Máte nenápadný kód na zadní straně řidičáku? Policistům o vás sděluje víc, než si myslíte. Udělí vám nečekanou pokutu

Zcela nenápadný kód ve vašem řidičském průkazu o vás policistovi sdělí podstatně víc, než si myslíte. A umožní mu udělit pokutu i tehdy, když jste se zdánlivě ničím neprovinili.

i Zdroj fotografie:Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Jedno z „tajemství“ našich řidičských průkazů je ukryto v nenápadném kódu umístěném v levém dolním okraji zadní strany průkazu. Na první pohled jde jen o nenápadnou identifikaci čehosi, co běžného motoristu nemusí de facto vůbec zajímat. Nic ale nemůže být vzdálenější od pravdy. V oněch kódech jsou totiž ukryta omezení, která například vzejdou z lékařské prohlídky. A policie si je při kontrole „přečte“ právě v onom kódu. Musíte mít brýle při řízení? A nemáte je? Počítejte s pokutou. Pojďme se na tu zajímavost podívat společně.

Harmonizované kódy na webu ministerstva jsou zajímavé počtení

Možná se vám výše popsaná situace již stala: policista při kontrole zkoumavě hleděl na váš řidičský průkaz, jakkoli mu příslušná skupina řidičského oprávnění musela být jasná za jednu sekundu, denně podobných vidí desítky, spíše stovky. Pak se podíval tázavě na vás a zeptal se vás, jestli máte nasazené oční čočky. Zřejmě bych nebyl jediný, komu by překvapením „vypadnul volant z rukou“. Jak může vědět, že nosím čočky? Tak výsostně intimní, zdravotní informaci?! Stačí mít přitom v řidičském průkazu druhý nejčastější kód: 01.02.

EU tvrdě na řidiče: Největší změna řidičských průkazů v historii. Dotkne se i vás, nikdo neuteče. Co udělat, až poté sednete do auta?

iZdroj fotografie: Nador / Creative Commons / CC-BY-SA

Jenže nejde zdaleka jen o běžné zdravotní handicapy (na ukázku několik hlavních přikládáme níže). Na stránkách ministerstva dopravy, kde jsme se k této informaci dostali, je celý výčet popsaný v článku „Harmonizované kódy a národní kódy uváděné v ŘP“ a je to opravdu zajímavé počtení. Nikdy by mne nenapadlo, kolik možných omezení je s řízením motorového vozidla spojených, a co víc, jak velké usnadnění to pro případnou policejní kontrolu je.

Omezení typická pro seniory (ale nejen pro ně)

Seznam například zahrnuje i typická „seniorská“ omezení, spočívající v zákazu jízdy po tmě – definováno pod kódem 61 jako „Omezení   jízdy   podle   denní   doby“   (například:   jedna   hodina   po   východu   slunce   a   jedna   hodina   před   západem   slunce), případně možnost řídit automobil jen s doprovodem osoby mající stejné řidičské oprávnění, jaké má řidič. Případně, což je pikantní, „Zákaz jízdy pod vlivem alkoholu“. V jiných případech bez kódu v řidičském průkazu toto neplatí?

Ministerstvo dopravy k označení seniorů za volantem: Nálepka „S“ by pomohla především samotným řidičům

Pokud jsou kódy opravdu jen v ŘP, nabízí se určité „řešení“

A popravdě si dávám za domácí úkol od mých přátel policistů vysondovat, jestli v jejich online systémech je u dané osoby pod rodným číslem zaneseno jen její řidičské oprávnění se všemi náležitostmi, nebo tam jsou uvedeny i tyto kódy. V tom prvním případě se totiž nabízí vcelku pochopitelný „tríček“: od 1. 1. 2024 nejste povinni mít řidičský průkaz u sebe, policista při kontrole si vše dohledá online ze systému. Dovedu si tedy představit, že někdo raději „zapře“ ŘP, než by musel vysvětlovat, proč nenosí brýle.

Máte řidičský průkaz? A platíte už týdenní poplatek 48 Kč za výhodný benefit od státu? Pokud ne, tak brzy začnete

iZdroj fotografie: Policie ČR

Když je nosit má. Jak tak nad tím ale přemýšlím, s pravděpodobností hraničící s jistotou budou tyto kódy v online policejních systémech zaneseny, včetně pravděpodobně skenu řidičského průkazu. Policie není z těch, kdo by si podobnou příležitost ke kontrole nechala jen tak snadno ujít. A tady se oněch kontrol nabízí zřejmě podstatně více, než jsme schopni si připustit. A i ti, co po návštěvě lékaře brali jeho doporučení za formalitu, by měli zpozornět: ta informace s vámi jde dál.

Co opravdu, ale opravdu nikdy neříkat policistovi při dopravní kontrole. Nemuselo by to dopadnout dobře

V systému je o nás zaneseno možná víc, než tušíme

A jak s oblibou říká jeden můj kamarád: „To, že nejsi paranoidní, ještě neznamená, že tě někdo nesleduje.” Brilantní úvaha, uznejte sami. A jakkoli nechci být (a nejsem) příznivcem všech možných teorií o spiknutí nebo systémech, co nás ovládají, v tomto případě je jedna jistota zřejmá: v té malé kartičce (a telefonu/tabletu policisty při kontrole) je o vás uvedeno možná více, než sami tušíte. Tak na to myslete, až budete mít pocit, že ty brýle dneska vlastně potřeba nejsou. Především pro vaši bezpečnost.

Jaké další harmonizované kódy existují? Kompletní seznam

01. Ochrana nebo korekce zraku

  • 01.01 – Brýle
  • 01.02 – Kontaktní čočky
  • 01.05 – Oční kryt
  • 01.06 – Brýle nebo kontaktní čočky
  • 01.07 – Specifické optické pomůcky

02. Sluchové pomůcky / komunikační pomůcky

03. Protézy/ortézy pro končetiny

  • 03.01 – Protéza/ortéza horní končetiny
  • 03.02 – Protéza/ortéza dolní končetiny

03b. Přizpůsobení vozidla

10. Upravené ústrojí k ovládání řazení rychlostních stupňů

  • 10.02 – Automatická převodovka
  • 10.04 – Přizpůsobené ústrojí ovládání převodovky

15. Upravené ústrojí ovládání spojky

  • 15.01 – Přizpůsobený pedál spojky
  • 15.02 – Ručně ovládaná spojka
  • 15.03 – Automatická spojka
  • 15.04 – Opatření proti zablokování nebo aktivaci pedálu spojky

20. Upravené brzdové systémy

  • 20.01 – Přizpůsobený brzdový pedál
  • 20.03 – Brzdový pedál upravený na levou nohu
  • 20.04 – Posuvný brzdový pedál
  • 20.05 – Sklopený brzdový pedál
  • 20.06 – Ručně ovládaná provozní brzda
  • 20.07 – Ovládání brzdy s použitím maximální síly … N [například: „20.07(300 N)“]
  • 20.09 – Přizpůsobená parkovací brzda
  • 20.12 – Opatření proti zablokování nebo aktivaci brzdového pedálu
  • 20.13 – Ovládání brzdy kolenem
  • 20.14 – Ovládání brzdového systému s podporou vnější síly

25. Upravené ústrojí ovládání akcelerátoru

  • 25.01 – Přizpůsobený pedál akcelerátoru
  • 25.03 – Sklopený pedál akcelerátoru
  • 25.04 – Ručně ovládaný akcelerátor
  • 25.05 – Ovládání akcelerátoru kolenem
  • 25.06 – Ovládání akcelerátoru s podporou vnější síly
  • 25.08 – Pedál akcelerátoru nalevo
  • 25.09 – Opatření proti zablokování nebo aktivaci akcelerátoru

31. Úpravy a zabezpečení pedálů

  • 31.01 – Další sada paralelních pedálů
  • 31.02 – Pedály ve stejné (nebo téměř stejné) úrovni
  • 31.03 – Opatření proti zablokování nebo aktivaci akcelerátoru a brzdových pedálů pokud pedály nejsou ovládány nohou
  • 31.04 – Zvýšená podlaha

32. Kombinovaný systém ovládání provozní brzdy a akcelerátoru

  • 32.01 – Akcelerátor a provozní brzda jako kombinovaný systém ovládaný jednou rukou
  • 32.02 – Akcelerátor a provozní brzda jako kombinovaný systém ovládaný vnější silou

33. Kombinovaný systém ovládání provozní brzdy, akcelerátoru a řízení

  • 33.01 – Akcelerátor, provozní brzda a řízení jako kombinovaný systém ovládaný vnější silou jednou rukou
  • 33.02 – Akcelerátor, provozní brzda a řízení jako kombinovaný systém ovládaný vnější silou oběma rukama

35. Upravené uspořádání ovladačů

(přepínače světel, stěrač/ostřikovač čelního skla, houkačka, směrová světla apod.)

  • 35.02 – Ovladače ovladatelné bez puštění zařízení pro řízení vozidla
  • 35.03 – Ovladače ovladatelné levou rukou bez puštění zařízení pro řízení vozidla
  • 35.04 – Ovladače ovladatelné pravou rukou bez puštění zařízení pro řízení vozidla
  • 35.05 – Ovladače ovladatelné bez puštění zařízení pro řízení vozidla a mechanismy akcelerátoru a brzd

40. Upravené řízení

  • 40.01 – Řízení s použitím maximální ovládací síly… N [například „40.01 (140 N)“]
  • 40.05 – Přizpůsobený volant (větší nebo silnější volant, zmenšený průměr volantu apod.)
  • 40.06 – Přizpůsobená poloha volantu
  • 40.09 – Nožní ovládání řízení
  • 40.11 – Pomocná zařízení na volantu
  • 40.14 – Alternativně přizpůsobený systém řízení vozidla ovládaný jednou rukou/paží
  • 40.15 – Alternativně přizpůsobený systém řízení vozidla ovládaný dvěma rukama/pažemi

42. Upravené zařízení pro výhled dozadu/do stran

  • 42.01 – Přizpůsobené zařízení pro výhled dozadu
  • 42.03 – Přídavné vnitřní zařízení umožňující výhled do stran
  • 42.05 – Zařízení k eliminaci mrtvého úhlu

43. Poloha sedadla řidiče

  • 43.01 – Výška sedadla řidiče umožňující normální výhled a v normální vzdálenosti od volantu a pedálů
  • 43.02 – Anatomicky přizpůsobené sedadlo řidiče
  • 43.03 – Sedadlo řidiče s postranní opěrou pro dobrou stabilitu
  • 43.04 – Sedadlo řidiče s opěrkou ruky
  • 43.06 – Přizpůsobení bezpečnostního pásu
  • 43.07 – Typ bezpečnostního pásu s podporou pro dobrou stabilitu

44. Úpravy motocyklů (povinnost uvedení podkódu)

  • 44.01 – Samostatně ovládaná brzda
  • 44.02 – Přizpůsobená brzda na předním kole
  • 44.03 – Přizpůsobená brzda na zadním kole
  • 44.04 – Přizpůsobená rukojeť akcelerátoru
  • 44.08 – Výška sedadla umožňující řidiči v poloze vsedě mít současně obě nohy na zemi a udržovat motocykl v rovnováze při zastavení a stání.
  • 44.09 – Maximální ovládací síla brzdy předního kola… N [například „44.09 (140 N)“]
  • 44.10 – Maximální ovládací síla brzdy zadního kola… N [například „44.10 (240 N)“]
  • 44.11 – Přizpůsobená stupačka
  • 44.12 – Přizpůsobená řídítka

45. Motocykl pouze s postranním vozíkem

46. Pouze pro tříkolová motorová vozidla

47. Pouze pro vozidla s více než dvěma koly, u kterých řidič nemusí pro rozjetí, zastavení a stání udržovat rovnováhu

50. Omezení na určité vozidlo/číslo podvozku (identifikační číslo vozidla, VIN)

Písmena pro použití v kombinaci s kódy 01 až 44 pro další specifikace:

  • a – levý
  • b – pravý
  • c – ruční
  • d – nožní
  • e – prostřední
  • f – paže
  • g – palec

c) kódy pro omezení užívání

  • 61. – Omezení jízdy podle denní doby (například: jedna hodina po východu slunce a jedna hodina před západem slunce)
  • 62. – Omezení jízdy v okruhu … km od místa bydliště řidiče nebo pouze ve městě/regionu
  • 63. – Řízení vozidla bez cestujících
  • 64. – Jízda rychlostí nepřesahující … km/h
  • 65. – Řízení vozidla povoleno výhradně v doprovodu jiného držitele řidičského oprávnění minimálně stejné skupiny vozidel
  • 66. – Bez přívěsu
  • 67. – Zákaz jízdy na dálnici
  • 68. – Zákaz jízdy pod vlivem alkoholu
  • 69. – Omezení na vozidla vybavená alkoholovým imobilizérem v souladu s normou EN 50436. Stanovení data platnosti je nepovinné [například „69“ nebo „69(1.1.2016)“]

d) administrativní záležitosti

  • 70. – Výměna řidičského průkazu č … vydaného … (kým) (v případě třetí země rozlišovací značka EU/OSN; například „70.0123456789.NL“)
  • 71. – Druhopis řidičského průkazu č … (v případě třetí země rozlišovací značka EU/OSN; například „71.987654321.HR“)
  • 73. – Pouze pro čtyřkolová motorová vozidla skupiny B (B1)
  • 78. – Pouze pro vozidla s automatickou převodovkou
  • 79. – Pouze pro vozidla, která vyhovují specifikacím uvedeným v závorkách v souvislosti s použitím článku 13 směrnice 2006/126/ES
  • 79.01. – Pouze pro dvoukolová motorová vozidla s postranním vozíkem nebo bez něj
  • 79.02. – Pouze pro tříkolová motorová vozidla nebo čtyřkolová motorová vozidla skupiny AM
  • 79.03. – Pouze pro tříkolová motorová vozidla
  • 79.04. – Pouze pro tříkolová motorová vozidla doplněná o přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 750 kg
  • 79.05. – Lehký motocykl skupiny A1 s postranním vozíkem nebo bez něj s poměrem výkon/hmotnost převyšujícím 0,1 kW/kg
  • 79.06. – Jízdní souprava skupiny B+E, pokud největší povolená hmotnost přípojného vozidla převyšuje 3 500 kg
  • 80. – Pouze pro držitele řidičského oprávnění skupiny A s omezením pro tříkolová motorová vozidla, kteří nedosáhli věku 24 let
  • 81. – Pouze pro držitele řidičského oprávnění skupiny A s omezením pro motocykly s postranním vozíkem nebo bez něj, kteří nedosáhli věku 21 let
  • 95. – Řidič je profesně způsobilý do …… [ve formátu 95 (DD.MM.RR)]
  • 96. – Motorová vozidla skupiny B s přípojným vozidlem o největší povolené hmotnosti převyšující 750 kg, pokud největší povolená hmotnost této jízdní soupravy převyšuje 3 500 kg, ale nepřevyšuje 4 250 kg
  • 97. – Není oprávněn řídit motorové vozidlo skupiny C1, které spadá do oblasti působnosti nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 165/2014 ze dne 4. února 2014 o tachografech v silniční dopravě, o zrušení nařízení Rady (EHS) č. 3821/85 o záznamovém zařízení v silniční dopravě a o změně nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 561/2006 o harmonizaci některých předpisů v sociální oblasti týkajících se silniční dopravy

Poznámka: Jednotka síly „N“ uvedená u harmonizovaných kódů 20.07, 40.01, 44.09 a 44.10 udává schopnost řidiče ovládat systém.

II. Národní kódy

  • 105. – Jiná zdravotní omezení, která nejsou uvedena v části I této přílohy.
  • 111. – Nelze vykonávat činnost:
    • a) – řidiče, který řídí motorové vozidlo v pracovněprávním vztahu a u něhož je řízení motorového vozidla druhem práce sjednaným v pracovní smlouvě,
    • b) – řidiče, u kterého je řízení motorového vozidla předmětem samostatné výdělečné činnosti prováděné podle jiného právního předpisu,
    • c) – učitele výcviku v řízení motorových vozidel podle jiného právního předpisu.
  • 115. – Posilovač spojky.
  • 160. – Výjimka z věku u řidičského oprávnění skupiny vozidel A1, A2 nebo A osoby, která je držitelem licence motoristického sportovce, udělená pouze pro jízdu při sportovní soutěži.
  • 172. – Omezení řidičského oprávnění skupiny vozidel A pouze k řízení motorového vozíku pro invalidy.
  • 175. – Omezení řidičského oprávnění skupiny vozidel D pouze k řízení vozidla městské hromadné dopravy osob.
  • 185. – Pouze pro řízení motorových vozidel stanovených v § 83 odst. 5 zákona č. 361/2000 Sb. do doby dosažení věku u skupiny vozidel C 21 let, u skupiny vozidel D 24 let.
  • 199. – Zkušební doba podmíněného upuštění od výkon
Diskuze Vstoupit do diskuze
130 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články