Zimní jízda skýtá řadu možných nebezpečí. I když zrovna nesněží, rozhodně to neznamená, že je vše v pořádku a že žádné nebezpečí nehrozí. Naopak. Poměrně častým a nebezpečným jevem je led na vozovce. Jak poznat, že po něm právě jedeme, nebo se blížíme k úseku, kde může být? Poradíme vám.

Rizikové úseky

Obecně se jedná o úseky mostů. Studený vzduch proudí pod nimi a vozovka má podstatně nižší teplotu než u běžné silnice. To je důvod, proč se na mostech vyskytuje námraza tak často. Jsme na ni mnohdy i upozorňováni modrými patníky. Pokud je před vámi mostní konstrukce, buďte raději na pozoru. Riziko ledu je zde zvýšené.

Odlesky světla

Pozorujte vozovku před sebou a všímejte si odlesků světla. Toho, jak se odrážejí světla vašeho vozu, ale i toho, jak se odrážejí sluneční paprsky či světla z pouličních lamp. Pokud jsou odrazy poměrně výrazné, je zde velká pravděpodobnost že vozovka před vámi je pokrytá ledem. Klasický asfalt totiž zase až takovou odrazovou schopnost nemá.

Hluk kol

Během jízdy poslouchejte, jaký hluk vydávají při jízdě vaše pneumatiky. Na běžném asfaltu jsou mnohem hlučnější než při jízdě na ledu, kde se celkově snižuje jejich valivý odpor. Pokud znenadání dojde ke stižení, pravděpodobně jste vjeli na ledovou vrstvu. Hlavně nezmatkujte, dejte nohu z plynu a držte jízdní směr.

Stříkající voda




Mnoho řidičů špatně rozezná to, zda je vozovka mokrá, nebo namrzlá. Dobrým vodítkem budou kola vozidel, která jedou před vámi. Pokud od jejich kol stříká voda, je vozovka skutečně pouze mokrá. Pokud nikoliv, je velmi pravděpodobné že se na ní tvoří námraza a bude to klouzat.

Okolní teplota a vlhkost

První informaci vám dá teploměr v autě. Pokud je teplota pod bodem mrazu, je riziko námrazy vysoké. Vliv na vznik má ale i vlhkost vzduchu. Podívejte se po okolí, zda jsou omrzlé například značky, pouliční lampy, nebo ploty u domů. Pokud ano, je vyšší pravděpodobnost toho, že bude namrzlá také vozovka.