Huawei bude pohánět Audi: Příběh nové symbiózy v éře elektromobilů. Čínská inovace mění pravidla hry

Když čínské technologické firmy začnou využívat zkostnatělosti evropských automobilek, dopadá to přesně takto. Tady je Huawei v Audi, dobrý den.

i Zdroj fotografie: Huawei
                   

Příběh čínské značky Huawei zná každý, kdo se alespoň vzdáleně zajímá o telefony s operačním systémem Android. A zaregistroval poměrně razantní negativní kampaň za vlády minulého amerického prezidenta Donalda Trumpa, která byla proti Huawei spuštěna. V tu dobu se zdálo, že osud firmy je víceméně zpečetěn, že bez Googlu a jeho podpory zkrátka nelze Android provozovat. A hle, je tu rok 2024 a Huawei jede na vítězné vlně. A „pohání“ digitální systémy u Audi. Šokující? Jak pro koho. Každopádně se na to pojďme podívat společně.

Donald Trump Čínu a její firmy opravdu nesnášel

O co tehdy, za „trumpovců“, vlastně šlo? Velmi v rychlosti: americké úřady obvinily Huawei ze špionáže a úniku citlivých dat. Kdo se jen trochu zajímáte o americkou politiku a bezpečnostní složky, víte, že zrovna tohle obvinění je v americkém systému jedno z nejtěžších. A zřejmě také dobře víte, že prezident Donald Trump neměl Čínu příliš v lásce. Velmi jemně řečeno. Po pravdě řečeno Čínu spíše nesnášel, a kde mohl, tam si přisadil. A Huawei se stala tak trochu hromosvodem všech těchto animozit.

Nejlepší důkaz nesmyslnosti elektromobilů? Prezident za volantem elektrického Hummeru: „To má být náš vzor?“

Společnost sama navíc nikdy nedokázala takto závažná obvinění přesvědčivě vyvrátit, spíše se zamotávala do nevěrohodně působících výmluv o tom, jak žádné informace nikam dále nepředává atd. Nevím, jestli jsem byl tehdy sám, kdo si po přečtení takových „obranných argumentů“ v té době pomyslel cosi o tom, že to Číňanům ani omylem nevěřím. Spíš mi přišlo, že onou neobratnou argumentací všechna podezření zesilují. Na každý pád důsledky byly zdrcující.

Huawei se dokázalo celkem rychle „oklepat“

Donald Trump zakázal dodávat americké technologie a čipy pro Huawei, co ale hůře, zakázal i klíčové aplikace od Google. S ohledem na to, že Android je operační systém Googlu, se tento zákaz rovnal v podstatě „rozsudku smrti“ nad dalšími telefony značky, neboť bez služeb největší světové internetové firmy se zdálo, že osud smartphonů Huawei je zpečetěn. Firma na to nakonec zareagovala vlastním operačním systémem, vlastními aplikacemi, stejně jako vznikem „podznaček“ (Honor), na než se sankce nevztahovaly.

Tohle přesně nás čeká: Čína porazila celý svět v oblasti elektromobilů, Evropa je v ohrožení

Navíc ji velmi podržel domácí, čínský trh, který je natolik velký, že dokázal alespoň částečně vykompenzovat propady jinde. Huawei tedy krizi ustálo, naopak jeho modely se začaly stále pravidelněji umisťovat na předních příčkách žebříčků DxO Mark, co se kvality fotoaparátů týče. Sice bez Google Play, YouTube a dalších „appek“, ale to nakonec nebyla taková překážka. Alespoň pro některé zákazníky. A co víc, firma se pustila do vývoje digitálních systémů pro automobily.

Nejde to s telefony? Dostaneme vás v autech

A trvalo jí to pouhé čtyři roky, než se stala hybnou silou v technologii chytrých automobilů, překonala devastaci obchodních sankcí na svůj obchod s chytrými telefony a zároveň vyvinula asistenční systém pro řidiče, který se stal „miláčkem“ autosalonu v Pekingu. Huawei Technologies měla na výstavě dva obrovské stánky a nejméně sedm čínských výrobců automobilů nabízí Qiankun od Huawei nainstalovaný ve svých vozidlech jako dosud nejsofistikovanější asistenční systém pro řízení.

Prémiové Audi s prémiovým Huawei na palubě

Dokonce i Volkswagen Group vybaví v Číně vyrobené Audi Q6L E-tron systémem od Huawei. Firma prohlásila, že se chce stát špičkovým dodavatelem automobilového průmyslu pro éru inteligentních elektromobilů a konkurovat společnostem jako Bosch, Denso a Continental. „Tři roky jsme rostli bok po boku s Huawei a naše úspěchy jsou všem zřejmé. Budeme pokračovat v práci bok po boku další tři roky a více,“ řekl v reakci na to Zhang Xinghai z automobilky Dongfeng.

Nikdo nevěřil, že tak levné auto může existovat. A ouha, čínský Dongfeng ho přinesl na český trh. Cena je z říše snů

iZdroj fotografie: Audi

Vstup společnosti Huawei na trh byl usnadněn rychlým tempem vývoje v tomto odvětví, kdy se tradiční výrobci automobilů snažili držet krok s novými výrobci elektromobilů, jako je BYD, kteří přibalují funkce, jež byly dříve prémiové, do automobilů za 20 000 dolarů. Vtip je v tom, že tito „noví“ výrobci prokázali, že jsou zběhlí ve vlastním vývoji high-tech schopností, zatímco ti tradiční mají potíže s inovacemi, a tak spoléhají na to, že firmy jako Huawei posílí jejich konkurenceschopnost, uvedli analytici.

Je jen jediný způsob účinné obrany

Což samozřejmě nahrává do karet právě Huawei. Jenže: Kromě Číny by se společnost Huawei mohla znovu ocitnout pod obchodními omezeními, protože USA letos začaly vyšetřovat, zda čínská vozidla představují riziko pro národní bezpečnost, zejména kvůli obavám z „propojené“ automobilové technologie. A jsme zpátky na začátku. Obrana je přitom jediná možnost: být v digitální sféře zkrátka lepší, než jsou Číňané, a dokázat vyvíjet a aplikovat lepší (a vlastní) systémy.

Otázkou je, jestli je toho automobilová Evropa schopna. Co myslíte, dokážeme se ubránit čínské převaze? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Diskuze Vstoupit do diskuze
113 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články