost daných motorů.
Nový motor již v provozu
Novinka se podle dostupných informací už blýskla v čínském autě Leapmotor C10, kdy tento model dokáže dojet až na vzdálenost 950 km v rámci kombinovaného dojezdu, přičemž čistě na elektriku ujede tento hybrid 140 km. Danou technologii údajně už zavádí do výroby i značka Scania a BYD Auto.
Překvapivá je i nákladovost výroby nových motorů, kdy jejich cena vychází v přepočtu jen na cca 50 000 korun. Přitom cena nových vozů (pro běžné zákazníky), které motory využívají, se pohybuje v rozpětí od 600 000 do jednoho milionu korun.
Do dvou let běžně i u nás
Podle dostupných informací se očekává, že automobily osazené novými spalováky, které mají na starost prodloužení dojezdu, se začnou na evropském trhu masově objevovat již do dvou let. Sám jsem ale zvědavý, jestli je do té doby nepředběhnou elektromobily s nějakou novou technologií, která jim udělí mnohem větší kapacitu energie než dosud, respektive podstatně větší dojezd samotných elektroaut.
Každopádně především variabilitu nových podpůrných motorů v podobě různých typů paliva vnímám jako vynikající nápad. A bylo by skvělé, kdyby si zákazníci mohli v případě nových vozů (ať už hybridů, plug-in hybridů, či EREV) sami vybrat, který typ paliva bude právě motor instalovaný v jejich voze konzumovat.
Chvála na dojezd i svobodu v palivu
K novince se nám vyjádřila i řada našich čtenářů, kteří povětšinou inovativní doplňkové motory velmi pozitivně kvitují. Paní Ivana K. (manažerka v oboru technologií) nám například sdělila: „Nejvíce mě na nových motorech zaujalo, že dokáží podstatně prodloužit dojezd. Vždyť právě ten vidí současní motoristé u elektromobilů jako největší problém, samozřejmě hned za jejich vysokou pořizovací cenou. Proto také sama rozvoji nových motorů fandím.“
Pan Kratochvíl, automechanik z Prahy, nám zase řekl: „Nejsem rozhodně příznivce čistě elektrických modelů, ale kombinace malého spalovacího motoru a baterky mi smysl dává. Tím spíše, pokud se v praxi potvrdí dlouhá životnost daných spalováků. Hodně mě ale baví především představa, že bude možné si jednou zvolit, na co budou tyto motory jezdit. Ve volbě paliva vidím svobodu volby, o kterou se nás snaží Evropská unie připravit.“
Respekt před japonskými odborníky
Jak je vidět z názorů lidí i samotných specifikací od Toyoty, uplatnění nové doplňkové spalovací motory určitě najdou. Vždyť neřeší jen přizpůsobení se emisním limitům, ale především se postarají o to, co samotné baterie používané do aut zatím nezvládají podle našich představ, tedy samozřejmě prodloužení dojezdu. A to nejen v osobních autech, ale i nákladních. A možnost nastavení nových motorů na různé typy paliv, tomu říkám hodně solidní třešinka na dortu. Klobouk dolů před japonskými vývojáři, skvělá práce, pánové.