Chcete koupit továrnu Hyundai? Cena je doslova „za hubičku“, za 1 740 Kč získá nový majitel komplet celý výrobní závod

Když automobilce teče do bot, prodá klidně celý výrobní závod za pár korun. S vidinou toho, že se tam třeba někdy (možná) bude smět vrátit.

i Zdroj fotografie: Hyundai
                   

Když v roce 1947 založil Čong Ču-jong opravárenský podnik pro nákladní a osobní vozy, nemohl tušit, kam až se společnost dostane. Snad když v roce 1967 vznikla divize vyrábějící automobily pod názvem Hyundai Motor Company. V roce 1999 zakoupila společnost Hyundai jiného výrobce automobilů, Kia Motors. Hyundai Motor Company byla přetvořena na Hyundai Kia Automotive Group.

Od poloviny 20. století se z opravny stal světový gigant

Hyundai Motor Company však nadále existuje a zastřešuje výhradně tuto automobilovou značku. V listopadu roku 2008 pronikla jako výrobce automobilka i na naše území. Byla otevřena továrna Hyundai Motor Manufacturing Czech v Nošovicích. Stejně tak fungoval jeden z největších světových výrobců aut i v Rusku. Nicméně časy se mění. Jihokorejská automobilka oznámila svůj plán prodat svůj závod v Rusku.

iZdroj fotografie: Hyundai

Za kolik? Za pouhých 7 000 rublů, to je v přepočtu asi 1 740 Kč. Toto rozhodnutí přišlo jako reakce na události spojené s ruskou invazí na Ukrajinu. Ta už před měsíci vedla de facto k ukončení provozu. Prodat, nebo nechat na místě a odejít? Celá transakce se dá považovat v podstatě za poslední záchranný plán. Pokud McDonald‘s odešel z Ruska, tak trvalo jen krátkou dobu, než místní podnikatelé využili zanechanou technologii a začali prodávat hamburgery.

Nejvíce aut v Evropě prodal Volkswagen. Škoda přes nárůst až osmá

Hyundai očekává ztrátu ve výši 287 miliard wonů, to je v přepočtu asi 4,9 miliardy Kč. Aktuálně automobilka jedná s ruskou společností Art-Finance o dokončení transakce, která zahrnuje také možnost budoucího odkupu. Jde o to, že „legálním“ obchodem bude do smlouvy zahrnuta opce, tedy způsob, jak by se Hyundai mohl do Ruska vrátit. Navzdory prodeji závodu bude Hyundai nadále poskytovat servis a podporu majitelům svých aut.

Hyundai se zbavuje majetku, ale značně nedobrovolně

Hyundai následuje postup několika dalších velkých automobilových výrobců, kteří se rozhodli prodat svá aktiva v Rusku za symbolický poplatek. Většina těchto transakcí obsahuje opci na pozdější odkup, což v budoucnu umožňuje automobilkám možnost návratu na ruský trh. Podobný postup zvolila také společnost Volkswagen. Na věc se dá ale nahlížet i jinak. Lze chápat, že automobilky zkouší všechny možnosti, jak nepřijít o miliardové investice.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Ale proč se nepoučí? Podnikat a obchodovat v Rusku není bez rizika. A nikde není psáno, že pokud/až válka na Ukrajině skončí, vše se vrátí do normálu. A pokud se vrátí, že zase za pár let Rusko nevyvolá jiný konflikt a investoři znovu nepřijdou o svůj majetek. Je jasné, že nikdo nechtěl zůstat pozadu. V Rusku podnikaly skoro všechny velké značky a jak to dopadlo? Pokud se člověk není schopen z historie poučit, tak ji musí prožít znovu.

Má smysl v Rusku podnikat?

Zdroj: Reuters
Diskuze Vstoupit do diskuze
105 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články