Už dříve Hyundai ukázala, že to prostě umí, a získává si zákazníky napříč Evropou. Hlavní zásluhu na tom mají jejich kvalitně provedená auta s velmi slušnou (často i plnou) výbavou, jejichž cenovka končí tam, kde startuje základní výbava tuzemských automobilek. Za největšího konkurenta bude tentokrát sportovně laděnému modelu i30N Fastback poslední generace Volkswagenu Golf, která nabízí mimořádně nízkou spotřebu. Který z představených vozů osloví zákazníky více?

Vylepšený model i30N má tvůrce z BMW

Sportovně laděný pětidveřový model i30 Fastback N byl poprvé představen letos na pařížském autosalonu. Stejně jako za předchozí verzí i30N za ním stojí Albert Biermann – muž, který po 30-ti leté úspěšné kariéře v BMW opustil Bavorsko a nechal se najmout do služeb korejského výrobce automobilů. Biermann byl mimo jiných manažerských postů i technickým šéfem výrobní divize BMW řady M, nebo dokonce viceprezidentem značky pro oblast techniky.

Hyundai N tedy dostala za otce ostříleného matadora ve světě automotive, navíc s výborným technickým backgroundem. A je to na něm vidět. Biermann se netají tím, že chce z Hyundai udělat skutečné „auto pro řidiče“, což se mu daří …alespoň prozatím.

Nový model – ač je postaven na základu stávající i30N – je v některých detailech ještě propracovanější, a ve svém segmentu poskytuje skutečně vyjímečný zážitek. Získal designová vylepšení i zajímavý vizuální prvek v podobě efektní červené linky spojující jednotlivé prvky do jednotného stylu.

Vyjímečný podvozek i speciální pneumatiky

Fastback je, stejně jako jeho starší bratr, poháněný přeplňovaným benzinovým dvoulitrem, který je dostupný ve dvou variantách. V té základní poskytne 184kW, zatímco v silnější 202kW, přičemž oba mají oba motory točivý moment 353 N.m. Při využití funkce overboost pro krátkodobé zvýšení plnicího tlaku z nich dostanete až 378 N.m. Hyundai upustila od tahu na zadní kola, takže se o tah starají přední, jímž určuje podmínky šestistupňová manuální převodovka.

Co dělá z Fastbacku auto pro fajnšmekry je podvozek. Ten je adaptivní a navržený pro jízdu na okruhu, kde funguje opravdu dobře. Na korejské auto až překvapivě dobře (chápaje, že je pro nás takové nasazení Hyundai poněkud nezvyklé). Sekundují mu výborné brzdy, vychytané řízení a speciální pneumatiky se zvýšenou trakcí od výrobce Pirelli.

Máme-li jeho interiér srovnat s VW Golft GTI, stále ještě vás po usazení v kabině přivítají horší materiály v levnějším provedení, plasty jsou tvrdší, ovládání méně intuitivní, a celá palubovka působí méně prakticky. Cenový rozdíl obou aut musí být prostě někde vidět, ačkoliv svezení je v obou autech parádní. V čem má Hyundai navrch jsou však sportovní jeho vlastnosti; zatímco Golf je německy učesaný, a v běžném provozu odhalíte jeho sportovního ducha jen částečně.

i30N přiznává, že je sporťák tělem i duší

Není to pro každého, ale kdo má rád dynamickou jízdu, jistě nepohrdne. Sportovní naladění vozu na vás číhá „na každém rohu“ …a kdybyste ho náhodou během jízdy opomněli, pěkně vás klepne přes prsty. Při nesprávném rozjíždění má snahu chcípnout na každé druhé křižovatce, a dokonce i v nejtrdším režimu nastavení podvozku je potřeba hlídat, abyste prudce netrefili výmol. Pokud při rozjezdu necitelně pracujete s plynem a spojkou, katapultuje vás vpřed se zakvílením pneumatik.

To vám konkurenční Golf neudělá, ale na druhou stranu tím přijdete o spoustu zábavy a možnost potrénovat své řidičské umění. Vypadá to, že bude Hyundai i30N spíše pro pány, kteří “za to umí vzít“, zatímco dámy dají přednost ladnému ovládání VW Golf. Nespoutanost Fastbacku se projeví i v nádrži, kdy se při ostřejší jízdě není problém dostat se spotřebou i na 13l/100 km. V tomto ohledu je Golft GTI mnohem umírněnější, nabídne spotřebu pouhých 3,9l/100km – velkou zásluhu na tom mají setrvačníky na zadních kolech, které šetří až 20% paliva. Fastback zkrátka není auto pro “ospalého“ řidiče, ani na nedělní nákupy nebo klidné vyjížďky při 40km/h rychlosti ve městě.

Je to nezkrocený kůň určený pro sportovní vyjížďku …škoda jen, že nemáme silnice v lepším stavu. Sportovní nastavení tuhosti tlumičů spolu s využitím samosvorného diferenciálu, jenž způsobí mírnou přetáčovost v zatáčkách, ho z jízdy na českých silniciích a po městě skoro diskvalifikuje. Stále je tu ale možnost použití mírnějšího režimu, s nímž zvládnete projet téměř každou zpevněnou cestu bez obtíží.

U automobilu za 750.000,- v plné výbavě se jedná o vskutku lákavé vlastnosti, které sice nejsou pro každého, ale o to větší z nich budete mít radost. Volkswagen Golf MK8 má ovšem dostat podobně zajímavou cenovku, která začíná v základní výbavě na 530 tisících českých korun.

i30N Fastback je vážné rozhodnutí, Golf GTI nezklame

Suma sumárum, i30N Fastback není auto, které vám odpustí chyby.  Oproti jemnému a civilizovanému Golfu GTI je šance, že vás tahle novinka od Hyundai trochu potrápí. Jízdní asistenti za vás neudělají tolik práce jako v jiných vozech, a když uděláte něco špatně, dostanete za uši. Ale právě v tom sapočívá jeho obrovské kouzlo, protože s ním budete každý den zakoušet, jaké to je, stát se automobilovým závodníkem. Cenou za to však jsou horší jízdní vlastnosti v městském provozu, vyšší hlučnost i spotřeba. Pokud hledáte sportovní vůz pro poklidné rodinné vyžití, sáhněte raději pro seriozním Golfu, budete mnohem spokojenější.

Kategorie hot-hatchbacků dnes překypuje konkurencí, a díky dobré ekonomické situaci zákazníka znovu získává na popularitě. Uspět v ní ale pro automobilku znamená, že musí šokovat, zaujmout, nebo minimálně nabídnout skvělý produkt. A přesně to se jihokorejské automobilce povedlo, opět. Hyundai i30N Fastback je skutečně nekompromisní, surově sportovní auto, určené pro zábavu, čímž se naprosto vybočuje ze své kategorie. Přesně tak, jako to Albert Biermann a jeho tým zamýšleli.